به گزارشافکارخبر،کاهش تقاضا در بازار خودرو که ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است باعثشده خودروسازان داخلی در فصل پاییز برای فروش محصولات خود روش‌های جدید و ویژه‌ای را امتحان کنند. گرچه هنوز روش‌های جدید فروش اقساطی آنها در مرحه آزمون و خطا قرار دارد اما بیشتر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال ۹۴ بازار خودرو تکان نخواهد خورد. این در حالی است که همچنان شکاف قیمتی خودرو در کارخانه و بازار کاهش پیدا کرده و حتی قیمت برخی خودروها در بازار زیر قیمت کارخانه است.

یکی از نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو در چندماه گذشته ثابت مانده است، گفت: در هفت ماه گذشته بازار خودرو با رکود بسیار شدیدی رو به رو شده و امسال یکی از بدترین سال‌های بازار خودرو محسوب می‌شود در حالی که سال گذشته در همین مقطع، بازار خودرو شرایط بسیار بهتری را تجربه کرد.

به اعتقاد این فعال بازار، تا پایان امسال قیمت خودرو تغییری نخواهد کرد و بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد اما این امیدواری وجود دارد که در سال آینده بازار خودرو اندکی تکان بخورد و شاهد رونق بازار باشیم. مذاکرات برای توافق هسته‌ای ایران انتظار مردم را نسبت به بازار خودرو بالا برد و همین باعثشد افت بازار خودرو شدت بیشتری به خود گیرد از سویی با رسیدن به فصل مدارس این افت قیمت در بازار خودرو افزایش یافت.

یکی از نمایشگاه‌داران دیگر پایتخت گفت: در سال‌های گذشته، فصل تابستان مخصوصا تیر و مردادماه به دلیل سفرهای تابستانی بهترین زمان برای خرید و فروش خودرو در بازار داخلی بود اما امسال این اتفاق نیفتاد و همچنان بازار در رکود است.

این فعال بازار خودرو بیان کرد: رکود بازار خودرو به دلیل مذاکرات ایران از اواخر سال ۹۳ شروع شد و دلیل آن هم این بود که مردم متصور بودند اگر ایران در مذاکرات به توافق نهایی دست پیدا کند، قیمت‌ها در بازار خودرو روند رو به بهبودی پیدا می‌کند و قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. او افزود: پس از جریان مذاکرات رکود بازار خودرو وخیم‌تر شده و با توجه به آغاز فصل مدارس افت این بازار دو برابر شده و همین باعثشده بازار خودرو در رکود محض به سر ببرد.

این کارشناس تصریح کرد: افرایش و کاهش قیمت خودرو رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد و اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند مسلماً به تبع آن قیمت خودرو هم کاهش پیدا می‌کند و با افزایش نرخ ارز باید شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم. اما فعلا نشانه‌ها از بازار خودرو بیانگر این است که قیمت خودرو تا پایان سال تغییری نخواهد کرد و این رکود در بازار ادامه‌ خواهد داشت.

نام خودرو

شرکت سازنده

قیمت کارخانه

قیمت بازار

پژو ۲۰۶(تیپ ۵)

ایران خودرو

۳۲ میلیون ۵۱۷ هزار تومان

۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ صندوقدار(V۸)

ایران خودرو

۳۴ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان

۳۶ میلیون ۸۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵ بنزینی

ایران خودرو

۲۸ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان

۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

پژو پارس

ایران خودرو

۳۵ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان

۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سمندSD

ایران خودرو

۳۱ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان

۲۷ میلیون ۲۰۰ هزار تومان

سورنELX

ایران خودرو

۳۶ میلون و ۱۲۴ هزار تومان

۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

راناLX

ایران خودرو

۳۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان

۲۳ میلیون

آریو ۱۵۰۰

سایپا

۴۶ میلیون ۳۴۰ هزار تومان

۵۴ میلیون تومان

آریو ۱۶۰۰

سایپا

۵۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان

۷۵ میلیون تومان

تیباSX

سایپا

۲۵ میلون و ۴۵۰ هزار تومان

۲۴ میلیون ۱۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۴۱EX

سایپا

۱۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان

۱۸ میلیون تومان

سایپا ۱۵۱SL

سایپا

۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

۱۸ میلیون تومان

تندر ۹۰ یورو۴

پارس خودرو

۳۷ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان

-

آریو ۱۵۰۰

سایپا

۴۶ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان

۵۴ میلیون تومان

آریو ۱۶۰۰

سایپا

۵۴ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان

۷۵ میلیون تومان

برلیانسV۵

سایپا

۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

۸۷ میلیون تومان

تیباSX

سایپا

۲۳ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان

۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

تیبا دوگانه‌سوزSX

سایپا

۲۵ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان

۲۷ میلیون تومان

سایپا ۱۱۱EX

سایپا

-

۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۳۱EX

سایپا

-

۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۳۲EX

سایپا

-

۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۴۱EX

سایپا

۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۵۱SL

سایپا

-

۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان