به گزارشافکارنیوز،«محمدکاظم انبارلویی» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «رسالت» نوشت:


۱ - مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه سالانه کل کشور یک لایحه است. همه ساله لایحه بودجه وقتی تسلیم مجلس می‌شود، فرآیندی را در کمیسیونها و بویژه کمیسیون تلفیق طی می‌کند که " لایحه " بودجه دولت به صورت " طرح " نمایندگان درمی‌آید. آنچه در مجلس مورد رسیدگی و تصویب قرار می گیرد دیگر متن لایحه دولت نیست بلکه مصوبه تلفیق است که در حقیقت " طرح " نمایندگان محسوب می‌شود. به عنوان مثال فقط در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۴ هفت بند لایحه دولت به کلی حذف شده و ۶ بند الحاقی از سوی کمیسیون به آن اضافه شده است. همچنین کمیسیون تلفیق ماده واحده را از ۲۱ تبصره به ۴۰ تبصره افزایش داده است، یعنی کمیسیون ۱۹ تبصره به تبصره‌های ماده واحده افزوده است که ۱۱ تبصره از ۱۹ تبصره اضافه شده بیشتر ماهیت درآمدی دارد و جالب اینجاست که دولت به این فرآیند رضایت می‌دهد. این فرآیند نقض اصل ۵۲ قانون اساسی است.

۲ - بودجه وفق ماده یک قانون محاسبات عمومی یعنی پیش بینی درآمد و برآورد هزینه؛ لذا ما در بررسی و تصویب بودجه با دو مفهوم " درآمد " و " هزینه " و در حقیقت با ۲ عدد روبه رو هستیم. این اعداد و ارقام یا درست هستند یا غلط.

اگر درست هستند در تأیید لایحه دولت نمایندگان هیچ تردیدی نباید بکنند. اگر پیش‌بینی‌ها درست صورت نگرفته یا برآوردها صحیح نبوده، مجلس با دلیل و برهان باید لایحه را برگرداند تا دولت اعداد و ارقام را اصلاح کند.

برخی از ۲۱ تبصره ماده واحده لایحه دولت و ۴۰ تبصره ماده واحده مصوب کمیسیون تلفیق، ماهیت بودجه‌ای ندارند بلکه نوعی قانون نویسی جدید است که یا مربوط به شرح وظایف دستگاه‌هاست و یا ماهیت برنامه‌ای دارد. دولت و مجلس حق ندارند در حین تصویب بودجه، قوانین بالا دستی کشور را تغییر دهند یا به قانون نویسی جدید دست بزنند. چنین حقی در قانون اساسی و قوانین مادر و عادی به دولت و مجلس داده نشده است. دیروز برخی از نمایندگان مخالف بودجه ۹۴ به این مهم اشاره کردند.

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ نشان می‌دهد که دولت رغبتی به اجرای احکام تبصره‌های بودجه ندارد. لذا در سال ۹۲ شصت و پنج درصد احکام بودجه یا اجرا نشده یا اگر اجرا شده به اهداف خود نرسیده یا اصلا ناقص اجرا شده و این حالت در سال‌های گذشته هم سابقه داشته است.

۳ - اصل بودجه همان‌طور که گفته شد ارقام درآمد و هزینه است که در جداول آمده است. دیروز هنگامی که گزارش تلفیق بودجه بین نمایندگان مجلس توزیع شده بود فاقد جداول بود. دکتر احمد توکلی در این باره تذکر آیین نامه‌ای داد و گفت. آنچه امروز ما بررسی می کنیم لایحه بودجه نیست، احکام بودجه است. آقای لاریجانی با پذیرش این تذکر گفت: جداول، اصلاحاتی لازم داشت که پس از اصلاح بعدازظهر در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.

توضیح رئیس مجلس نشان میدهد که مجلس اعداد و ارقام را اصلاح کرده یا تغییر داده است. این خود اثبات می کند که مجلس لایحه را به طرح تبدیل کرده و خود رأساً به تغییر و تبدیل اعداد و ارقام هزینهای و درآمدی مبادرت نموده است. دیروز مجلس کلیات بودجه سال ۹۴ را تصویب کرد.البته چارهای هم نداشت اما گزارش تفریغ بودجه همه ساله نشان می دهد دولت ومجلس از فقر دانش فنی و حرفه ای برای ساماندهی مالیه عمومی در بودجه ریزی و بودجه بندی رنج می برند.