سیب زمینی گران می شود

رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی کاران با اشاره به وضعیت تولید سیب زمینی در سال جاری اظهار داشت: کشاورزان با توجه به مازاد تولید سیب زمینی  و کاهش قیمت در سال گذشته و عدم توانایی و تامین نهاده ها و هزینه های  سال جاری سطح زیر کشت محصول را کاهش دادند.

 

وی با اشاره به تعادل در عرضه و تقاضا گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی در سال گذشته، کشاورزان از لحاظ معیشتی تحت فشار بودند  به طوریکه قیمت های فروش جوابگوی هزینه تمام شده آنها نبود و به همین خاطر امسال به دنبال جبران زیان سال گذشته ،افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب تولید خود را کاهش دادند تا قیمت ها کمی افزایش یابد.

 

نیازی در ادامه یادآورشد: استان های اردبیل، همدان، کردستان، خراسان شمالی ، رضوی و اصفهان  ازتولید کنندگان اصلی در کشور به شمار می روند.

 

نیازی در خصوص پیش بینی قیمت سیب زمینی بیان داشت: در حالیکه سال گذشته قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی برای تولید کنندگان 800 تومان بود اما متاسفانه کمتر از این میزان از کشاورزان خریداری شد و به سبب کاهش کشت محصول پیش بینی می کنیم که تا حدودی قیمت ها در سال جاری که نفع مصرف کننده و کشاورز را در برداشته باشد، افزایش یابد.

 

 رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی کاران با اشاره به صادرات سیب زمینی بیان کرد: سال گذشته بیش از 500 هزار تن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شد اما این امر تاثیر چندانی در زیان کشاورزان نداشته است.