دولت کاری نکند مانند یونان شویم

گروه اقتصادی -عسگر اولادی سالهاست به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و ایران و روسیه فعالیت می کند اما به گفته خود هیچگاه جنسی را به کشور وارد نکرده و تنها در بخش صادرات فعال بوده است.

 

به گزارش افکارنیوز،با عسگر اولادی در مورد اقتصاد مقاومتی گفت و کردیم و به مشکلات اقتصادی و راه حل این مشکلات پرداختیم. وی معتقد است باید به ظرفیت داخلی کشور تکیه کرده و از ورود کالاهای لوکس و مصرفی خارجی جلوگیری شود. عسگر اولادی در این گفت و گو انتقادات بسیاری به دولت و تدابیر اقتصادی اش داشت و به صراحت  در مورد نرخ سود بانکی و موانع سرمایه گذاری خارجی و دستور العمل های خلاف اقتصاد مقاومتی است سخن گفت.

 

 

سوال اول اینکه با توجه به نامگذاری امسال ازسوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، چگونه باید اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم؟

خوشحالم و خدمت خوانندگان عزیز و سال جدید و ایام مبارک ماه رجب را تبریک عرض می کنم و در آغاز گفتار باید بگویم ما هیچ وقت نباید اتکا و توکل خود را به خداوند متعال از دست دهیم و سال سختی پیشرو داریم و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیزامسال را سال اقتصاد مقاومتی  که اقدام و عمل را به ان پیوند زد.

معنی نامگذاری امسال این است که اگر در سال گذشته اقتصاد مقاومتی مطرح شد ، اقدام و عمل در ان ضعیف بود که مقام معظم رهبری این دو مساله را به ان پیوند زد.

در این پیوند مقام معظم رهبری در واقع گله کرده اند که اقتصاد مقاومتی آنطور که جزو منویات ایشان بوده عمل نشده و واقعا هم عمل نشده است.

اقتصاد مقاومتی خود اتکایی و کمتر نیاز به بیگانه داشتن و مسائل و مشکلات را خودمان حل کنیم و این می شود اقتصاد مقاومتی.

در مسکن ، تولید، پوشاک، بهداشت و رفع بیکاری و ... جزو مسائلی است که در اقتصاد مقاومتی باید مد نظر قرارداد. ما کشوری هستیم که در مرز80 میلیون جمعیت هستیم که نیمی از آن زیر 40 سال هستند و وقتی نگاه می کنیم نزدیک س یو اندی سال پیشزمانی که مرحوم شهید رجایی عنوان کردند که کابینه من 36 میلیونی است یعنی کشور این تعداد جمعیت داشت و الان که نزدیک به 80 میلیون است یعنی حدود 40 میلیون نفر زیر 35 سال هستند .

هرسال بین یک و نیم میلیون حدودا نسل بیست تا بیست و پنج سال تحویل جامعه می شوند . برای این نسل جوان باید برای ازدواج و مسکن  و لباس و غذا و بهداشت آنها را تامین کنیم که برای همه این موارد یک چیزلازم است و ان شغل می باشد. اگر شغلی باشد ان جوان می تواند مایحتاج خود را تامین کند و اگر شغل داشته باشد می تواند زندگی خود را تامین کند و اگر نداشته باشد نمی تواند نیازهای خود را بر طرف کند و تا ه زمانی واقعا جوانهای ما به پارک و سینما و کتابخانه و نشستن پای تلوزیون بپردازند که آسیبی اجتماعی است.

تمام دغدغه ما در سال 95 که اقتصاد مقاومتی است ایجاد اشتغال برای نسل جدید است و درست است اینکار اسم اش اقتصاد مقاومتی نمی باشد اما اولین قدم در اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال است.

اگر جوانی اشتغال داشته باشد می تواند برای زندگی اش برنامه ریزی کند .

دومین مساله اینکه بر طبق منویات مقام معظم رهبری بدنه دولت باید اقتصاد مقاومتی را بپذیرد

به نظر شما یعنی بدنه دولت موافق اقتصاد مقاومتی نیست؟

نه نپذیرفته اند. هفته گذشته یک بخشنامه ای ازسوی معاون اول رئیس جمهور صادر شد که کالاهای لوکس می تواند وارد شود اما دو برابر گمرک پرداخت کنند و این با منویات مقام معظم رهبری در تضاد است. وارد شدن کالاهای لوکس خلاف اقتصاد مقاومتی است، این مساله غلط است.

ما می گوئیم اصلا واردات نباید باشد و کالاهای مصرفی را خودمان باید در اقتصاد مقاومتی تولید کنیم آن وقت کالای لوکس با دو برابر گمرک وارد شود؟ ما وقتی امروز اسیر فروش نفت برای تهیه اجناس هستیم و مشکلات نفتی و فاینانس و مشکلات بانکی داریم چرا باید کالای لوکس از خارج وارد کنیم؟

این مساله حتی یک خطر دیگر هم دارد یعنی مجوز ورود کالای لوکس را دادی ایم ولی می دانیم کسی نمی رود برای کالای لوکس دو برابر گمرک دهد و منجر به قاچاق می شود و رونق کار قاچاقچی ها خواهد شد.

