واکنش منفی آمریکا به اعتراضات سیف

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران در واشنگتن چه با هماهنگی دولت و شخص رئیس جمهور عنوان شده باشد و چه خلاف خط تبلیغاتی دولت و حاکی از سرخوردگی مقام عالی بانکی کشور باشد یک پیام آشکار و واضح برای دستگاه سیاسی آمریکا دارد.

ولی اله سیف چه از موضع رئیس کل بانک مرکزی ایران و چه از موضع رئیس کلِ در شرف برکناری گفته باشد «روابط بانکی ایران عادی نشود برجام از هم می‌پاشد» در محتوای پیامی که به سیاستگذاران آمریکا مخابره می شود تفاوتی نمی کند و آن این است که ایرانی ها از عملکرد آمریکا در توافق هسته ای راضی نیستند.

تحریم های بانکی مادر تحریم های هسته ای علیه ایران محسوب می شود و کارشکنی آمریکا در لغو این تحریم ها و ادامه سیاست ارعاب و تهدید بانک های خارجی برای برقراری رابطه با ایران باعث شده است تا چرخ مراودات بانکی و به تبع آن همکاری های اقتصادی ایران با دنیای خارج به گردش در نیاید.

ولی اله سیف در تهران با پیروی از خط تبلیغاتی دولت یازدهم سعی داشت برجام را موفقیت آمیز جلوه دهد و بارها از بازشدن سوئیفت به روی بانک های ایرانی خبر داده بود بدون آن که اذعان کند سوئیفت یک چیز است و برقراری ارتباط بانک های خارجی با ایران از طریق سوئیفت یک چیز دیگر.

وی اما در واشنگتن که برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین المللی پول به این شهر سفر کرده بود تغییر موضع داد و حقایق را در مورد برجام گفت، این که آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام عمل نکرده است؛ این که ایران نمی‌تواند از پول‌های خود در خارج استفاده کند؛ و این که اگر روابط بانکی ایران عادی نشود برجام از هم می‌پاشد.

این اظهارات نه در یک جا بلکه در فضاهای مختلف (در حاشیه نشست صندوق بین المللی پول در جمع خبرنگاران، در مصاحبه با بلومبرگ و المانیتور و در شورای روابط خارجی آمریکا) و پس از دیدار سیف با رئیس خزانه داری آمریکا بیان شدند و تنها نتیجه قریب به ذهنی که می توان گرفت آن است که واکنشی بوده اند به عدم موفقیت مذاکرات با لو.

هرچند جک لو پس از دیدار با سیف تاکید کرد کشورش به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است اما اظهارات جنجالی سیف نشان می دهد طرف آمریکایی حاضر نشده است برای ایجاد گشایش در روابط بانکی ایران رویه خود را تغییر دهد.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید پس از انتقادهای سیف تاییدی بر تداوم موضع آمریکا بود. وی حتی پای خود را فراتر گذاشت و گفت: توافق هسته ای ایران شامل برقراری دسترسی این کشور به نظام مالی جهانی نمی شود.

به همان شفافیتی که مقامات دولت ایران گره ایجاد شده در لغو تحریم های بانکی را پنهان می کنند به همان شفافیت، دولت آمریکا موضع خود را مبنی بر باقی ماندن تحریم های بانکی بیان می کند.

اظهارات جان نش پاسخی به تهدید سیف در مورد فروپاشی برجام بود به این معنا که دولت آمریکا برای ایجاد گشایش در روابط بانکی ایران حاضر نیست گامی بردارد هرچند این سیاست به قیمت فروپاشی برجام تمام شود چرا که برنامه هسته ای ایران سال ها به عقب برگشته، نتیجه سال ها فعالیت غنی سازی سانتریفیوژهای ایران بر باد رفته است. دیگر نه خبری از ذخایر اوارنیوم 20 درصد است، نه ذخایر انبوه اورانیوم 5 درصد، نه راکتور آب سنگین اراک و ... .

حال وقت آن است که دولت تدبیر از خود بپرسد در برابر اصرار آمریکا بر ادامه تحریم های بانکی ایران چه تدبیری را باید بیندیشد.