شعله تورم با گرانی بنزین روشن می‌شود؟/ متضرران افزایش قیمت بنزین مشخص شدند

گروه اقتصادی-براساس مصوبه اخیر مجلس، قیمت پایه بنزین در سال 95 همان 1000 تومان به ازای هر لیتر تعیین شد، اما برای مصارف بیش از 60 لیتر در ماه، قیمت هر لیتر بنزین به‌صورت پلکانی بین 500 تا 1000 تومان افزایش می‌یابد.

 

به گزارش افکارنیوز،براساس تصمیم جدید مجلس به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف 180 لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از 180 تا تا 220 لیتر 1500 تومان، تا 260 لیتر 1750 تومان و تا 300 لیتر و بیشتر 2000 تومان خواهد بود.

 

در حال حاضر بخش حمل‌ونقل و به خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای متقاضی عمده فرآورده‌های نفتی است. خودروهای سواری در ایران به طور عمده بنزین‌سوز هستند و با افزایش تولید این خودروها به دلیل بیشتر شدن امکان خرید، سهم آنها نیز در ترکیب کل خودروهای کشور افزایش یافته است.

بر این اساس، مصوبه اخیر در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده که در حوزه حمل‌ونقل، آنانی که از درآمد از این حوزه کسب می‌کنند، بیشترین مصرف سوخت را دارند. برای مثال، وانت‌بارها، تاکسی‌ران‌ها و یا حمل‌ونقل بین‌شهری و جاده‌ای در زمره این گروه قرار دارند که این موضوع، افزایش هزینه را برای آنها به‌دنبال خواهد داشت. به عبارتی، افزایش هزینه سوخت تاکسی‌ران‌ها به سرعت افزایش کرایه‌ها را موجب خواهد شد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر چه یک بخش نیاز بیشتری به این حامل‌ها و یا ارتباط گسترده‌تری با بخش حمل‌ونقل داشته باشد، بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و در نهایت همه این اثرات در سطح عمومی قیمت‌ها بروز می‌کند. این در شرایطی است که میزان تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین در زیربخش‌های بار و مسافر جاده‌ای بیشتر از متوسط کل اقتصاد است.

بر این اساس، هر گونه افزایش قیمت بنزین در حوزه حمل‌ونقل سبب افزایش هزینه حمل‌ونقل مسافران، مواد اولیه تولید و کالاهای نهایی خواهد شد، قدرت رقابتی تولیدکنندگان را در مقابل تولیدکنندگان کالاها و خدماتی را که تابع تولید آن‌ها از درجه‌ی انرژی‌بری کمتر یا بیشتر برخوردار است، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، هزینه‌های تولید و قیمت سایر محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در پی افزایش قیمت کالاها، الگوی تقاضا برای تمامی کالاها و خدمات تولیدی یا وارداتی را تغییر می‌دهد. همچنین افزایش هزینه زندگی را به همراه خواهد داشت و سبب انتقال بار تورم از گروه‌های با درآمد بالا به گروه‌های با درآمد پایین می‌شود.

طبق مطالعه انجام‌شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مشخص شده به ازای هر 10 درصد افزایش در قیمت بنزین، تورم حدودا 2 درصد افزایش می‌یابد و با افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود حداقل تورم 4 درصدی علاوه بر تورم موجود در کشور شکل بگیرد.