فرض کنیم یک اتومبیل با سه میلیارد قیمت را می خواهند وارد کنند برای این قیمت می خواهند بیست درصد بگیرند . قاچاقچی اینجا وارد عمل می شود و وارد می کند و میگوید من وارد کردم و کسی نمی تواند جلوی او را بگیرد .

این مساله پس باعث فساد گسترده ای می شود؟

این فساد هرچه بگوئیم کم است

پس نظر شما این است که در اقتصاد مقاومتی باید احتیاج خود را به کالاهای مصرفی خارجی قطع و در داخل تولید کنید؟

بله در اقتصاد مقاومتی باید سعی کنیم کالاهای مصرفی را از خارج وارد نکرده و خودمان تولید کنیم .

یعنی به طور کل واردات نداشته باشیم؟

کالاهایی را باید وارد کنیم که با آن سرمایه گذاری کنیم مانند ماشین آلات و کالاهایی که در تولید می توانند به ما کمک کنند. یا اگر می خواهیم کالای مصرفی وارد کنیم کالایی باشد که بسیار ضروری به ان نیاز داریم مانند دارو اما مصلحت نمی دانیم که پوشک بچه هم از خارج وارد می کنند.

ما این همه تولید داخلی داریم چرا کالاهای مصرفی اینچنینی مانند پوشک بچه و دستمال کاغذی و ... از خارج وارد می کنیم؟ این همه کارخانه های خوب داریم، بدنه دولت باید اینجا وارد شود و وزارت خانه های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و بانک مرکزی باید وارد عمل شوند.

من می خواهم اقتصاد را طور دیگری تعریف کنم: اقتصاد الف اش اتکای به خویش است وقاف آن قناعت و ت آن تجربه است و وقتی اقتصاد را با  کلمه مقاومت باشد یعنی همه اینها با صبر و استقامت داشتن، با صبر و استقامت به انچه می خواهیم برسیم و تحت تاثیر قرار نگیریم.

قاچاق  امروز بیداد می کند و فسادی که قاچاق دارد هیچ چیز دیگری ندارد، از آن طرف دنبال کالاهای مصرفی لوکس نرویم، این کاری است که در اقتصاد مقاومتی اانجام دهیم.

شما به موضوع بانک مرکزی اشاره کردی، بانک مرکزی چه وظیفه ای در اقتصاد مقاومتی دارد؟

مسائل بانکی و بانک مرکزی  و مسائل پولی کار بسیار پیچیده ای است . درست است در برجام سوئیفت باز شده است اما نتوانیم نقل و انتقال پول را عملیاتی کنیم سوئیفت خاصیتی ندارد.

پس چرا گفته می شود سوئیفت که باز شود مسائل و مشکلات بانکی حل می شود مگر سوئیفت همان نقل و انتقال نیست؟

سوئیفت رمز بین بانکها است. تیم وزارت خارجه و اقای ظریف زحمت کشیده اند و از انها بسیار سپاسگذاریم، اینکار انجام شده اما هیچ نقل و انتقالی انجام نمی شود و نتیجه ای که داشته فقط اینکه برای چندتا شرکت دولتی پولشان آزاد شده است.

کوچک کردن دولت نیز یک مساله مهم است که جلوی فساد را می گیرد، هر چه  دولت بزرگتر شود فساد نیز بیشتر می شود، دولت باید کوچک شود، من و شما اگر بخواهیم تجارت کنیم ممکن است سر هم را کلاه بگذاریم و با هم حل و فصل می کنیم، اما اگر اقتصاد دولتی و بودجه ای به اندازه دریا باشد طمع انسان را بر می دارد و این فساد آفرین است.

چرا بایستی برخی سازمانها  اینطور فربه شده اند و واقعا معلوم نیست از کجا آورده اند و برخی سازمانها فقیر هستند.

دولت باید سعی کند بدهی های خود به بخش های مختلف کشور را ادا کند و این یکی دیگر از قدم ها برای اقتصاد مقاومتی است تا تولید قوت بگیرد،  الان متاسفانه هر تولید کننده ای را می بینیم می گوید از دولت طلب دارم، بیمه های تامین اجتماعی پول ندارند چون دولت پول انها را نمی دهد. آماری که خود دولت می دهد و من نمی دانم تا چه اندازه درست است می گوید 525 میلیون دلار دولت بدهی دارد. من نمی دانم این آمار  درست است یا نه و آمار را بانک مرکزی از هر جای دیگری بهتر می داند و واقعا این عدد و یا نزدیک به این عدد بدهی دولت باشد واقعا دولت می خواهد چه کار کند.

