خریداران پشیمان نه راه پس دارند نه پیش

به گزارش افکارخبر،  شرکت سایپا هفته پیش طی بخشنامه‌ای از نمایندگی‌های فروش خود خواست تا بابت تحویل خودرو به مشتریان فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی، معادل 120 درصد رقم تسهیلات چک بانکی یا سفته دریافت شود. علاوه بر این مشتریان نیز باید گواهی فک پلاک را به نمایندگی‌های سایپا ارائه دهند.

این بخشنامه در حالی صادر شد که در بخشنامه اصلی فروش محصولات سایپا، چنین موضوعی مطرح نشده بود.

درخواست جدید شرکت خودروساز نارضایتی مشتریان را به همراه داشت و باعث شد تا برخی خریداران به فکر انصراف بیفتند، اما این در حالی است که در بخشنامه ابتدایی فروش سایپا آمده است که خریداران حق انصراف ندارند و علاوه بر این، امکان صلح نیز وجود ندارد. به این ترتیب خریداران نه را ه پس دارند و نه راه پیش.

اعتراض خریداران باعث شد تا جلسه ای مشترک بین نمایندگان فروش سایپا و مدیران این شرکت برگزار شود. در این جلسه، نمایندگان عنوان کردند که چک ضمانت باید همان روز اول و در زمان ثبت نام از مشتریان دریافت می‌شد، نه حالا که یک ماه از ثبت نام گذشته است.

در نهایت، مدیران سایپا نپذیرفتند که از دریافت چک ضمانت صرفه نظر شود و قرار شد نمایندگی‌ها همچنان دریافت چک یا سفته ضمان و گواهی فک پلاک را از مشتریان مطالبه کنند.

در این جلسه همچنین نمایندگان سایپا درخواست کردند تا امکان صلح برای خودروهای فروش اقساطی فراهم شود که نمایندگی‌ها بتوانند خودروهای فروخته شده را به نام فرد دیگری بزنند. مدیران سایپا به این درخواست پاسخی ندادند و اعلام کردند که موضوع را بررسی خواهند کرد.

همچنین موضوع امکان انصراف از خرید نیز مطرح و قرار شد این موضوع نیز در سایپا بررسی شود.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا در این مورد به فارس می‌گوید: در حال حاضر بعضی خریداران برای ارائه چک ضمانت بانکی به نمایندگی مراجعه می کنند اما این کار را با اوقات تلخی و نارضایتی انجام می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: هنوز هیچ خودرویی به خریداران تحویل داده نشده و باید منتظر باشیم و ببینیم شرکت بهانه جدیدی برای تحویل خودروها می‌تراشد یا خیر.

یکی از خریداران محصولات سایپا در طرح فروش اقساطی خودرو نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: در ابتدا قرار نبود چک بانکی اضافه بابت خرید ارائه کنیم ولی حالا نمایندگی اعلام کرده که اگر این چک را تحویل ندهیم، ماشینی به ما تحویل نخواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: از خرید خود پشیمان شده‌ام و قصد انصراف دارم اما طبق قرارداد، این کار نیز امکان پذیر نیست.

نمایندگی‌های ایران خودرو نیز در زمان ثبت نام از مشتریان یک فقره چک ضمانت به اندازه کل مبلغ اصل وام و فرع وام دریافت می کردند.

دریافت چک‌های ضمانت در حالی صورت می گیرد که تاکنون هیچ مقام بانکی در مورد قانونی بودن یا نبودن این اقدام خودروسازان اظهار نظر نکرده است.

به این ترتیب با گذشت حدود یک ماه از ثبت نام برای فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی و در حالی که قرار بود این خودروها به صورت فوری و در مدت یک هفته تا 30 روز کاری به مشتریان تحویل داده شود، هنوز هیچ خودرویی به مشتریان تحویل داده نشده و علاوه بر این، مشتریان در عملی انجام شده، قرار گرفته‌اند که نه را ه پیش دارند و نه راه پس.