گروه اقتصادی -

سال ۹۱؛ سالی که از همان ابتدایش پیدا بود برای خودروسازان «نکو» نیست. کسی باورش نمی شد، حتی سایپایی ها هم وقتی خبر را شنیدند، به شوخی گرفتند و گفتند اجازه نمی دهند پراید ۱۰میلیون شود. اما خبر درست بود و «پراید ۱۰میلیونی» نشانه ای بود از بازار پرتلاطم خودرو در سال ۱۳۹۱، سالی که کارشناسان از آن به عنوان سخت ترین و بحرانی ترین دوران خودروسازی کشور پس از جنگ یاد می کنند.

به گزارشافکارنیوز؛ به گفته خودروسازان، دلیل اصلی رشد قیمت ها، کاهش شدید تیراژ خودرو و مقصر این اتفاق بد نیز در درجه اول بانک مرکزی بود. هزینه های کمرشکن دورزدن تحریم ها، نبود اعتبار کافی و درنتیجه کاهیش تولید همه و همه دست به ست هم داد تا تحریم ها تاثیر سوء مدیریت خودروسازان را افشا سازد. اکنون سه سال از آن روزها گذشته است و پراید ۲۰میلیون شده است. اما بهار ۹۴ حاکی از سال «نکو» برای خودروسازان است. خودروسازان که کمبود نقدینگی و هزینه های دیگر کمرشان را شکسته بود، اکنون از لغو تحریم ها خوشحال به نظر می رسند.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در مورد وضعیت بازار خودرو پس از لغو تحریم ها می گوید: «پس از تشدید تحریم صنعت خودرو، خودروسازان توسعه محصولات خود را بر روی محصولات چینی متمرکز کرده بودند. این به دلیل آن بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی حاضر به بستن قرارداد جدید با ایران نبودند. اکنون با لغو تحریم ها توسعه محصولات خودرو سازی تنها به چینی ها محدود نمی شود و با شرکت های اروپایی و آمریکایی وارد مذاکره می شویم. به طور کلی و با لغو تحریم ها برای خودروهای جدید به مناقصه می روند.»

وی افزود: «در این حالت معیارهایی تعیین می کنند تا خودرو رقابتی شود از جمله کیفیت خوب و قیمت مناسب. همچنین در شروع کار نقشه و مدارجه فنی را به ما می دهند تا بتوانیم ساخت داخل داشته باشیم و اینکه بتوانیم در بازارهای هدف آنها خودرو صادر کنیم. اینها مواردیست که در مذاکرات خودروسازان به مناقصه می گذارند و هرکمپانی که بیشترین امتیاز را بدهد با او قرارداد می بندند. رفع تحریم ها باعثخواهد شد تا ما راحت تر بتوانیم با شرکت های اروپایی و آمریکایی وارد مذاکره شویم. به عبارتی دیگر سرمایه گذاری در کشور را تسهیل می کند.»

نعمت بخش در مورد اینکه کدام شرکت های آمریکایی و یا اروپایی به ایران خواهند آمد، می گوید: «جزئیات اینکه خودروسازان با شرکت های اروپایی یا آمریکایی وارد مذاکره شده اند یا خیر خبر ندارم اما قطعا به دلیل اینکه ما ۲۰میلیون ظرفیت مازاد در دنیا داریم و آنها نیز دنبال بازار هستند، بازار ایران برای آنها جذاب خواهد بود. سالی ۱میلیون نیاز بازار خودرو در ایران است. لذا برای حضور در ایران علاقه مند هستند.»

دبیر انجمن خودروسازان در مورد همکاری فرانسوی ها نیز می افزاید: «فرانسوی ها قبل از لغو تحریم ها با ایران خودرو همکاری را شروع کردند. حتی در قراردادی که بسته شد گفتند که درصورت عدم لغو تحریم ها حاضرند با ایران خودرو دوباره همکاری کنند. این نشان می دهد که فرانسوی ها خبر داشتند تحریم ها لغو می شود و حاضر شدند خودرو با ۴۰درصد ساخت داخل و صادرات در بازارهای هدف با ایران خودرو قرارداد امضا کنند.»

وی در مورد تاثیر لغو تحریم ها بر قیمت ها در بازار داخل اینگونه بیان می کند: «ما پیش از وضع تحریم ها هزینه هایی برای دور زدن تحریم ها متحمل می شدیم. با لغو تحریم ها این هزینه ها کاهش می یابد اما از طرفی دیگر سایر هزینه های ما امسال گران می شود مانند هزینه کارگری. از طرفی دیگر مجلس قیمت آب، برق و گاز را افزایش داده است یا هزینه بیمه شخص ثالثبه دلیل افزایش قیمت دیه گران می شود. همچنین مجلس ارزش افزوده ۱۰درصدی را اعمال کرد که همین ۲درصد ۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان بر قیمت خودرو می افزاید. اما با لغو تحریم ها هزینه های خودروسازان کمی کاهش می یابد و به همین دلیل افزایش قیمت ما دیگر شدید نخواهد بود.»

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که با لغو تحریم ها، خودروسازان دیگر کدام اشتباه گذشته خود را تکرار نخواهند کرد، اینگونه پاسخ می دهد: «نارضایتی مردم از خودروسازان به دلیل خودروهای قدیمی است ما خودمان قبول داریم که خودروهای قدیمی را هرچه قدر هم روی کیفیتش کار کنیم خودروی خوبی نمی شود و باید نسل آن خودرو تغییر کند. بنابراین با رفع تحریم، توسعه محصول سرعت می گیرد و رضایت مشتری حاصل خواهد شد.

بعد از لغو تحریم ها، اشتباه تولید ۱۰ساله خودرو دیگر تکرار نمی شود. همچنین لغو تحریم ها به کمبود نقدینگی کمک می کند. در گذشته و قبل از وضع تحریم ها، اعتبارات یوزانس باز می کردیم و ۱۰ تا ۱۵درصد خریدی که انجام م دادیم، یک سال پس از اینکه جنس می آمد پولش را به طرف خارجی پرداخت می کردیم. با لغو تحریم ها و فعال شدن دوباره اعتبارات یوزانس خود به کمبود نقدینگی کمک می کند.