به گزارشافکارنیوز،در حالی که وزارت نفت مدعی است استفاده از ریفرمیت واحدهای پتروشیمی علاوه بر آلایندگی زیست محیطی، سرطان‌زاست، واحد پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) با استفاده از ریفرمیت خود - که پیش از این در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش قرار می‌گرفت تا در تولید بنزین استفاده شود - موفق به تولید بنزین یورو۴ شد.

از مهمترین شاخص‌های بنزین یورو۴ این است که بنزن فرآورده نفتی تولید شده یک درصد، آروماتیک ۳۵ درصد و الفین ۱۸ درصد باشد. در سندی که در ذیل می‌آید مشخص می‌شود که بنزین تولید شده در پتروشیمی بندر امام این شاخص‌ها را داراست. آنالیز زیر نشان می‌دهد که آروماتیک بنزین مورد نظر ۳۵ درصد، بنزن نیم درصد و الفین ۱۰ درصد است.

پتروشیمی بندر امام درصدد برآمده است تا بنزین یورو۴ تولیدی را به فروش برساند البته اولویت خرید را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی داده است.

در حالی وزارت نفت ادعای آلایندگی بنزین تولید شده به کمک ریفرمیت پتروشیمی را در مطرح کرده است که تولید بنزین یورو۴ در پتروشیمی امام آن هم به کمک ریفرمیت خط بطلانی بر این اتهام است.

همچنین علی‌محمد بساق‌زاده؛ مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده است که روزانه شش هزار تن ریفرمیت در مجتمع‌های پتروشیمی نوری و بندر امام تولید می‌شود که همه این محصول به مشتریان خارجی فروخته می‌شود.

اگر چه سند بالا نشان می‌دهد به دلیل مطابق بودن با استاندارد یورو۴، شرکت ملی پالایش و پخش نیز مشتری بنزین تولید شده است و این موضوع محدود به مشتریان خارجی نمی‌شود اما اگر کلیه ریفرمیت تولید شده در پتروشیمی‌های داخلی صادر شود بازهم به صورت غیر مستقیم در کشور توزیع خواهد شد؛ این بار در قالب بنزین وارداتی؛ بنزینی که در تولید آن از فلزات سنگین ممنوعه استفاده شده و با استانداردهای یورو۴ مطابق نیست.

هم اکنون حجم زیادی از ریفرمیت صادر شده از ایران توسط دلالان به دو بندر فجیره و حمیره حمل و در مخازن ذخیره‌سازی می‌شوند. این محصول بعد از ترکیب با مؤلفه‌های ممنوعه با نام بنزین یورو۴ در غیاب نظارت سازمان ملی استاندارد وارد کشور می‌شود.