به گزارش افکارنیوز، روزنامه فرانسوی «فیگارو» در گزارشی به قلم «جورج مالبرونو» نوشت: در حالیکه مذاکرات سیاسی میان غرب و ایران آغاز شده، شرکت‌های خارجی در حال گسترش تماس‌ها و ارتباطات خود با تهران هستند.

به طور مثال به گفته یک تاجر ایرانی، در بخش اتومبیل، شرکت اتومبیل‌سازی «کرایسلر» پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بازار ۷۵ میلیون نفری مصرف‌کنندگان ایرانی را در آغاز ماه مارس و از طریق یک کانال دیپلماتیک تحت موافقت دولت آمریکا به ریاست جمهوری ایران ارائه داده است.

با این وجود واشنگتن رسما از شرکت‌های خارجی می‌‌خواهد تا زمانیکه توافق بر سر عدم وجود تهدید هسته‌ای‌ از جانب ایران حاصل نشده، برای ورود به این کشور عجله نکنند.

از سوی دیگر شرکت آمریکایی «سیسکو سیستم» تولیده کننده تجهیزات شبکه به عنوان غول صنعت کامپیوتر، درخواست‌ صدور تجهیزات خود به ایران را به خزانه‌داری آمریکا ارائه داده و این درخواست مورد استقبال «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا واقع شده است.

بنابر اعلام یک منبع غربی دیگر در تهران، حدود ۱۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های آمریکا اواخر ماه فوریه گذشته از برترین دانشگاه‌های ایران نظیر دانشگاه صنعتی شریف بازدید کردند و علاوه بر دیدار با «محمد نهاوندیان» وزیر آموزش و پرورش ایران و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، با «حجت الاسلام محمدی گلپایگانی» رئیس دفتر «آیت الله علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفتگو کردند که در نتیجه همین دیدار آمریکا سه هفته بعد به مناسبت نوروز و آغاز سال نو، محدودیت آموزش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا را لغو کرد.

فیگارو در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت: «محمد نهاوندیان» به عنوان معمار اصلی گشایش اقتصادی ایران به روی آمریکا که سال‌های زیادی را در آمریکا زندگی کرده، در تلاش برای ایجاد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در تهران است و درنظر دارد مسئولیت اداره آن را یک استاد دانشگاه ایرانی بر عهده بگیرد.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، شرکت‌های آمریکایی در رویکرد خود در قبال بازار ایران، از امتیاز مهاجران تحصیلکرده ایرانی در آمریکا بهره‌مند هستند که بسیاری از آنها به نمایندگی از شرکت‌های خارج از کشور به ایران سفر می‌کنند.

پس از شرکت آمریکایی " جنرال موتورز "، شرکت‌های بزرگ نفتی و شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز در حال آماده‌باش[برای ورود به بازار ایران] هستند.

طبق توافق موقت منعقده در روز ۲۴ نوامبر گذشته میان ایران و قدرت‌های غربی، شرکت بوئینگ به تازگی مجوز فروش قطعات یدکی به شرکت هواپیمایی " ایران ایر " به عنوان کهنه‌ترین ناوگان هوایی جهان را دریافت کرده است.

فیگارو تصریح کرد: در صورت توافق، شرکت‌های بزرگ آمریکایی «سهم شیر» را از بازار ایران به ویژه در بخش‌های صنایع هواپیمایی، نفت و نیروگاه‌های برق در حال احداثبه دست خواهند آورد.

مقامات ایرانی بمنظور تعدیل موانع پایدار در کنگره آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، «قرارداد تجاری بزرگی» را به آمریکا پیشنهاد داده‌اند و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در بخش‌های هواپیمایی و نفت میان دو کشور به امضا رسیده است؛ اما حتی اگر در پایان مذاکرات هسته‌‌ای در ۲۰ ژوئیه توافق حاصل شود، احتمالا مذاکرات دیگری برای بستن این پرونده بسیار سنگین انجام خواهد شد.

تهران در انتظار لغو تحریم‌ها تمایل دارد بخش بزرگی از دارایی‌های ۸۰ میلیارد دلاری مسدود شده خود در آسیا را مجددا بازیابد تا بتواند اقتصاد از نفس‌ افتاده خود را احیا کرده و بخشی از قراردادهای در حال مذاکره‌اش با آمریکا را تأمین مالی کند.

در حالی که دور جدید مذاکرات قرار است حدود ۱۵ روز دیگر در وین برگزار شود، اما پشت صحنه همه چیز در حال شتاب است و مذاکره‌کنندگان ایرانی بمنظور گفت‌گو با نمایندگان وزارت خارجه آمریکا به نیویورک می‌روند.

این در حالیست که آمریکا در خصوص دادن مجوز به کشورهای آسیایی برای واردات نفت ایران نسبتا سخاوتمند عمل کرده است.

دولت ایران به مناسبت نوروز برای پرداخت عیدی به هزاران نفر از کارمندانش به پول نقد نیاز داشت و دولت آمریکا با انتقال ۵ میلیارد دلار از داراییهای ایران به این کشور از طریق عمان موافقت کرد.