به گزارش افکارنیوز، با وجود بهره برداری از هفت طرح از مجموع ۱۰ پروژه توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه های موجود نفت، تراز تولید و مصرف بنزین کشور کماکان منفی است.

از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران در حالی بالای ۷۰ میلیون لیتر در روز بوده است که در این مدت به طور میانگین روزانه حدو ۶۵ میلیون لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور تولید و عرضه شده است.

از سوی دیگر مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مقرر شده بود که از اواسط سالجاری کل بنزین عرضه شده در جایگاه ها با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا عرضه و توزیع شود که هم اکنون به جای ۶۰ میلیون لیتر تنها حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون لیتر بنزین اروپایی در کشور توزیع می شود.

رشد افسار گسیخته مصرف بنزین در کشور که در برخی از روزها حتی رکوردهای ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز هم به ثبت رسیده موجب شد که تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ادامه یابد به طوری که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۷ میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید شده است.

در این بین هر چند تاکنون در هیچ یک از کشورهای پیشرفته جهان بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی به عنوان سوخت در جایگاه ها عرضه نشده است اما شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بنزین پتروشیمی را استاندارد اعلام می کند.

همزمان با تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بنا بر اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت از مهر ماه سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۴ تا ۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

تخلیه بنزین چینی در پالایشگاه‌های ایران

پس از اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه‌های نفت تهران، تبریز، آبادان، لاوان، اصفهان و شازند اراک، عملا استفاده از مواد اکتان افزا در این پالایشگاه ها متوقف و تولید بنزین در این پالایشگاه‌های نفت با اکتان بالای ۹۰ انجام می شد.

از این رو عملا " MTBE " از ترکیب بنزین تولیدی تمامی این پالایشگاه‌ها متوقف شد و با توجه به تولید روزانه حدود ۲ میلیون لیتر MTBE در پتروشیمی بندر امام یک ظرفیت مازاد از تولید این ماده شیمیایی و مخرب محیط زیست به وجود آمد.

مهمترین ماموریت MTBE در پالایشگاه‌های نفت کشور افزایش عدد اکتان بنزین تولیدی بود و عملا با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای، پالایشگاه‌های نفت تهران، آبادان، تبریز، اصفهان، آبادان و شازند اراک از واردات مواد اکتان افزای MTBE خودکفا شدند.

با این وجود از نیمه دوم سالجاری یک محموله بزرگ مواد اکتان افزا " MMT " از یکی از ایالت‌های چین در پالایشگاه نفت شیراز تخلیه شده است که پیش بینی می شود از این محموله که حجم آن حدود یکصد تن تخمین زده شده در تعدادی دیگر از پالایشگاه‌های نفت مورد استفاده قرار گیرد.

MMT یا " متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل " یک اکتان افزا است که این روزها برخی از پالایشگاه‌های نفت کشور مشتری آن شده اند، یک ماده شیمیایی حاوی منگنز و با ترکیبات گوگردی و فسفری هستند که در افزایش آلایندگی‌ها به ویژه در کلانشهرها تاثیرگذار است.

تماس با برخی از مدیران و مسئولان پالایشگاه نفت شیراز حاکی از آن است که هم اکنون محموله بزرگ MMT وارداتی از چین با ترکیب بنزین مخلوط شده و یکی از مسئولان این پالایشگاه حتی از بررسی پرونده واردات MMT در شورای رقابت خبر داد.