به گزارش افکارنیوز، برخی مشترکان، سیم‌کارتهایی در اختیار دارند که در موارد متعدد ممکن است مالکیت آن‌ها به نام فرد دیگری ثبت شده باشد.

به عبارت دیگر در سطح کشور با موضوعی به نام سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص مواجهیم که اکنون تصمیم بر آن است که به سرعت وضعیت این سیم‌کارت‌ها مشخص شود.

در گذشته با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌هایی که هویت جعلی دارند، کلاهبرداری‌های متعدد صورت گرفته و به واسطه آنها مشکلات مختلفی ایجاد شده است که در این زمینه آمار سیم‌کارت‌های جعلی هر دو اپراتور به یک اندازه است.

به همین خاطر به منظور احراز هویت مشترکان موبایل و مشخص شدن اطلاعات مالکان تمام سیم‌کارت‌های فعال موجود در بازار از چندی پیش طرحی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و با همکاری اپراتورها آغاز شد.

در فاز اول این طرح که زمستان سال گذشته انجام شد، از مشترکان موبایلی که کد ملی آن‌ها هنگام خرید سیم‌کارت در سامانه اپراتورها ثبت نشده بود، درخواست شد که شماره کارت ملی خود را برای اپراتور ارسال کنند، چراکه در غیر این صورت سیم‌کارت آن‌ها ابتدای یک طرفه و پس از مدتی قطع خواهد شد.

حال از بیست و سوم فروردین ماه فاز دوم این طرح اجرایی می‌شود و در فاز دوم احراز هویت مشترکان موبایل براساس کدهای ملی ارسال شده صورت می گیرد.

بر این اساس تمام مشترکانی که کدهای ملی خود را برای اپراتورها ارسال کرده‌اند، کدهای ملی‌شان با نام آن‌ها تطبیق داده خواهد شد و در صورت عدم مطابقت در این مرحله نیز بخشی از سیم‌کارت‌ها قطع می‌شود.

بنا بر اعلام معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اجرای این مرحله از این طرح این امکان ایجاد می شود که افرادی که بیش از ۱۰ سیم کارت دارند احراز هویت شوند و مالکیت بیش از ۱۰ سیم‌کارت برای آن‌ها میسر نباشد.

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات درباره افرادی که فوت شدهاند و پس از فوت سیمکارت آنها نیز در دست اعضای خانوادهشان قرار داشته، گفت: افرادی که چنین سیمکارتهایی در دست دارند می توانند سیم کارت خود را در دفاتر تغییر مالکیت دهند و برای مردم تدابیر لازم اندیشیده شده و از اپراتورها خواسته است براساس این تدابیر احراز هویتهای لازم را بلافاصله انجام دهند.