با وجود افزایش ۴۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما در ۲ سال گذشته؛ اما هنوز کیفیت خدماتدهی در ایرلاینها تغییری نداشته است؛ در حالیکه مجلس افزایش قیمت را مشروط به ارتقاء کیفیت و خدماتدهی کرده است.

به گزارش مهر، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی‌شدن قیمت سوخت، ستاد هدفمندی یارانه‌ها با افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرد تا ایرلاین‌ها بتوانند هزینه‌های خود را براساس درآمد تنظیم کنند؛ اما باز هم افزایش قیمت منجر به ارتقاء خدمات‌دهی نشد و همچنان کیفیت خدمات به همان شکل سابق مشاهده می‌شود.

این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد که ارائه خدمات در بخش حمل و نقل هوایی به تغییر قیمت بلیت ارتباطی ندارد. علی نیکزاد ادامه داد: افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت بنزین بوده است و همواره خدماتی مانند ایمنی، سالم بودن پرواز، حرکت به موقع از سوی شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاهها به مسافران ارائه می‌شود و این خدمات ارتباطی به افزایش یا کاهش قیمت بلیت ندارد.

البته قیمت بلیت در سال گذشته هم با افزایش ۳۰ درصدی روبرو شده بود و درکنار ۱۴ درصد افزایش قیمت در سال جاری به حدود ۴۴ درصد می‌رسد؛ بنابراین برای مسافران این سوال پیش می‌آید که با حدود ۲ برابر شدن قیمت بلیت هواپیما چرا نباید در کیفیت و خدمات‌دهی ایرلاین‌ها تغییری ایجاد شود.

در این میان ایرلاین‌ها هم نسبت به قیمت بلیت هواپیما اعتراض داشتند و با وجود افزایش ۴۴ درصدی قیمت از سال گذشته تا کنون بازهم اعلام می‌کنند که این قیمت‌ها هزینه آنها را پوشش نمی‌دهند. دراین رابطه رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با مهر درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما و عدم رضایت شرکتهای هواپیمایی از نرخ تعیین شده، گفت: این قیمت نمی‌تواند هزینه‌های شرکتهای هواپیمایی را پوشش دهد؛ در حالی که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، هزینه این شرکتها تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.
سیدعبدالرضا موسوی افزود: هزینه‌های سوخت از آذرماه سال گذشته به ۴۰۰ تومان افزایش یافته است؛ در صورتی که تیرماه امسال قیمت بلیت هواپیما ۱۴ درصد گران‌تر شد؛ اما در این مدت مابه‌التفاوت را شرکت‌های هواپیمایی پرداختند.

افزایش قیمت‌ها مشروط به ارتقاء خدمات‌دهی در هواپیما

اما رئیس کمیسیون عمران مجلس نسبت به رابطه کیفیت و افزایش قیمت دیدگاه دیگری دارد. علی‌اکبر آقایی در گفتگو با مهر به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در افزایش قیمت‌ها تاکید ما بر امنیت و خدمات است؛ به خصوص در مراحل اولیه‌ای که قیمت‌ها افزایش یافت، خدمات‌رسانی شرط اول ما بود.

وی افزود: اگرچه قانون هدفمندی یارنه‌ها برای تعدیل و واقعی‌کردن قیمت‌ها است؛ اما به این دلیل که در قانون بازگشت سرمایه از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را داریم، بنابراین افزایش قیمت بلیت باید با خدمات و کیفیت بیشتر باشد.

آقایی با اشاره به درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، گفت: از محل این درآمدها ۵۰ درصد به مردم به صورت نقدی پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد دیگر، ۳۰ درصد برای تولید و ۲۰ درصد برای اجرای پروژه‌های ملی اختصاص پیدا می‌کند؛ بنابراین باید جبران گرانی و کالا و خدمات از این محل تامین شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اینها شروطی بودند که مجلس برای افزایش قیمت‌ها داشت، افزود: بنابراین جبران افزایش قیمت‌ها از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمتها باید صورت گیرد و متناسب با قیمت‌ها، کیفیت و خدمات‌دهی باید ارتقاء پیدا کند.

وی درباره اینکه ایرلاین‌ها معتقد هستند که این قیمت باز هم باید افزایش پیدا کند، تصریح کرد: یک استاندارد پروازی برای قیمت بلیت هواپیما وجود دارد که در تمام دنیا، بر اساس هزینه‌های سرویس و نگهداری هواپیما، خلبان و کارکنان پرداخت می‌شود.

آقایی افزود: با مقایسه هزینه‌های داخلی با خارجی و اینکه در ایرلاین‌های خارجی هواپیماهای مجهز و گران‌قیمت‌تری وجود دارد و هم اینکه آنها به صورت ارزی حقوق کارمندان خود را محاسبه می‌کنند؛ به نظر می‌رسد که سطح قیمت‌ها در کشور ما متناسب و قابل قبول است.

به هرحال این انتظار به جایی است اگر مصرفکنندگان از ایرلاینها انتظار خدماتدهی بیشتری را علیرغم افزایش قیمت داشته باشند.