به گزارشافکارخبر، از اولین ساعات کاری امروز مجلس شورای اسلامی، جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در این جلسه که بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و جهانگیری، آخوندی را همراهی می‌کرد، ابتدا نمایندگان موافق و مخالف بیانات خود را مطرح کردند.

* ثروتی: بی‌توجهی وزیر راه به تسهیلات مسکن روستایی / برخی جاده‌‌ها حادثه‌خیز هستند

در این جلسه موسی‌الرضا ثروتی به عنوان موافق استیضاح بیان کرد: نمایندگان با اعتراضات مردم در شهرها و روستاها مواجه هستند.

وی به وضعیت نامناسب مسکن، عدم پاسخگویی به مردم و تجمعات اعتراضات فراوان و عدم پرداخت تسهیلات مکمل پنج میلیون تومانی و تأخیر در تحویل واحدها و افزایش مکرر قیمت‌ها، عدم اجرای قول‌های وزیر مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن، فقدان زیرساخت‌ها، مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که یکی از طرح‌های بسیار مفید بوده که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، اشاره کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم از وضعیت راه‌ها و تصادف در نقاط حادثه‌خیز، ترافیک شدید و فوت و مجروحیت کلافه شده‌اند. عدم گسترش و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی با وجود وجود قانون حمل‌ونقل عمومی و عدم اجرای قانون ناراضی هستند. فقدان برنامه‌ریزی مناسب پروازی، کاهش پروازها، نارضایتی مردم از فقدان بلیت و مشکلات تأخیرها از دیگر مشکلات موجود هستند.

ثروتی اضافه کرد: فقدان راه روستایی، عدم توازن منطقه‌ای، عدم اجرای قوانین به ویژه برنامه پنجم توسعه و عدم تحقق وعده‌های وزیر راه در زمان رأی اعتماد نهایتاً منجر به تهیه متن استیضاح شد.

* رحماندوست: عدم اجرای قانون تخفیف ۵۰ درصدی بلیت هواپیما برای جانبازان و ایثارگران‌‌

در ادامه این جلسه مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ در سخنانی به عنوان‌ موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: قانون برنامه پنجم درباره ایثارگران در بخش‌های مختلف یا اجرایی نشده و یا ناقص اجرایی شده است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب استخدامی ایثارگران و فرزندان آنها، گفت: ‌ ایثارگران برای استخدام با مشکلات جدی روبرو هستند، چرا فرزندان شهدا هنوز در شرکت‌های تابعه وزارت راه استخدام نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قانون استخدام ایثارگران را عملی نمی‌کند؟

رحماندوست با اشاره به قانون تخفیف ۵۰ درصدی بلیت هواپیما برای جانبازان، ایثارگران و آزادگان، گفت: طبق قانون جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان و ایثارگران در صورت مسافرت‌های داخلی با ارائه کارت ایثارگری یا معرفی‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت ۵۰ درصد هزینه بلیط هواپیما معاف هستند ولی این قانون اجرایی نمی‌شود.

* رسایی: ‌انتقاد رهبر انقلاب از بلاتکلیفی مردم و عدم توجه دولت به مسکن مهر ‌

در ادامه حمید رسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به عنوان موافق استیضاح، بیان کرد: این استیضاح اصلاً سیاسی نیست و کاملاً فنی است.

وی به ‌انتقاد رهبر انقلاب از بلاتکلیفی مردم و انتقاد ایشان از عدم توجه به مسکن مهر در پروژه‌های هفته دولت اشاره کرد و ‌ آخوندی را سیاسی‌ترین وزیر کابینه روحانی معرفی کرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: نمی‌‌دانم با وجود آنکه آخوندی مدعی طراحی مسکن مهر است، در دوره وزارت خود، این پروژه را مزخرف معرفی کرد.

وی به عدم پرداخت طلب پیمانکاران از سوی وزارت راه اشاره کرد و گفت: بیان وعده‌های متعدد برای تکمیل مسکن مهر استان‌ها نشان از عدم توجه وی به این پروژه‌ دارد.

رسایی در ادامه با ارائه تصاویر و فیلم‌هایی از کمبودهای مسکن مهر، تأکید کرد: من نگاه سیاسی به این استیضاح ندارم اما وزیر از ابتدا دل در گرو مسکن مهر نداشت.

وی به عدم اختصاص اعتبار از سوی وزارت راه به تکمیل مسکن مهر انتقاد کرد و گفت: حوزه مسکن رها شده است، ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، طبق قانون باید سالانه حداقل ۱۰ درصد بافت فرسوده شهری احیا می‌شد.

