به گزارش افکارخبر، علی عابدزاده شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع «آزادسازی نرخ بلیت هواپیما» اختصاص داشت، درباره فراهم بودن زیرساخت‌های اجرایی طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: در طول سال‌های اخیر همواره مشکل تاخیرهای پروازی وجود داشته است که به دلیل رفع این مشکلات با تصویب مجلس شورای اسلامی یک مدل جدید برای اداره اقتصاد حمل و نقل هوایی در قالب بند (ب) ماده (161) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ارائه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی سال گذشته بخشی از طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قالب متنوع سازی نرخ بلیت اجرا و در نهایت طی چند روز اخیر قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر به طور کامل آزاد اعلام شد.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای تمام مسیرهای باقی مانده پروازی نیز آزاد می‌شود افزود: آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما در این مقطع از سال دلیل خاصی نداشت و به رغم اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است اما هنوز این طرح را در ساختار مدیریتی درآمدی خود اجرا نکردند که احتمالا از هفته آینده اجرا شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در مرحله اول اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نرخ 170 مسیر آزاد شد اما نرخ 87 مسیر همچنان تابع نرخ‌گذاری سازمان هواپیمایی است، در پاسخ به این سوال که آیا ادامه تکلیفی بودن نرخ 87 مسیر منجر به کاهش تمایل ایرلاین‌ها برای پرواز در این مسیرها نمی‌شود؟ گفت: سازمان هواپیمایی نظارت کامل بر مسیرهای پروازی حمایتی که از مسیرهای کم تقاضا هستند دارد.

عابدزاده گفت: نرخ بلیت برای مسیرهای جدید که در حال حاضر پروازی در آنها انجام نمی‌شود نیز آزاد شده است که دلیل آزادسازی نرخ بلیت این مسیرها توجه ویژه‌ به قسمت اعظمی از مناطق که در حال حاضر پرواز کمی در آنها وجود دارد است تا شرکت‌های هواپیمایی برای راه‌اندازی مسیرهای جدید پروازی تشویق شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از موضوعات مهمی که در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا می‌شود این است که شرکت‌های هواپیمایی موظف به فروش بلیت‌ها یا به صورت مستقیم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی با تعیین نرخ از سوی ایرلاین مربوطه هستند.

وی درباره نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر نحوه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: به طور قطع سازمان هواپیمایی کشوری در زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها را پایش می کند و اجازه رقابت‌های ناسالم در صنعت حمل و نقل هوایی را نخواهیم داد. قطعا نظارت از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است و این نظارت‌ها با جدیت اعمال می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در فاز نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیرهای پرتردد و پرتقاضا که شرکت‌های هواپیمایی در روز به دفعات در آن مسیرها پرواز دارند آزاد شد به همین دلیل برخی از مسیرهای شبکه پروازی همچنان تحت کنترل سازمان هواپیمایی قرار دارد.

عابدزاده ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اکثر شرکت های هواپیمایی ساختارهای لازم را برای ارائه نرخ ها متفاوت و متنوع در یک مسیر پروازی را دارا هستند؛ ضمن اینکه در حال حاضر اکثر شرکت های هواپیمایی از شبکه مطلوب رزرو و فروش بلیت برخوردار هستند و امروز این ساختار به لحاظ فروش و تعیین قیمت در شرکت های هواپیمایی وجود دارد.

عدم انگیزه سرمایه گذاران برای توسعه ناوگان هوایی

وی درباره عدم توسعه ناوگان هوایی به رغم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند منتظر خرید هواپیمای نو و ایجاد توسط ایرلاین‌ها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند، شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برند بنابراین باید ابتدا به سمت آزادسازی نرخ بلیت حرکت کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزایش خدمات و کیفیت حمل و نقل هوایی را زاییده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به تبع آن ارتقای توان اقتصادی ایرلاین ها عنوان کرد و گفت: عمر بالای ناوگان هوایی تنها به دلیل تحریم ها نیست بلکه یکی از دلایل عمر بالای سن ناوگان عدم انگیزه سرمایه گذاران است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت های هواپیمایی ما در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی قرار دارند گفت: در طول یکسال اخیر نرخ بلیت بسیاری از مسیرها در برخی از زمان ها بسیار نازل بود به طوریکه حتی بلیت مسیر تهران – کیش حتی با نرخ 40 هزار، 50 هزار و 60 هزار تومان نیز به فروش می‌رسید.

