سیاست‌های نفتی ایران، بهای جهانی طلای سیاه را کاهش داد

بلومبرگ در گزارشی به قلم "شارون کو" نوشت: ایران بار دیگر اولویت‌های سیاست‌های نفتی خود را مبنی بر افزایش سطح تولیدات پس از لغو تحریم‌های اقتصادی تکرار کرد و تاثیر فراوانی بر نوسانات بهای جهانی طلای سیاه گذاشت.

 

بلومبرگ در ادامه این گزارش نوشت: بهای جهانی نفت در معاملات بازار نیویورک به کمترین سطح در سه هفته اخیر رسید. بهای جهانی طلای سیاه پس از مدتها به سطح ماه آوریل رسیده بود که اعلام برنامه‌های نفتی ایران، بار دیگر موجب کاهش بهای آن شد. بهای نفت در معاملات آتی نیویورک با 1.1 درصد کاهش مواجه شد که نخستین کاهش در 5 روز اخیر محسوب می‌شود. "بیژن نامدار زنگنه،" وزیر نفت ایران، بار دیگر اولویت‌های نفتی این کشور را اعلام کرد و از افزایش سطح تولیدات و صادرات نفت این کشور خبر داد. براساس طرح‌های جدید ایران، این کشور 500 هزار بشکه در روز بر تولیدات نفتی خود اضافه می‌کند. "رکن الدین جوادی،" مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نیز در این باره گفت: در کمتر از یک هفته پس از لغو تحریم‌های ایران، صادرات نفت کشور به دوران پیش از تحریم بازمی‌گردد.

 

مازاد تولیدات نفتی در جهان و بدون تغییر ماندن سطح صادرات نفت کشورهای عضو سازمان اوپک موجب شد، وست تگزاس اینترمدیت برای دومین سال متوالی کاهش شدید قیمت را تجربه کند. بهای نفت خام برنت نیز در آخرین ماه از سال 2015 به کمترین سطح در 11 سال اخیر رسیده است. این موضوع خسارات اقتصادی زیادی به کشورها و شرکت‌های صادرکننده نفت وارد کرده است.

 

یکی از کارشناسان نفتی در بازار معاملات هنگ کنگ در این باره گفت: اگر ایران آن حجم از نفتی را که وعده داده است به صادرات نفتی خود اضافه کند، تقریبا محال است بازارهای جهانی در شش ماه نخست سال میلادی جدید هم بتواند رونق بگیرد و شاهد افزایش بهای نفت باشد. تصمیم ایران برای افزایش سطح تولیدات می‌تواند حتی به کاهش بهای جهانی نفت نیز منتهی شود.

 

کشورهای حوزه خلیج فارس با خریداران نفتی خود به توافقی دست یافتند تا بتوانند تاثیر افزایش تولیدات نفتی ایران را خنثی کنند. این کشورها به خریداران نفتی خود اطمینان دادند در شش ماه نخست برچیده شدن تحریم‌های ایران، روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر از گذشته صادر کنند. 

 

13 کشور عضو سازمان اوپک تامین کننده 40 درصد از نفت بازارهای جهانی است و آنها نیز از ناحیه کاهش بهای نفت متحمل زیان شده‌اند. عربستان برای جبران کسری تجاری ریاض که به 20 درصد از اقتصاد این کشور رسیده است، قصد دارد سهام نفتی دولت را به بخش خصوصی واگذار کند.