رسایی در انتقاد به آمار متناقض و مختلف‌ پروژه‌های مسکن مهر، گفت: از اقدامات خوب وی طبق ادعای برخی کارشناسان، کنترل سوداگری در بازار مسکن است، چرا وی درخواست حذف مالیات بر خانه‌‌های خالی داد؟ آقای آخوندی غیر از مسکن لواسانتان، دیگر کجاها خانه دارید و کجا زندگی می‌کنید؟

* کوچک‌زاده: اعتبار آسفالت کردن محوطه‌های مسکن مهر کجا هزینه می‌شود؟

در ادامه جلسه، مهدی کوچک‌زاده، به عنوان موافق استیضاح بیان کرد: اعضای کابینه‌ای که رئیسش، مجلس را به حساب نمی‌آورد بنایی برای شنیدن این حرف‌ها ندارند.

وی افزود: شارلاتانیسم رسانه‌ای برخی رسانه‌‌ها خواستند این استیضاح را سیاسی جلوه دهند، البته این استیضاح از نظر من ۱۰۰ درصد در خدمت منافع یک جماعت در مقابله با جماعت دیگر است؛ این استیضا‌ح فریاد بی‌خانه‌ها از دست ملاکان به ستوه آمده، است.

کوچک‌زاده گفت: چرا برای آسفالت کردن مسیر ویلای معاون اول و وزیر اعتبار وجود دارد؟ اما برای ساکنان مسکن مهر نیست؟ چرا برای خرید ایرباس برای رئیس‌جمهور اعتبار وجود دارد؟ آقای آخوندی شما از ۲۰ سالگی وزیر و معاون وزیر بوده‌اید و شاید با آشنایی با فلان مسئول و آیت‌الله به اینجا نرسیده‌اید.

وی با بیان اینکه استیضاح ما علیه کابینه‌ای عهد شکن است، اضافه کرد: این استیضاح فریاد کامیون‌دارانی است که بدون هیچ حمایتی در برابر زورگویی‌ها و باندبازی‌های مدیریت گمرک بوشهر در تخلیه بار به حال خود رها شده‌اند؛ این استیضاح علیه وزیری است که موقع گرفتن رأی اعتماد، خودش و رئیسش، ۱۰۰۰ وعده به مردم دادند.

* هاشمی: ‌مجور فعالیت به ایرلاین‌‌های مشکل‌دار داده شده است

در ادامه هاشمی به عنوان موافق استیضاح بیان کرد: این استیضاح پس از ۳ مرحله درخواست استیضاح و بعد از ۲ سال در دستور کار مجلس قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران به موضوع‌ صنعت هوایی با اولویت ایمنی اشاره کرد و گفت: میزان سوانح حمل و نقل هوایی در سال‌‌های اخیر افزایش یافته است و این نشان از عدم بکارگیری افراد متخصص و توانمند است؛ چرا با وجود تذکرات سازمان بازرسی این پروازها انجام شده است و ما این سوانح داشته‌ایم؟ چرا در سانحه ایران ۱۴۰ هیچ کس بازخواست نشد، با هیچ کس برخورد نشد و هیچ پاسخگویی انجام نشد؟ چرا لاشه هواپیمای چک‌فلای که در اسفند ۹۲ در کیش سقوط کرد پس از ۶ ماه از آب بیرون نیامد و اجساد قربانیان این سانحه از آب بیرون نیاوردیم؟ هیچ نظارتی نبوده است؛ چرا چک A و B ایرلاین‌‌ها به آنها واگذار شود تا برخی ادوات اشتباه بسته شود؟ چرا مدیرعامل یک ایرلاین باید با فحش و ناسزا پرواز هواپیمای خود را برقرار کند؟

این نماینده مجلس گفت: آخوندی وقت خود را صرف مسائل و کنفرانس‌‌های غیر تخصصی حوزه نظیر نظریه‌پردازی در موضوعات غیرمرتبط و راه‌اندازی میز زنان می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: آخوندی باید به رکود در بخش مسکن و کاهش اشتغال در این عرصه توجه کند، این کاهش عرضه مسکن موجب افزایش ناگهانی تقاضا در سال‌های آتی ‌خواهد شد.

