به گزارش افکارنیوز، بر اساس گزارشی که در دفتر یک سناتور آمریکایی تهیه شده این بی دقتی ها دسترسی هکرها به سیستم های کنترل الکترونیکی خودروها را ممکن می‌کند و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در تولیدات خود امکاناتی را برای شناسایی آسیب‌پذیری های امنیتی یا واکنش سریع به آنها پیش بینی نکرده اند.
ادوارد جی مارکی سناتور دموکرات ایالت ماساچوست که این گزارش زیر نظر او تهیه شده در این مورد گفته است: رانندگان به فناوری های جدید اعتماد می کنند، اما متاسفانه خودروسازان برای حفاظت از آنان در برابر حملات سایبری یا نقض حریم شخصی وظیفه شان را انجام نداده اند.

این گزارش پس از دریافت اطلاعات مختلف از ۱۶ شرکت خودروسازی تهیه شده و علاوه بر اینکه نشان دهنده عدم حفاظت از رانندگان در برابر هکرها و امکان کنترل خودروها توسط این افراد خلافکار است، ثابت می کند که سرقت اطلاعات شخصی رانندگان هم امکان پذیر بوده و از این طریق می‌توان به عادات رفتاری رانندگان هم پی برد و آنها را برای سوءاستفاده های بعدی سرقت کرد.

سیستم های رایانه ای خودروها حجم زیادی از اطلاعات مربوط به تاریخچه رانندگی افراد را جمع آوری می‌کنند و معمولا رانندگان نه از این مساله اطلاع دارند و نه بر روی نحوه استفاده از داده های مذکور کنترلی دارند. حداقل ۹ شرکت خودروسازی که برای تهیه این گزارش از آنها تحقیق شده داده های مربوط به خودروها و رانندگان آنها را جمع آوری می‌کنند. جمع آوری این اطلاعات و نگهداری آنها بدون توجه به نکات امنیتی بر آسیب پذیری رانندگان و سرنشینان خودروهای یاد شده می افزاید و این احتمال وجود دارد که داده های مذکور در اختیار اشخاص و مراکز ثالثقرار بگیرد.

بررسی‌های تولیدات پیشرفته این شرکت‌های خودروسازی نشان می‌دهد که اکثر آنها امکاناتی را بر روی محصولات جدیدشان نصب کرده اند که نه تنها داده های کاربری را ثبت می کند، بلکه این داده ها و سوابق رانندگی افراد را به طور بی سیم برای کارخانه سازنده خودرو یا افراد و شرکت های ثالثنامعلوم ارسال می‌کند.

از جمله اطلاعاتی که از این طریق جمع آوری می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: راننده به کجا رفته است، موقعیت فیزیکی لحظه به لحظه وی که البته ممکن است در فواصل چند دقیقه‌ای ثبت شود، آخرین نقطه‌ای که راننده‌ای در آن پارک کرده است، فواصل و مدت زمان سفرهای درون شهری و برون شهری، مقاصد قبلی سفرها و …

اطلاعات تکان دهنده این تحقیق با استفاده از داده‌هایی تهیه شده که شرکت های خودروسازی بی ام و، فیات کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، هیوندایی، جگوار لند روور، مزدا، مرسدس بنز، میتسوبیشی، نیسان، پورشه، سوبارو، تویوتا، فولکس واگن و وولوو ارائه کرده اند. بنابراین خریداران خودروهای ساخت این شرکت ها نمی توانند اطمینانی به حفظ حریم شخصی و امنیت خود داشته باشند. شایان ذکر است که شرکت های خودروسازی استون مارتین، لامبورگینی و تلسا از ارائه اطلاعات به تهیه کنندگان این تحقیق خودداری کرده‌اند.

کارشناسان می گویند تلفیق علوم رایانه و فناوری اطلاعات با صنعت خودرو روز به روز بیشتر می شود ولی این امر نباید موجب آن شود که ضعف‌های امنیتی محصولات رایانه‌ای و بی سیم به دنیای خودرو نیز منتقل شود. تامین امنیت خودروها با رادار، استفاده از لیزر و دوربین و حسگرهای مختلف به منظور دریافت اطلاعات از محیط اقدامات مفیدی است، اما اگر هر یک از این ابزار دارای آسیب‌پذیری‌هایی باشند نتیجه کار فاجعه بار خواهد بود. امکان تبادل اطلاعات میان خودروها هم از این مشکلات در امان نیست و می توان از این قابلیت برای ضربه زدن به سرنشینان خودروها سوءاستفاده کرد.

باید توجه داشت که افزایش اتصال خودروها به اینترنت به معنای دسترسی به بسیاری از امکانات گوشی های هوشمند از طریق داشبورد آنهاست که اگر چه بسیار ارزشمند است، اما تهدیدات تازه ای را نیز به همراه می آورد. در این میان آنچه که جالب است سکوت و بی تفاوتی شرکتهای خودروسازی در برابر انتشار این گزارش جنجالی است.