گرانی قیمت بلیت پرواز تهران نجف در آستانه اربعین
به گزارشافکارنیوز، پیش‌بینی فعالان از آشفته‌بازار قیمت بلیت پرواز تهران نجف درست از آب در آمد و به‌فاصله ۲۰ روز پس از هشدار آنها، نرخ پرواز مذکور از مرز ۲میلیون تومان فراتر رفته است.

مدیر فروش یک آژانس هواپیمایی در خصوص تهیه بلیت پرواز تهران نجف با قیمت‌های مصوب و به‌اصطلاح سیستمی گفته بود: نباید دنبال تهیه بلیت سیستمی پرواز تهران نجف گشت، چون وجود خارجی ندارد و ایرلاین‌ها تمام پروازهای خود را در مناسبت‌ها چارتر می‌کنند.

وی تأکید کرد: نرخ بلیت رفت و برگشت پرواز چارتری تهران نجف از یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان به بالاست و قیمت‌ها بر اساس تاریخ متغیر است.

وی گفت: نرخ بلیت پرواز تهران نجف به‌صورت ساعتی در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود طی دو هفته آینده نرخ این پرواز به دومیلیون تومان نیز افزایش یابد.

متصدی فروش یکی از آژانس‌های مسافرتی حومه تهران نیز دراین‌باره به تسنیم گفته بود: در حال حاضر نرخ بلیت رفت و برگشت ۴روزه پرواز تهران نجف در قالب سفر با کاروان یک‌میلیون و ۳۶۰هزار تومان است.

وی با بیان " برای روزهای نزدیک به اربعین حسینی بلیتی نداریم " بیان کرد: پس از ثبت‌نام اینترنتی پرواز تهران نجف از طریق قرعه‌کشی بلیت این پرواز چند روز پیش در اختیار برندگان قرار گرفت و دیگر بلیتی برای این مسیر نداریم.

این در حالی است با نزدیک شدن به اربعین حسینی نرخ بلیت پرواز تهران نجف علاوه بر اینکه نایاب شده در مقایسه با ۲۵ آبان‌ماه با رشد ۴۰درصدی به حدود ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

البته در این بین برخی آژانس‌های هواپیمایی می‌گویند احتمال راه‌اندازی پرواز‌های فوق‌العاده به‌دلیل نزدیک شدن به اریعین حسینی توسط شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد که در این صورت می‌توان بلیت پرواز تهران نجف را با قیمت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان تهیه کرد.

مدیر یکی از آژانس‌های شهر تهران در گفت‌وگویی کوتاه با تسنیم با تأکید بر اینکه در حال حاضر اصلاً بلیت پرواز تهران نجف وجود ندارد، گفت: یعنی تا بعد از اربعین حسینی بلیت این پرواز را نداریم. گفت‌وگویی که همه‌چیز در آن ظرف کمتر از چند ثانیه تغییر کرد.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا بلیت رفت و برگشت پرواز تهران نجف برای تاریخ ۱۸ آذرماه رفت و ۲۵ آذرماه موجود است، گفت: برای این تاریخ بلیت نداریم، یعنی تا بعد از اربعین حسینی بلیت نداریم و برای تاریخ مورد نظر شما بلیت صادر نمی‌شود.

وی با بیان " چنانچه بلیت برای تاریخ(رفت ۱۸ آذر، برگشت ۲۵ آذر) داشته باشم قیمت آن یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان است در خصوص دلایل افزایش قیمت پرواز تهران نجف، افزود: ‌ افزایش قیمت بلیت پرواز مذکور به‌دلیل اربعین است، چون پروازها خیلی زود فروخته می‌شود. البته قرار است دو شرکت هواپیمایی(زاگرس و ماهان) پروازهای فوق‌العاده برای این مسیر برقرار کنند، فردا تماس بگیرید.

در این بین برخی آژانس‌های هواپیمایی قیمت‌هایی بین ۲میلیون و ۲۰۰ تا ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان را برای پرواز رفت و برگشت تهران نجف اعلام می‌کنند.

مدیر آژانس مسافرتی با بیان اینکه هرسال با نزدیک شدن به اربعین حسینی قیمت‌ها به‌طور سرسام‌آوری افزایش می‌یابد به تسنیم، گفت: یک ماه پیش قیمت بلیت رفت و برگشت پرواز تهران نجف حداکثر ۸۰۰هزار تومان بود، اما با افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش یافت تا اینکه اواخر آبان قیمت‌ها تقریباً دو برابر شد.

وی افزود: در دو هفته اخیر نیز قیمت‌ها بین ۳۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان دیگر بسته به شرکت هواپیمایی افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، قرار بود پس از متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی نظارت بیشتری بر این بخش داشته باشد، این در حالی است که بازار سیاه بلیت پرواز تهران نجف نمونه بارزی از غفلت دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه در انجام وظایف آنهاست.

سیر صعودی نرخ پرواز تهران نجف در حالی ادامه دارد که مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری امروز از صدور ۲۵۷ مجوز پروازی به عتبات عالیات به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما و حفظ تعادل بازار به‌صورت فوق العاده به مقاصد نجف و بغداد خبر داد.

مرتضی دهقان اظهار کرد: در راستای افزایش تقاضا برای برقراری پروازهای عتبات در ایام اربعین حسینی و به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما و حفظ تعادل بازار تاکنون مجوز ۲۵۷ پرواز به‌صورت فوق العاده صادر شده است.

وی افزود با توجه به اینکه نرخ بلیت در مسیرهای خارجی تابع مقررات نرخ‌گذاری داخلی نیست اما تذکر لازم به شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر نظارت بر سیستم فروش داده شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا به‌منظور جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی ضمن نظارت مستمر بر شبکه فروش خود و خودداری از فروش پروازهای مذکور به‌صورت چارتری، طی بخشنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به درج لیست نرخ پروازهای مذکور روی سایت شرکت مربوطه کرده است.

دهقان با بیان اینکه علاوه بر شرکت‌های داخلی برخی شرکت‌های خارجی نیز برای جابه‌جایی زائران فعال خواهند بود، افزود: در صورت تأمین ناوگان و درخواست شرکت‌های هواپیمایی، مجوزهای بیشتر صادر خواهد شد.