اقتصاد مقاومتی با این بدهی ها دچار مشکل می شود و باید این بدهی پرداخت شود تا پول در تولید بیاید تا اقتصاد چرخه اش بچرخد.

من با وارد کردن ماشین مخالف ام، اینهایی که می خواهند ماشین به ما بفروشند ما پول انها را از کجا باید بیاوریم؟ می گویند 5 سال دیگر می دهیم. از ما ضمانت بانک مرکزی می گیرند که مثلا شرکت خودرو سازی پژو یا بنز 4 الی 5 ساله  دیگر بدهیم. ما اگر برنامه ریزی نداشته باشیم چگونه ان زمان می خواهیم پول انها را بدهیم.

سوال همینجاست آقای عسگر اولادی، چرا رئیس محترم جمهوری در سفر به فرانسه قراردادی را با پژو امضا می کند که بر اساس آن ما پژوی مدل 2008 را در داخل از امسال تولید کنیم؟ آیا این خلاف اقتصاد مقاومتی نیست؟

کدام کشوری پژوی سال 2008 را در سال 2017از ایران می خرد، این خودرو که فقط خرج مصرف داخلی خواهد شد و هیچ سودی ندارد.

سوال من هم همین است چرا این خودرو را داریم وارد می کنیم . تازه پول آن را هم نداریم بدهیم، این را باز مردم باید بخرند که پول آن را جور کنند بدهند چون کشورهای دیگر که دیوانه نیستند پژوی سال 2008 را از ایران بخرند. در سال 2017 دیگر کشورها به دنبال پژوی 2018 هستند و وقتی از ما ماشین نخرند بدهکاری ها روی هم می آید و این بدهی ها را نتوانیم بدهیم 5 سال دیگر مانند کشور یونان خواهیم شد که بدهی ها تا نوک سرمان می رود.

الان بدهی داخلی دولت دارد و با اینکارها بدهی خارجی نیز پیدا می کند .این خلاف اقتصاد مقاومتی است. ما در اقتصاد مقاومتی باید اتکای به داخل داشته باشیم و کمتر به بیگانگان وابسته باشیم.

یکی از مسائلی که شما اشاره کردید موضوع اشتغال بود، زمانی که اشتغال با چنین مشکلی مواجه است، تولید نیز با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد . گفته می شود برای هر شغلی 100 میلیون نیاز به سرمایه وجود دارد در این صورت دولت از کجا باید پول برای ایجاد اشتغال با این همه بدهی بیاورد؟

حداقل در شهرهای بزرگ 70 تا 80 میلیون تومان برای هر شغل و در روستاها و شهرهای کوچک 20 تا سی میلیون پول برای شغل ایجاد کردن نیاز است.

آقای عسگر اولادی ما الان حدود 5 تا 7 میلیون بیکار داریم و چنین مبلغی برای این 7 میلیون نفر مبلغ زیادی است برای تامین این مبلغ چه باید کرد؟

باید سرمایه گذاری صورت گیرد. الان پول های زیادی مردم دارند که در بانکها گذاشته اند وسود آن را می گیرند و سرمایه گذاری نمی کنند . وقتی سرمایه گذاری با مشکل مواجه است طرف که مبلغ کمی دارد و زندگی اش با مشکل مواجه است و کاسبی نمی تواند انجام داده و فضای کسب و کار برای او تیره است مجبور است پول خود را در بانک گذاشته و سود ان را بگیرد.

بانکها نیز به بنگاههای اقتصادی می دهد و انها سود اش را میبرند.

پس یکی از عواملی که مشکل ساز در راه اقدام برای اقتصاد مقاومتی سود بانکی است؟

بله اما بانکها هم سود خود را پائین نمی اورند و بانکها  به حرف مجلس هم گوش نمی دهند زیرا اگر سود خود را پائین بیاورند باید کرکره خود را پائین بکشند.

من مطمئنم امسال نیز بانکها سود خود را پائین نخواهند اورد، الان به ظاهر سود بانکها 18 درصد است اما در باطن و به صورت واقعی 23 درصد می باشد، تازه فساد دیگری در بانکها وجود دارد. الان به بانک مراجعه می کنی و می گوئید 1 میلیارد به من وام بده تا 100 میلیون به او زیر میزی ندهی کار را انجام نمی دهد، این یک میلیار تومان  را اگر بهره ای بخواهد بگیرد می شود 10 درصد ان را گرفته است و 22 درصد می گیرند و این خیلی بد است.

فساد خیلی بد است و از دولت تقاضا می کنم که این آقای جهانگیری که کمیته مبارزه با فساد را شکل داده است گزارش دهد که چه کارهایی انجام داده و فساد امروز دارد ریشه می دواند و مملکت را مانند خوره می خورد.