زمان آغاز ثبت‌نام سراسری وام خرید کالا

اخیرا طرحی از سوی بانک مرکزی به منظور حمایت از خرید اعتباری کالاهای تولید داخل مطرح و پیگیری شده که قرار است با هماهنگی تولیدکنندگان برنامه ریزی و به مرحله اجرا درآید. علاوه بر این، طرحی نیز از سوی وزارت کار مطرح شد که جامعه هدف آن، بازنشستگان تامین اجتماعی و در مرحله بعد مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری است.

هرچند علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای این طرح در مراحل بعدی برای کارگران سخن گفته اما تاکنون حرکت خاصی در این بخش نشده و مسئولان کارگری هرگونه پیشرفت کار در این بخش را رد می کنند. در عین حال، به تازگی اجرای طرح وزارت کار به صورت پایلوت برای بازنشستگان تامین اجتماعی در دو استان البرز و خوزستان اجرا شده است.

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز با اعلام نهایی شدن طرح مربوط به بانک مرکزی از تدوین دستورالعمل نهایی طرح و ابلاغ آن در شنبه هفته آینده به تمامی بانک‌های کشور خبر داد. زوج‌های جوانی که پیش از این اقدام به دریافت کد رهگیری کرده اند؛ اولین هدف بانک مرکزی برای پرداخت وام خرید کالای ۱۰ میلیون تومانی ( ۵ میلیون تومان به هر نفر) است.

واکنش سرد بازنشسته‌ها به وام خرید کالا

احمد میدری با اعلام آخرین وضعیت ثبت نام از متقاضیان وام خرید کالا در بخش بازنشستگان تامین اجتماعی و برنامه ای که وزارت کار مسئول آن است و پیش می برد، گفت: فعلا کار ثبت نام متقاضیان در دو استان البرز و خوزستان آغاز شده است و از هفته آینده در استان‌های دیگر نیز ثبت نام به عمل می آید.

معاون وزیر کار اظهارداشت: علاوه بر ۲.۵ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، به دنبال اجرای طرح برای ۱.۵ میلیون مستمری بگیر صندوق بازنشستگی کشوری نیز هستیم. افراد می‌توانند در صورت تمایل به دریافت وام خرید کالا، کد ملی خود را به شماره ۱۰۰۰۱۴۲۲ پیامک کنند.

میدری با اشاره به استقبال سرد بازنشستگان دو استان البرز و خوزستان در ثبت نام دریافت وام خرید کالا، بیان داشت: تاکنون از ۱۲۹ هزار بازنشسته استان البرز، تنها ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده اند که ما انتظار داشتیم این تعداد تا ۷۰ هزارنفر باشد.

وی با بیان اینکه شاید اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته باشد، گفت: تا ثبت نام‌ها به دست کم ۵۰ هزار مورد در استان البرز نرسد، نمی توان صدور کارت‌ها را آغاز کرد. شاید مردم منتظر هستند تا بازخورد طرح را ببینند و سپس اقدام به ثبت نام کنند.

۳ گروه مشمول در اولویت قرار گرفت

این مقام مسئول در وزارت کار، شرط پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی خرید کالای ایرانی به بازنشسته های تامین اجتماعی را حقوق ماهیانه ۲.۵ میلیون تومان دانست و افزود: هدف این است که برای تدوام کار و اینکه معوقات باعث توقف کار نشود، تسهیلات به نسبت حقوق‌ها پرداخت شود.

در عین حال، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در اظهاراتی با اعلام نهایی شدن دستورالعمل پرداخت وام خرید کالای ایرانی به متقاضیان گفت: طی روزهای آینده و به احتمال قوی، در روز شنبه دستورالعمل ابلاغ می شود و از همان روز نیز سایت به منظور دریاقت تقاضاها و ثبت نام باز خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: طرح این بانک برای کل کشور است و به صورت سراسری اجرا می شود و با برنامه وزارت کار که درباره بازنشسته های تامین اجتماعی اجرا می شود متفاوت خواهد بود. در مرحله اول زوج های جوان، کارمندان رسمی و پیمانی و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری می توانند تقاضا بدهند.

حکیمی با تاکید بر اینکه دوره بازپرداخت اقساط وام ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است اظهارداشت: به دلیل اینکه بتوانیم منابع را درست اختصاص دهیم، بازپرداخت ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده ولی پیشنهاد تولیدکنندگان ۲۴ ماهه بود.