به گزارشافکارنیوز؛ ماجرا از آنجا شروع می شود که خودروهای وارداتی صفر کیلومتری وارد بازار ایران شده‌اند که برخی نمایشگاه داران اتومبیل در سطح شهر، اگرچه از نو نبودن آنها اطلاع دارند، اما آنها را به جای خودروهای صفر کیلومتر به دست مصرف‌کنندگان می‌دهند و شاید هم هیچگاه آن مشتریان، متوجه نشوند که این خودرو نو نبوده است؛ چراکه کیفیت خودروهای خارجی آنقدر بالا است که حتی پس از چند ماه کار کردن هم دچار مشکل خاصی نشود که مصرف کننده را به این سوق دهد که شاید این خودرو دست دوم باشد.

برخی نمایشگاه داران خودرو پرده از فروش این خودروهای خاکستری برمی دارند و می گویند که همکارانشان از طریق برخی دلالان، خودروهای کارکرده کشورهای همسایه به خصوص امارات متحده عربی را که این روزها مردمانش به لوکس گرایی رو آورده‌اند و به دلیل درآمد بالایی که دارند، اغلب تنوع طلب شده‌اند، را خریداری کرده و بعد از نونوار کردن آن، تعویض برخی قطعات و صفر کردن کیلومتر، در بازار عرضه می‌کنند.

موضوعی که البته برخی مسئولان دولتی و صنفی نیز آن را تائید کرده اند و البته به مشتریان هشدار داده اند که باید در زمان خرید خودروهای وارداتی، دقت کافی را در این زمینه داشته باشند و حتما از مشاوران معتمد در این زمینه بهره گیرند. ‌‌‌

فروش خودروهای واردات دست دوم به جای نو


یکی از نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در تهران با هشدار نسبت به وقوع این پدیده می گوید: برخی واردکنندگان اقدام به فروش حواله‌های ثبت سفارش کرده اند و خریداران این حواله ها نیز، به جای خودروهای صفر کیلومتر، تنها با یک دستکاری فنی خودروهایی را وارد کشور کرده اند که نو نیستند، اما وقتی که در نمایشگاه‌های عرضه اتومبیل های وارداتی در سطح شهر برای فروش به نمایش گذاشته می‌شوند، به عنوان خودروی صفر کیلومتر به دست مشتری داده می شوند.

در حالی که پیش از این گزارشی در خصوص واردات خودروهای دست دوم به اسم نو به کشور منتشر شده بود، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برخورد با واردکنندگان متخلف در این زمینه خبر داده است.

پیش از این رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران از وقوع تخلف گسترده در واردات خودرو خبر داده و اظهار کرده بود که چند ماه پیش چند شرکت وارد‌کننده‌ خودرو به جای واردات خودروهای ثبت سفارش شده، اقدام به فروش حواله‌های ثبت سفارش به قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کردند.

خریداران حواله‌های واردات نیز خودروهای دست دوم و کارکرده را با دستکاری در سیستم کارکرد واقعی خودرو به عنوان خودرو صفر کیلومتر وارد کشور کرده‌اند.

این فروشنده می‌گوید: اندکی کاوش در مغازه های فروش خودروهای وارداتی در سطح شهر، این موضوع را به خوبی نمایان می کند، البته ممکن است که در گام اول اگر از یک فروشنده سئوال شود که آیا خودروی دست دوم تر و تمیز دارد که در حد صفر باشد، اول امتناع کند ولی در گام بعدی تقریبا به قیمت خودروهای صفر کیلومتر آن را به خریدار می فروشد.

وی می گوید: برخی از همکاران که از این فرآیند آگاه بوده و کاملا تفاومت میان خودروهای چند ماه کار کرده را با صفر کیلومتر تشخیص می دهند، خود شخصا برای خرید این خودروها مراجعه کرده اند و متاسفانه همان خودرو را در قالب خودروهای نو و صفر کیلومتر به وی عرضه کرده اند.

