به گزارشافکارخبر،کمک۲۰۰میلیارد تومانی دولت به صنعت خودروسازی در حالی این روزها مطرح شده که اغلب شرکت‌های قطعه ساز خودرو با مشکلات جدی نقدینگی مواجه هستند ومعتقدند حمایت مالی از قطعه‌سازان می تواند در به روزرسانی ماشین آلات صنعتی و نزدیک شدن قطعه‌سازان به استانداردهای اروپایی و رقابت پذیری جدی با شرکت های خارجی موثر واقع شود.

از این رو اظهار نظر بهارستانی ها را درباره وضعیت خودرو و توجه به تولیدکنندگان قطعات صنعت خودرو را از منظر نمایندگان خانه ملت، جویا شدیم.

وعده‌های دولت برای اختصاص یارانه بخش تولید محقق شود

روح الله عباسپور درگفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با انتقاد از عملکرد دولت در پرداخت یارانه دولت به بخش تولید، گفت: در بودجه سال ۹۳ تصویب شد که دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش تولید ارایه دهد. امسال هم قرار بر این بود تا ۵ هزار میلیارد تومان به تولید بدهند ولی تا کنون به این وعده ها عمل نکرده است و گفته شده است که مقدار ناچیزی از این اعتبار را به خودروسازی اختصاص داده اند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعت خودرو ناچیز است، افزود: خودروسازان با تامین این اعتبار باید بدهی قطعه سازان را پرداخت کنند.

وضعیت ۱۲۰ هزار فعال صنعت قطعه سازی خودرو نامطلوب است

عباسپور تصریح کرد: اکنون ۱۲۰ هزار نفر در عرصه قطعه سازی خودرو فعال هستند و وضعیت نامطلوبی را در عرصه تولید دارند. درجلسه اخیری که با وزیر صنعت هم در کمیسیون متبوع خودمان داشتیم قرار با این شد تا یک گروه بنشینند و یک جمع بندی داشته باشند وسپس اعلام شود.

فساد و رانت با تک نرخی شدن ارز از بین می رود

این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به چگونگی تک نرخی‌شدن ارز و تاثیر آن در صنعت خودرو و تولید کشورمان، اظهارداشت: اگر ارز تک نرخی بشود بهتر است، به نظر من تاثیر منفی در روند تولید نمی گذارد و جلوی خیلی از مفاسد و رانت ها را می گیرد.

لزوم ارتقای کیفیت در صنعت خودرو

سیدهادی حسینی دراین خصوص به خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، گفت: اخیرا هجمه‌های زیادی ازسوی خارجی ها به خودروهای ایرانی شده که به نظر ما این کار ناجوانمردانه است. خودروسازان ما در کیفیت بخشی قطعات تولیدی خود همت کنند تا شاهد کیفیت و رضایت بهتر از سوی مشتریان باشیم.

وی افزود: قطعه‌سازان خودرو بدهی های زیادی به کارگران خود دارند و باید یارانه اختصاص یافته صنعتی به این بخش تولیدی اختصاص یابد. ما باید تلاش کنیم تا روی پای خودمان بایستیم واین امر نیازی به ارتباط با بیرونی ها ندارد؛ ما می توانیم تحت لقای اقتصاد مقاومتی شاهد رونق درعرصه صنعت و اقتصاد کشورمان باشیم.

فرهنگ مصرف تولید داخلی را توسعه دهیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص وارد کردن خودرو خارجی، یادآور شد: ما مخالف وارد کردن خودرو نیستیم، ما مخالف این هستیم که وارد کردن خودرو منجر به تعطیلی صنعت داخلی کشور نشود. اکنون هزاران نفر در این صنعت مشغول به کارند و اگر این بخش از تولید تعطیل شود راه را برای ورود ماشین های بی کیفیت چینی و.. باز کردیم. ما باید فرهنگ بها دادن به افزایش تولید ملی را توسعه دهیم.

مهار رانت خواری با تک نرخی شدن ارز

حسینی درپاسخ به چگونگی تک نرخی شدن ارز و تاثیر آن در صنعت خودرو و تولید کشورمان، اظهار داشت: تولید کنندگان صنعتی خودشان هم به این امر واقفند که تک نرخی بهتر از چند نرخی است و با تک نرخی شدن دیگر شاهد فساد و رانت نیستیم. البته بهای دلاربرای تک نرخی شدن باید کمتر از سه هزار و ۱۰۰ تومان باشد.

همچنین بهروز نعمتی درخصوص اختصاص یارانه تولید به قطعه سازان خودرو، به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: قطعه‌سازی از سال ۷۰ به صورت منسجم و اثرگذار کارش را در کشور شروع کرده، ولی متاسفانه به دلیل برخی ساختارهایی که وجود دارد همیشه دچار مشکلاتی هستند. این در حالی است که این مجموعه‌ها توسط دولت حمایت می شوند.

