به گزارشافکارنیوز،محمدعلی ایلخانی با اعلام این‌که در حال حاضر ۱۰۳ راه هوایی در کشور وجود دارد که طول آن به ۶۱ هزار و ۷۷۶ کیلومتر می‌رسد، گفت: تا چندی پیش ما در کشور ۹۲ راه هوایی داشتیم اما توانستیم طی ماه‌های گذشته با توجه به مشکلاتی که در فضای کشور اوکراین و عراق پیش آمده بود، پروازهای عبوری از فضای کشورمان را افزایش داده و فضای امنی را برای پروازها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه از نتایج مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ ورود شرکت‌های خارجی به ایران بوده است، افزود: ۳ شرکت بزرگ اروپایی از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جلساتی را با ما داشتند تا دستگاه‌های رادار و کمک‌ها ناوبری برای تجهیز راه‌های هوایی و فرودگاه‌های کشور خریداری کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروز به صورت داوطلبانه وارد ایران شدند و با نامه رسمی از کشورهایشان حاضرند دستگاه‌های خود را به ما بفروشند که این امکان را به ما می‌دهد تا جنس با کیفیت و بهتری را با قیمت مناسب در مناقصه بین‌المللی خریداری کنیم.

ایلخانی با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها جزو بهترین و بزرگترین شرکت‌های دنیا هستند، گفت: یکی از این شرکت‌ها تجهیزات ۳۵ درصد از کشورها را مدیریت می‌کند.

وی تصریح کرد: برآورد ما این است که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار باید هزینه نوسازی سیستم‌های راداری کنیم؛ به دلیل اینکه رادارهایی که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش از فرانسه خریداری کردیم، پاسخگوی نیاز ما نیست و باید تا ۳ سال آینده سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

ایلخانی در خصوص فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر سه فرودگاه در تهران و البرز داریم که برای آنها به دنبال انتخاب مشاور بین‌المللی هستیم که هم در ساخت فاز دوم فرودگاه امام و تعریف یک شبکه اختصاصی برای اتصال مهرآباد به فرودگاه امام برنامه ارائه دهد.

وی افزود: پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) به ساخت ترمینالی با ۲۰ میلیون مسافر اختصاص دارد که حداقل ۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم تا فاز ۲ فرودگاه را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه طرحی را فرانسوی‌ها و مالزی ارائه کرده که همه در قالب طرح است و برای اجرا نیاز به مشاور بین‌المللی داریم، گفت: ما امسال در بودجه عمرانی شرکت فرودگاه‌های کشور بودجه قابل ملاحظه‌یی را برای ساخت نداریم اما در سال ۹۴ بودجه مناسبی را برای شروع عملیات اجرایی شرکت در نظر می‌گیرند.
ایلخانی در خصوص چگونگی انتخاب پیمانکار برای فرودگاه امام گفت: باید مناقصه بین‌‌المللی برای انتخاب مشاور خارجی بگذاریم تا در طراحی نظارت هم شاهد تحول در این بخش باشیم.

وی در خصوص بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاههای کشور افزود: بدهی ایران ایر به تنهایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و هواپیمای آسمان ۶۰ میلیارد تومان است.