این در شرایطی رخ می دهد که واردات خودروهای دست دوم به کشور ممنوع است و دولت هیچگاه اجازه نداده است که خودروهای دست دوم از مبادی رسمی وارد کشور شود، در حالی که این خودروها به راحتی و حتی در قالب خودروهای لوکس صفر کیلومتر از برخی گمرکات وارد کشور شده اند.

البته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز بارها و بارها در این رابطه هشدار داده است و اعلام کرده است که با واردکنندگان خودروهای دست دوم به کشور برخورد قانونی خواهد کرد، ضمن اینکه اگر فردی خودروی دست دوم را به عنوان خودروی نو بفروشد، تخلف و یا به نام دیگر، تقلب کرده است و با او برخورد خواهد شد.

شگردهایی که مسئولان را به اشتباه انداخت


مسئولان همواره معتقد بوده اند که خودرو کالایی نیست که قابلیت قاچاق داشته باشد، بنابراین باید این خودروها از مبادی قانونی وارد کشور شده باشد؛ اما شگرد کلاهبرداران برای واردات این خودروها به گونه ای بوده است که توانسته ماموران فنی گمرکات را نیز به غلط بیاندازد و این خودروها را از چشمان تیزبین آنها رد کند.

واکنش به واردات خودروهای دست دوم به جای نو


این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به واردات خودروی دست دوم تحت عنوان نو به کشور واکنش نشان داده و تاکید کرده بود که واردات خودروهای دست دوم به کشور ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

او اضافه کرد: در صورت مشاهده تخلف، حتما با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، زیرا دستکاری خودرو دسته دوم و عرضه آن به عنوان خودروی نو فراتر از تخلف از استانداردهای مصوب، نوعی کلاهبرداری محسوب می شود و جنبه کیفری نیز دارد.

به گفته وی بازرسان سازمان ملی استاندارد انبارهای برخی شرکتهای واردکننده خودرو را بررسی خواهند کرد و چنانچه به تخلف دست یابند هم با شرکت بازرسی کننده که دقت کافی برای کشف این تخلف نداشته و هم با شرکت وارد کننده برخورد خواهد شد.

غش در معاملات خودرویی!


احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید: بی تردید بر اساس مقررات، ورود خودروی دست دوم به کشور ممنوع است و اگر گمرک این تخلف را تشخیص دهد، باید بی درنگ خودروهای مذکور را به کشور مبدأ بازگرداند.

به گفته وی، گمرک و سازمان استاندارد باید از نظر فنی بازبینی دقیقی در خودروهای وارداتی داشته باشند، چون تشخیص خودروهای نو از دست دوم توسط کارشناسان فنی به راحتی امکان پذیر است!نعمت بخش می افزاید: مطابق قانون، خودروهای خارجی وارداتی باید صفر کیلومتر باشند و بیش از دو سال از زمان تولید آنها نگذشته باشد.

او همچنین ورود خودروهای دست دوم به کشور را تخلف و خلاف شرع دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام غش در معامله و ضایع کردن حقوق مصرف کنند بوده و بیانگر بهره برداری بیش از حد سوءاستفاده کنندگان از این فضا است.

وی با استناد بر تکالیف برنامه پنجم توسعه گفت: بر این اساس فقط به شرکتهای حمل و نقل داخلی اجازه داده شده در صورت نیاز کامیونهای دست دوم و یا با مدل قدیمی تر به کشور وارد کنند که آن هم فقط در این صورت مجاز خواهد بود که کمتر از ۳ سال از عمر کامیونها گذشته باشد و خدمات پس از فروش آن تضمین شود، اما اینکه خودروی سواری کارکرده به جای نو وارد کنند و به مردم بفروشند نوعی حرام خواری است! چون ممکن است این خودروها قطعات یدکی خاص نیاز داشته باشند و مصرف کننده از این موضوع بی اطلاع باشد.

به هرحال، اکنون برخی واردکنندگان، با دستکاری در سامانه کارکرد راستین، به عنوان خودرو صفر کیلومتر به کشور وارد کرده اند که به نظر می رسد باید علاوه بر اینکه مردم آگاهی به آنها خودروهای خاکستری می‌گویند.