وی تصریح کرد: می گویند دولت درصنعت خودروسازی دارای حداقل سهام است و این یک شعاری بیش نیست و بدون تعارف باید گفت خودروسازی ما توسط دولت هدایت می شود و انتخاب هیات مدیره آن توسط دولت انجام می گیرد.

خطر تعطیلی واحدهای تولیدی خودرو

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآورشد: مشکل تولید قطعات خودرو باید ساختاری حل شود، ۲۰۰ میلیارد تومان چه دردی از قطعه سازی دوا می کند. سال ۹۱ آقای رئیس جمهور و معاون اول وی به خودرو سازان قول دادند تا هزارمیلیارد تومان پرداخت کنند؛ ولی دردی دوا نشد. اگر این فضا به وجود بیاید واحدهای تولیدی ما تعطیل می شوند.

نعمتی افزود: هیچ گاه نباید قطعه سازی را از خودروسازی جدا بدانیم؛ این ها یک مجموعه هستند و در یک کشتی کار می کنند و نباید فراموش کرد که قطعه سازان نقش مهمی دراین مجموعه برعهده دارند.

لزوم واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی

این نماینده مردم درمجلس با ارایه راهکاری برای حل این معظل دربخش تولید کشورمان، اظهارداشت: چند موضوع دراین راه مشخص و روشن است. ابتدا باید باورداشت که قطعه‌ساز کار تولید را انجام داده و باید در مقابل پولش را بگیرد. دیگر اینکه خودروساز باید قیمت تمام شده را پایین بیاورد و بازار را در دستش بگیرد و در نهایت معتقدم سهام خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شود. اگر این اتفاقات بیفتد نیازی به جلسات و ارایه دیگر راهکارها لازم نیست.

ارز باید شناور باشد

وی درخصوص تک نرخی شدن بهای ارز و تاثیر آن در صنعت خودرو، گفت: شاید تک‌نرخی شدن ارز در کوتاه مدت ممکن است به سود تولید کننده باشد؛ ولی در بلندمدت به سود آن نیست. ارز باید شناور باشد و بازار همه چیز را تعیین کند.

موضوع رکود منحصر به صنعت خودرو نیست

علی علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رکود بازار خودرو، به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: موضوع رکود منحصر به صنعت خودرو نیست و در خیلی از بخش‌ها ما شاهد رکود هستیم. بخش عمده آن به سیاست سازمان دارایی و بانک مرکزی برمی‌گردد که متاسفانه با اعمال سیاست‌های خودشان، راه اشتباهی را می‌پیمایند.

وی با اشاره به اینکه دولت به شکل افراطی و بدون نگاه به رونق اقتصادی بر کاهش تورم تمرکز کرده است، گفت: ما توازنی میان این دو محور اقتصادی شاهد نیستیم یا تورم بالا می‌رود یا رکود افزایش می‌یابد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ارائه راهکارهایی برای خروج از رکود، تصریح کرد: ابتدا خودروسازان باید به‌دنبال تغییر بروند و به‌دنبال رقابتی‌کردن بخش تولید باشند؛ دیگر اینکه باید از زنجیره تامین خودرو حمایت کنیم، قطعه‌سازان خودرو از اصلی‌ترین گروه این زنجیره تولیدی هستند. خودروسازان باید لیست درستی از وام‌ها و تسهیلات ارائه دهند و بانک‌ها براساس لیست ارائه شده، آن را به خود قطعه‌سازان پرداخت کنند و این‌گونه می‌توان شاهد رونق بخش تولید در صنعت خودرو شد.

بالابودن هزینه تولید خودرو

همچنین، حسین گروسی درگفت گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: ما باید خودمان را واکاوی کنیم، هزینه تولید در کشور ما بالا است و به این دلیل نمی‌توانند بها را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه ما باید کیفیت تولید را افزایش دهیم، افزود: اگر کیفیت را افزایش دهیم، کمتر به گارانتی نیاز است و هزینه‌های جانبی مردم و خودروساز پایین می‌آید و کمتر شاهد نارضایتی می‌شویم.

گروسی تصریح کرد: برخی ازخودروسازان به دلیل بی‌کیفیتی و نامرغوب‌بودن کالا عذرخواهی کردند. خدمات پس از فروش بر بهای خودرو تاثیرمی‌گذارد و این هزینه‌ها به قیمت خودرو افزوده می‌شود.

لزوم حمایت از تولیدات رقابت پذیر

این عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حمایت از تولیدات رقابت‌پذیر که ابلاغ شده است باید اجرایی شود، گفت: با تبیین اقتصادمقاومتی که کشورما را به سرزمین صادرات و تولید کالا تبدیل می‌کند، می‌توانیم بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را با توجه به اینکه با کشورهای مختلفی همسایه هستیم به‌دست بگیریم.