هزینه تمام شده هر ساعت صندلی پرواز در ایران 40 دلار

وی درباره اظهارات قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم توسعه ناوگان هوایی برخی ایرلاین ها گفت: این واقعیت باید در نظر گرفته شود که امروز هزینه تمام شده هر صندلی پرواز برای یک ساعت در شرایط تحریم حدود 40 دلار است در حالی که نرخ متوسط جهانی هر ساعت پرواز برای یک صندلی در کشورهایی که تحریم نیستند و مهد هوانوردی جهان هستند 80 دلار است بنابراین در این شرایط انتظار خرید هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی ناعادلانه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما بعد از انقلاب اسلامی تا کنون 200 برابر افزایش یافته است گفت: این درحالی است که در مقابل هزینه ارزی شرکت‌های هواپیمایی با رشد 500 برابری از ارز 7 تومانی به 3500 تومان و نرخ هر لیتر سوخت هواپیما نیز از با رشد 1200 برابری از 5 ریال در زمان انقلاب به 600 تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان هواپیمایی همچنین از بدهی 5 هزار میلیارد تومانی شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: علاوه بر این بدهی ها بسیاری از شرکت ها با زیان انباشته مواجه هستند.

اجازه ورود هواپیماهای قدیمی را نمی‌دهیم

وی با اشاره به اینکه در حاضر 250 فروند هواپیما (اعم از فعال و زمین‌گیر) در کشور وجود دارد که ارزش آنها حدود یک میلیارد دلار است ادامه داد: در حالی که ارزش 5 فروند هواپیمای بوئینگ 777 که حدود 1500 صندلی را شامل می شود یک میلیارد دلار و ارزش یک هواپیمای ایرباس 320 حدود 50 میلیون دلار است. در مقابل ورود هواپیماهای با عمر بالا می‌ایستیم و اجازه این سرمایه گذاری‌های غیر واقع را نمی دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شبکه پروازی ایران امروز به 250 فروند هواپیما محدود شده است در صورتی که حدود 40 فرودگاه در کشور وجود دارد که اصلا شرکت‌های هواپیمایی تمایلی به پرواز به این مقاصد ندارند در حالی که فرودگاه‌ها سرمایه‌های کشور هستند.

عابدزاده کیفیت پرواز و انجام پرواز ایمن را از انتظارات مردم از حمل و نقل هوایی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شرکت های هواپیمایی در صورت کنسل شدن پرواز خسارت مسافران را پرداخت می‌کنند اما بسیاری از مسافران برای دریافت خسارت خود مراجعه نمی‌کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: 58 درصد از مسافرانی که با هواپیما سفر می کنند سالانه بیش از 10 بار از این نوع روش حمل و نقل استفاده می‌کنند. 19 درصد مسافران سالانه 7 تا 10 بار، 18 درصد مسافران بین 5 تا 7 بار، 2 درصد 3 دفعه و دو درصد دیگر نیز یک بار در سال از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند.

تغییرات اساسی در صنعت حمل و نقل هوایی یک سال پس از اجرای آزادسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اقدامات در دستور کار این است که شرکت های هواپیمایی مدل فعالیت خود را تغییر دهند، گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت، حق انتخاب به مردم داده شده است.

عابدزاده افزود: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، طی یک سال آینده شاهد تغییرات اساسی در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.

لازم به ذکر است، قیمت بلیت هواپیما از دوشنبه هفته گذشته 9 آذرماه در اجرای بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه در 170 مسیر پروازی آزاد شد. نرخ بلیت 87 مسیر پروازی به دلیل تقاضای کم مسافران همچون گذشته بر اساس نرخ های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری قیمت گذاری می‌شود.