وی بیان کرد: شما بر جوان‌گرایی در جلسه رأی اعتماد خود تأکید کردید اما خیلی از مدیران شما بازنشسته هستند؛ افتضاحات زیادی در راه‌آهن وجود دارد، سواحل مکران از زمان شروع به کار شما پیشرفت چندانی نداشته است؛ چرا زیرزمین بردن خط‌آهن تهران در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران متوقف شده است؟

هاشمی اظهار داشت: چرا در پروژه شهر فرودگاهی چند تن از دوستان و شرکای خود را در هیئت مدیره آنجا‌ قرار می‌دهید؟ شما خود مدعی مبارزه با فساد هستید؛ من ده‌ها مورد مشکلات جدی در قراردادهای شما مشاهده کرده‌ام.

وی افزود: چرا به ایرلاین‌هایی که مشکلات جدی دارند، مجوز می‌دهید؟ سوانح حمل و نقل ریلی هم که همگان اطلاع دارند؛ من ۲ سال تلاش کردم این استیضاح شکل نگیرد تا اشکالات رفع شود اما حاضر نیستند وقت بگذارند و با کمیسیون عمران تعاملی برای ارتقاء وضعیت فعلی داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: مگر ابلاغ نشده بود هواپیمای بالای ۱۵ سال خریداری نشود؟ گفتند MD های خریداری شده اشکالی ندارد.

* وزیر راه: آغاز احداثترمینال ۲۲ میلیون نفری فرودگاه امام با حضور بخش خصوصی در سال جاری

در ادامه این جلسه وزیر راه و شهرسازی از عملکرد ۲ ساله خود در وزارت راه و شهرسازی دفاع کرد.

عباس آخوندی اظهار داشت: باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد که ۴۰ سال بود تعمیر نشده بود، تعمیر اساسی شد، قصد داریم ۲۵۰ میلیون دلار برای ناوبری ایران سرمایه‌گذاری ‌کنیم که این رقم در ۱۱ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال ساخت ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) به نام ترمینال سلام هستیم؛ بدون هر گونه اعتبار دولتی در حال ساخت این ترمینال هستیم که تا ۱۰ ماه آینده ظرفیت فرودگاه امام ۲ برابر می‌شود؛ در سال جاری احداثترمینال ۲۲ میلیون نفری فرودگاه امام با حضور بخش خصوصی آغاز می‌شود.

وی افزود: نوسازی ناوگان هوایی کشور در دستور کار است؛ ۱۲ فروند هواپیمای جدید در شرایط فعلی وارد کشور شد که سال تولید آنها همه بالای ۲۰۰۰ میلادی است، به زودی هواپیماهای جدید بدون وجود واسطه وارد کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به اتصال شبکه ریلی به منطقه آسیایی اشاره و بیان کرد: ‌ خطوط ریلی قدیمی که شامل ۳۰۰۰ کیلومتر است، در دست بازسازی است تا ایمنی ارتقاء یابد؛ ۳۸۰۰ کیلومتر خط‌آهن دو خطه، ۳ خطه و چهار خطه داریم؛ همه خطوط ریلی منتهی به تهران در حال ۲ تا ۴ خطه شدن است.

وی افزود: برقی‌کردن خط‌آهن تا مشهد، تراک‌بندی و هوشمندسازی مسیر در حال اجرا است؛ موضوع قطارهای حومه‌ای در این دولت پایه‌سازی شد تا از وضعیت فلاکت‌بار ترافیک در حومه شهرهای بزرگ خلاص شویم، ترافیک جاده‌ها کاهش یابد و مصرف سوخت کمتری داشته باشیم.

آخوندی بیان کرد: همه کریدورهای عبوری شمال - جنوب و شرق - غرب منطقه از ایران می‌گذرد، این بزرگترین مزیت رقابتی برای ایران است که باید از آن استفاده کنیم، در این راستا باید شبکه‌ آزادراهی کشور به ۵۰۰۰ کیلومتر ارتقاء یابد.

وی افزود: پارسال ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه ‌سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذب کرده است؛ در سال ۹۲ میزان ۵ میلیون تن آسفالت، سال ۹۳ میزان ۱۰ میلیون تن و امسال ۱۵ میلیون تن آسفالت‌ریزی برای بهسازی راه‌ها انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سال گذشته بدون داشتن اعتبار ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و در ۲ سال اخیر ۶۵۰۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد و آسفالت شد.

وی با اشاره به اینکه در همه مدل‌‌های حمل و نقلی، ترانزیت در کشور رشد اساسی داشته است، گفت: دسترسی آزاد مردم به اطلاعات که اجرا شد‌ در سطح و رده بین‌المللی است؛ دسترسی کامل مردم به بانک اطلاعاتی و آماری حوزه کاری فراهم است.