به گزارش افکارنیوز،

 سایت صبحانه نوشت: یکی از مصوبات مهم هیئت دولت در حوزه خودرویی، عصر روز یکشنبه 22 فروردین به تصویب رسید و بر اساس آن اعضای کابینه، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو را اصلاح کردند.

براساس اصلاح این آیین نامه، عرضه کننده انواع وسایل نقلیه موتوری اعم از سواری، مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، ون، وانت، کامیونت، کامیون، کشنده، تریلر و انواع موتورسیکلت ساخت داخل یا خارج کشور موظف است در سامانه اطلاع رسانی خود نسبت به فروش اینترنتی محصولات با قید مشخصات خودرو و شرایط فروش از قبیل قیمت نهایی محصولات، نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، سود مشارکت، زمان تحویل و سایر موارد مرتبط اقدام کند.

 

همچنین عرضه کننده موظف است در قرارداد پیش فروش، سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت کند و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مصرف کننده، مبلغ خسارت تاخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی محاسبه و بپردازد.

 

از جمله محاسن این مصوبه جدید دولت، تغییر مفاد قراردادهای فروش و نحوه پیش فروش خودرو به نفع مشتریان است که ضمن شفاف کردن بخش قابل توجهی از وظایف فروشندگان خودروهای وارداتی، ضمانت اجراهای مناسبی را برای جبران عدم تعهد انها به وظایف و وعده های قانونی خود تعیین کرده است.

 

 

اما یکی از ابهامات و علامت سوال های مهم در باره این ابلاغیه دولت، تعیین دوره تضمین یا همان گارانتی برای انواع خودروهاست که طبق نظر اعضای کابینه با اصلاحاتی همراه شده است و به موجب آن، برای خودروهای سبک شامل سواری، ون و وانت از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل 2 سال یا کارکردی برابر با 40 هزار کیلومتر، برای خودروهای سنگین شامل مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل دو سال یا 200 هزار کیلومتر ( هر کدام زودتر فرا برسد) و برای انواع موتورسیکلت از تاریخ تحویل حداقل یکسال تعیین شده است.

 

این در حالی است که هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان اصلی خودرو به کشور نسبت به ارائه گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتر اقدام می کنند که این مصوبه دولت در مقایسه با عرف موجود در بازار، پسرفتی قابل توجه است که از این پس ملاک عمل واردکنندگان خواهد بود و مشتریانی که تاکنون می توانستند از خدمات 5 ساله استفاده کنند، هم اکنون باید به 2 سال رضایت بدهند؛ هرچند که اکثر خودروهای وارداتی با کیفیت تا چند سال نیازی به استفاده از این خدمات ندارند و از سوی دیگر برخی ترجیح می دهند گرفتار وضعیت بد تعمیرگاههای تعدادی از واردکنندگان خودرو نشوند.