به گزارش افکارنیوز، کورش پرند با اعلام اینکه اقدام جدیدی که در حوزه اشتغال می خواهیم انجام دهیم فراتر از بحثآموزش است گفت: امروز آموزش منجر به تولید، بازاریابی و فروش مورد نظر است و طرح ملی آموزش و اشتغال به صورت پایلوت در ۱۸۰ نقطه در کشور اجرا شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه بیان داشت: نامگذاری سال جدید با رویکرد سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، عدم هماهنگی بین آموزش و حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال و سایر حوزه ها و به طور کلی بین مولفه های ایجاد اشتغال؛ تضمین ضمانت برگشت تسهیلات براساس این مدل، مشارکت کارآفرینان و نخبگان در ایجاد اشتغال، تضمین در بازاریابی و فروش توسط کارآفرینان براساس این مدل، تضمین ایجاد اشتغال پایدار و مولد توسط کارافرینان و پشتیبانان، افزایش نرخ تولید در کشور، عدم هماهنگی در فرایند نظارت(طراحی و اجرای سیستم نظارت یکپارچه توسط مجریان طرح) از ضرورت اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال است.

پرند در خصوص اهداف طرح ملی آموزش و اشتغال بیان داشت: ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه ایجاد اشتغال در وزارت متبوع، زمینه سازی ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از ظرفیت حوزه‌های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه، همگام شدن با تمهیدات اقتصاد مقاومتی، سازماندهی متقاضیان اشتغال از طریق طراحی سامانه الکترونیکی، تعیین فرصت‌های شغلی از طریق ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارتی براساس نیاز بازار کار، افزایش اثربخشی آموزشی با نگاه سیستمی به فرآیند توانمندسازی، افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای به روش بازارمحور، استفاده از ظرفیت‌های اشتغال و کارآفرینان و پشتیبان‌های کسب و کار، مشارکت بخش خصوصی و توسعه کارآفرینی، هدایت و سازماندهی وام‌های ایجاد اشتغال از اهداف اجرای این طرح است.

وی جامعه هدف این طرح را شامل کلیه کارجویان شهری، روستایی و عشایری عنوان کرد و افزود: این کارجویان ممکن است دارای مهارت و یا فاقد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باشند. پرند مکان اجرای طرح را کلیه مناطق کشور، اعم از مناطق شهری، روستایی و عشایری دانست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص دامنه فعالیت این طرح بیان داشت: دامنه فعالیت این طرح در کل کشور در مکان‌های دولتی و غیردولتی و در ۴ خوشه‌ صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه بسترهای لازم جهت اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال را تعیین دستگاه‌های همکار طرح و تشکیل کمیته راهبری ملی، استانی و شهرستانی(زیرمجموعه وزارتخانه)، تشکیل بانک اطلاعات کارآفرینان و افراد موفق به عنوان پشتیبان و بانک اطلاعات محصولات تولیدی(سامانه‌ آموزش و اشتغال) به منظور ایجاد شبکه تولید، بازاریابی و فروش، تعیین مزیت‌های نسبی به تفکیک استان - شهر - روستا و یا قطب بندی فعال اقتصادی و تعیین مزیت‌های شهرستان و مراکز استان‌ها، توسط موسسه کار و تامین اجتماعی و سایر حوزه‌‌های ذیربط وزارتخانه دانست و افزود: تعیین دستگاه‌های همکار و الزام در همکاری آنها جهت صدور مجوزهای لازم، اخذ مصوبه ملی جهت حمایت سایر دستگاه‌ها از طرح، آموزش کلیه عوامل اجرایی مدل اعم از استانی و ملی، برگزاری نشست مشترک دستگاه‌های طرح در سطح وزارتخانه در دو بعد ملی و استانی، تهیه و تدوین استانداردها و دستورالعمل و قوانین مورد نیاز، تشکیل دپارتمان‌های تخصصی و شبکه‌های تولید، بازاریابی و فروش و اصلاح دستورالعمل اجرایی تبصره ۷۵ از دیگر مباحثمورد نیاز برای اجرای این طرح است.

وی در خصوص مسئولیت اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال افزود: مسئولیت اصلی اجرای این طرح با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و صندوق مهر امام رضا(ع) و معاونت امور تعاون است که سایر بخش‌های وزارتخانه‌ی تعاون، کار و رفاه موظف به همکاری با آنان هستند.

پرند فرآیند اجرای طرح طرح ملی آموزش و اشتغال را شامل ۱۱ گام تشکیل کمیته راهبری ملی، فراخوان با توجه به شرایط اعلام شده، ثبت نام متقاضیان در سامانه، شناسایی و تفکیک کارآفرینان، پشتیبانها، نخبگان و کارجویان بعد از ثبت نام در سامانه، تشکیل جلسه توجیهی طرح، مشاوره و هدایت آموزشی و شغلی براساس مزیتهای ملی و منطقه ای، ارائه طرح توجیهی اشتغال توسط کارآفرینان و پشتیبانها و تعیین نیاز آنها، معرفی کارجویان مهارت دیده به کارآفرینان و پشتیبانها، معرفی کارآفرینان و پشتیبانها به صندوق مهر امام رضا (ع) جهت اخذ تسهیلات، ایجاد اشتغال (تولید، بازاریابی، فروش) و تشکیل شبکه تولید، بازاریابی، فروش، رهگیری فرایند و کارجویان و نظارت دانست.