به گزارشافکارنیوز،کوروش پرند، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست هم‌اندیشی کارآفرینان در حوزه آموزش‌های مهارتی اظهار داشت: اقدام جدیدی که در حوزه اشتغال می‌خواهیم انجام دهیم فراتر از بحثآموزش است.

وی افزود: امروز آموزش منجر به تولید، بازاریابی و فروش مدنظر است و طرح ملی آموزش و اشتغال به صورت پایلوت در ۱۸۰ نقطه در کشور اجرا شده است.

پرند ادامه داد: نامگذاری سال جدید با رویکرد سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، عدم هماهنگی بین آموزش و حوزه پرداخت تسهیلات و حوزه اشتغال و سایر حوزه‌ها و به طور کلی بین مولفه‌های ایجاد اشتغال، تضمین ضمانت برگشت تسهیلات بر اساس این مدل، مشارکت کارآفرینان و نخبگان در ایجاد اشتغال، تضمین در بازاریابی و فروش توسط کارآفرینان بر اساس این مدل، تضمین ایجاد اشتغال پایدار و مولد توسط کارآفرینان و پشتیبانان، افزایش نرخ تولید در کشور، هماهنگی در فرایند نظارت طراحی و اجرای سیستم نظارت یکپارچه توسط مجریان طرح از ضرورت‌های اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اهداف طرح ملی آموزش و اشتغال بیان داشت: ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه ایجاد اشتغال در وزارت متبوع، زمینه سازی ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از ظرفیت حوزه‌های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همگام شدن با تمهیدات اقتصاد مقاومتی، سازماندهی متقاضیان اشتغال از طریق طراحی سامانه الکترونیکی، تعیین فرصت‌های شغلی از طریق ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارتی براساس نیاز بازار کار، افزایش اثربخشی آموزشی با نگاه سیستمی به فرآیند توانمندسازی، افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای به روش بازارمحور، استفاده از ظرفیت‌های اشتغال و کارآفرینان و پشتیبان‌های کسب و کار، مشارکت بخش خصوصی و توسعه کارآفرینی، هدایت و سازماندهی وام‌های ایجاد اشتغال از اهداف اجرای این طرح است.

وی جامعه هدف این طرح را شامل همه کارجویان شهری، روستایی و عشایری بیان کرد و افزود: این کارجویان ممکن است دارای مهارت و یا فاقد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باشند.

پرند، مکان اجرای طرح را تمام مناطق کشور، اعم از مناطق شهری، روستایی و عشایری دانست.

رییس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در خصوص دامنه فعالیت این طرح بیان داشت: دامنه فعالیت این طرح در کل کشور در مکان‌های دولتی و غیردولتی و در ۴ خوشه‌ی صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر است.

وی بسترهای لازم برای اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال را تعیین دستگاه‌های همکار طرح و تشکیل کمیته راهبری ملی و استانی و شهرستانی(زیرمجموعه وزارتخانه)، تشکیل بانک اطلاعات کارآفرینان و افراد موفق به عنوان پشتیبان و بانک اطلاعات محصولات تولیدی(سامانه‌ی آموزش و اشتغال) به منظور ایجاد شبکه تولید، بازاریابی و فروش، تعیین مزیت‌های نسبی به تفکیک استان – شهر - روستا و یا قطب بندی فعال اقتصادی و تعیین مزیت‌های شهرستان و مراکز استان‌ها، توسط موسسه کار و تامین اجتماعی و سایر حوزه‌‌های ذیربط وزارت خانه، تعیین دستگاه‌های همکار و الزام در همکاری آن‌ها جهت صدور مجوزهای لازم، اخذ مصوبه ملی برای حمایت سایر دستگاه‌ها از طرح، آموزش عوامل اجرایی مدل اعم از استانی و ملی، برگزاری نشست مشترک دستگاه‌های طرح در سطح وزارتخانه در دو بعد ملی و استانی، تهیه و تدوین استانداردها و دستورالعمل و قوانین مورد نیاز، تشکیل دپارتمان‌های تخصصی و شبکه‌های تولید، بازاریابی و فروش و اصلاح دستورالعمل اجرایی تبصره ۷۵ دانست.

وی در خصوص مسئولیت اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال افزود: مسئولیت اصلی اجرای این طرح با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و صندوق مهر امام رضا(ع) و معاونت امور تعاون است که سایر بخش‌های وزارتخانه‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به همکاری با آنان هستند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور فرآیند اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال را شامل ۱۱ گام تشکیل کمیته راهبری ملی، فراخوان با توجه به شرایط اعلام شده، ثبت نام متقاضیان در سامانه، شناسایی و تفکیک کارآفرینان، پشتیبانها، نخبگان و کارجویان بعد از ثبت نام در سامانه، تشکیل جلسه توجیهی طرح، مشاوره و هدایت آموزشی و شغلی بر اساس مزیتهای ملی و منطقهای، ارائه طرح توجیهی اشتغال توسط کارآفرینان و پشتیبانها و تعیین نیاز آنها، معرفی کارجویان مهارت دیده به کارآفرینان و پشتیبانها، معرفی کارآفرینان و پشتیبانها به صندوق مهر امام رضا(ع) جهت اخذ تسهیلات، ایجاد اشتغال (تولید، بازاریابی، فروش) و تشکیل شبکه تولید، بازاریابی، فروش، رهگیری فرایند و کارجویان و نظارت دانست.