به گزارشافکارخبر، اوایل اردیبهشت ماه امسال نماینده کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اهمیت و نقش راه‌آهن غرب در اقتصاد کشور به تسنیم گفته بود: معاون اول رئیس‌جمهوری قول داده این پروژه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به اتمام برسد.


سعید حیدری طیب با بیان این‌که در جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهوری، وی متعهد شد عملیات ساخت راه‌آهن غرب به سرعت انجام شود، بیان کرد: ‌عملیات ساخت حدود ۹۰ درصد خط‌آهن ملایر تا کرمانشاه انجام شده و فقط ریل‌گذاری این منطقه باقیمانده است، اما وضعیت خط‌آهن کرمانشاه - خسروی این‌گونه نیست، خواسته ما این است به این پروژه سرعت داده شود و پیمانکاران بیشتری در این پروژه فعالیت کنند.


وی ادامه داد: احتمالا به زودی رئیس‌جمهوری به استان کرمانشاه سفر می‌کند و از وی می خواهیم قول اخلاقی، شرعی و قانونی بدهد که پروژه مذکور سریعتر انجام شود.


عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این‌که راه‌آهن غرب یک پروژه ملی است، افزود: این پروژه ریلی به نفع اقتصاد کشور است از این رو باید هر چه سریعتر نسبت به اتمام آن اقدام شود.


این در حالی بود که با وجود تاکید مسئولان بلند پایه نظام بر تسریع ساخت راه‌آهن غرب(در محدوه استان کرمانشاه) اما در دو سال اخیر این پروژه اسیر کمبود منابع مالی بوده است. مسئله‌ای که در نهایت وضعیتی را به وجود آورد تا ساخت راه‌آهن غرب به شدت کُند شود.


اوایل شهریور ماه سال جاری معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که پروژه راه‌آهن غرب متوقف نشده است، به تسنیم گفت: فاینانس راه‌آهن غرب به همران ۷ پروژه ریلی دیگر نهایی شد.


امیر امینی اظهار کرد: تقریبا هیچکدام از طرح‌های ما متوقف نیست، در بخش حمل‌ونقل طرح‌هایی با پیشرفت کمتر از ۲۰ درصد، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۸۰ درصد به بالا تقسیم‌بندی شده است. در رابطه با پروژه‌های زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قانون بودجه اعتباری برای آنها دیده نشده تا مطالعات تکمیل شود.


وی تصریح کرد: این پروژه‌های سرعت پایینی دارند و تامین مالی مقداری بر پروژه‌ها فشار آورده است، سعی کرده‌ایم پروژه‌ها را اولویت بندی کنیم.


وی با بیان این‌که ۳۵ طرح بالغ بر ۹۰۰۰ کیلومتر پیشرفت ۸۰ درصد دارند، بیان کرد: نکته مهم که امسال موفق به انجام آن شده‌ایم تقسیم بندی کشور به ۱۰ کریدور توسعه‌ای بوده است. این کار با چند ضابطه بر گرفته ازطرح جامع تعریف شده‌ که تجاری‌سازی کریدورها برای ایفای نقش در منطقه یکی از این ضوابط است.


وی گفت: راه آهن غرب متوقف نشده است، پیشرفت زیرسازی خوبی دارد. این پروژه به همران هفت پروژه‌ دیگر ریلی جزو پروژه‌هایی هستند که در حال عملیاتی کردن فاینانس آنها هستیم.


وی با تاکید بر این‌که مذاکرات با فاینانسور نهایی شده است، افزود: زیرسازی هر کدام از این پروژه‌ها انجام شود بلافاصه ریل گذاری آنها شروع می‌شود.


در همان روز عبداله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه نیز گزارشی از جدیدترین وضع راه‌آهن غرب داد. وی با اشاره این‌که در قطعه ملایر به کرمانشاه راه‌آهن غرب ۱۰۰ کیلومتر در محدوده کرمانشاه قرار دارد، گفته بود: زیرسازی این قطعه ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


وی با اشاره به اختصاص ۱۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار و ۱۱۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای تکمیل راه‌آهن غرب افزود: قطعه دوم این پروژه(کرمانشاه - خسروی) به طول ۳۳۰ کیلومتر ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۲۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای تکمیل آن منظور شده است.


وی یادآور شد: با همکاری شرکت چینی و تأمین مالی از محل فاینانس خارجی حداکثر تا پایان تیر سال آینده قطعه نخست راه‌‌آهن غرب تکمیل و قطعه دوم این طرح نیز حداکثر ۳۰ ماه پس از انعقاد قرارداد تکمیل می‌شود.


در سفر پاییز سال ۹۰ رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن غرب اختصاص یافت. اما در چهار سال اخیر عدم تزریق منابع مالی ترجیع‌بند این پروژه بوده است. حال باید دید مدیران و مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی(به‌خصوص شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور) چه اقدامی در رابطه با راه‌آهن غرب(محدوده استان کرمانشاه) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های ریلی کشور می‌کنند.


فعلا نه خبری از عمل به " تعهد " است و نه این‌که متولی اصلی پروژه‌های زیربنایی برنامه‌ای برای رفع یکی از دغدغه‌های نظام دارد.