قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو افزایش می یابد

امروز در جلسه شورای رقابت با افزایش 0.4درصدی قیمت محصولات سایپا و 1.8 درصدی محصولات ایران خودرو موافقت شد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:امروز محور اصلی جلسه شورا ، بررسی بازار خودرو بود.

وی ادامه داد:شورای رقابت بیشتر نگران بازار خودرهایی است که انحصاری هستند و کاری با قیمت گذاری خودروهای رقابتی ندارد چراکه بازار نرخ آنها را تعیین می کند.

رئیس شورای رقابت افزود:بر این اساس مرکز ملی رقابت طبق دستور العمل قبلی شورا برای تعیین قیمت خودروهای انحصاری ، با توجه به اطلاعات بانک مرکزی در خصوص تورم بخشی و همچنین میزان رشد کیفیت خودروها، وضعیت قیمتی و میزان افزایش و یا کاهش نرخ محصولات را بررسی کرد.

وی افزود:در گروه محصولات سایپا اگرچه تورم بخشی  4.4 درصدی گزارش شده اما به دلیل کیفیت پایین شامل جریمه منفی 1.86 درصدی کم کیفیتی شده و میزان افزایش قیمت مورد قبول 0.4درصد است.

شیوا تصریح کرد:در گروه ایران خودرو وضعیت کیفیت بهتر بوده و با وجود اینکه تورم بخشی کمتری نسبت به سایپا داشته اما شامل جریمه کم کیفیتی نشده و سقف افزایش قیمت مورد قبول در این گروه 1.8درصد اعلام شده است.

وی افزود:نرخ تورم بخشی محصولات ایران‌خودرو 3.72 درصد بوده و این شرکت جایزه کیفیت 0.1 درصدی دریافت کرده است.

با توجه به وضعیت رکودی بازار ،افزایش قیمت خیلی منطقی نیست اما شورا بر حسب وظیفه سقف افزایش را محاسبه و اعلام کرده و خودروسازان می توانند برای جذب مشتری ،میزان کمتری نرخ محصولات خود را بالا ببرند.

وی در خصوص برنامه شورا در جلسه آینده گفت:ممکن است پس از بررسی کامل ،برخی خودروها به ویژه در گروه ایران خودرو که رقیب وارداتی دارند از دستورالعمل تعیین قیمت خارج شوند.