یک کشته و سه مصدوم در حادثه آتش‌سوزی خط لوله گاز ترش گناوه

 مناطق نفت خیز جنوب،مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که در محل حادثه آتش سوزی در خط انتقال گاز ترش گناوه حضور یافت، در این ارتباط توضیح داد: با بستن منبع تغذیه گاز در منطقه دالان و تخلیه خط در بالادست و پایین دست محل حادثه، آتش خط لوله مهار و با اقدامات فنی نیروهای ایمنی،آتش خط لوله 42 اینچ انتقال گاز ساعت 5 بامداد روز شنبه 16 مرداد به طور کامل خاموش شد.

بیژن عالی پور تصریح کرد: باحضور به موقع تیم های ایمنی و آتش نشانی از پایگاه های اصلی و فرعی شرکت نفت و گاز گچساران این عملیات با موفقیت و در مدت زمانی کمتر از 5 ساعت به صورت کامل به اتمام رسید.

وی، اطلاع رسانی به شرکت نفت مناطق مرکزی و بستن سریع چاه ها و منابع تغذیه گاز در منطقه دالان و همچنین تخلیه فوری خط از گاز را عامل موفقیت این عملیات برشمرد و گفت: پس از اینکه گاز موجود در دو سوی مقطع آسیب دیده از طریق انشعاب های فرعی تخلیه و به مشعل های اضطراری انتقال داده شد، آتش رو به کاستی نهاده و مرحله ی ایمن سازی آغاز و در نهایت از مهار و محو کامل آتش اطمینان حاصل شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب  افزود: در این حادثه به جز خط 42 اینچ انتقال گاز دالان به لخته گیر 1200 گچساران که پس از توپک رانی در حال فشارگیری بوده، هیچ خط دیگری اعم از نفت یا گاز آسیب ندیده است،

وی با اظهار تاسف از اینکه در این حادثه سه تن از همکاران عملیاتی و حراستی شاغل در محل، دچار سوختگی و جراحات ناشی از انفجار شده اند اظهار امیدواری کرد با توجه به انتقال سریع آنان به بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه و اقدامات درمانی، بهبود و سلامت کامل این همکاران حاصل شود.

مهندس عالی پور از تلاش و اهتمام نیروهای عملیاتی شرکت نفت گاز گچساران و همکاری مقامات و مسئولان شهرستان گناوه، مردم ، نیروهای انتظامی و آتش نشانی منطقه و همکاری اداره HSE شرکت نفت فلات قاره ایران تشکر و قدردانی کرد.

لازم به ذکر است علت بروز حادثه در خط لوله 42 اینچ انتقال گاز در دست بررسی است که پس از حصول نتیجه ی قطعی اعلام خواهد شد.

 

مهار آتش‌سوزی خط انتقال گاز ترش در گناوه

 

آتش سوزی در خطوط لوله انتقال گاز ترش نزدیک شهر گناوه در استان بوشهر مهار شد.

مهار آتش‌سوزی خط انتقال گاز ترش در گناوهبه ‌گزارش خبرگزاری صداوسیما ،قائدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان بوشهر گفت: این حادثه ساعت 45 دقیقه بامداد امروز در ایستگاه تقویت فشار گودری در روستای شول شهرستان گناوه اتفاق افتاد، با تلاش نیروهای امدادی مهار و کنترل شد.

فرماندار گناوه محل حادثه را 30 کیلومتری گناوه و 130 کیلومتری بوشهر عنوان و علتش را نقص فنی اعلام کرد.

پاکنژاد گفت: مسوولان گاز در حال بررسی دقیق علت حادثه و بازسازی آسیب‌های صورت گرفته هستند.

وی افزود: خط لوله‌ای که دچار حادثه شده خط لوله 42 اینچ آغادالان- آغاجاری نام دارد که گاز ترش را از عسلویه استان بوشهر به آغاجاری در استان خوزستان منتقل می‌کند.

فرماندار گناوه با تاکید بر این که در این حادثه آسیبی به خط اتیلن غرب وارد نیامده است، بیان کرد: در کنار خط انتقال گاز آغادالان- آغاجاری ، خط اتیلن غرب قرار دارد که اتیلن را از پتروشیمی کاویان در عسلویه استان بوشهر به 12 مجتمع پتروشیمی در غرب کشور منتقل می‌کند و در این حادثه آسیبی ندیده است.

شهرستان گناوه در 120 کیلومتری شمال مرکز استان بوشهر واقع شده و تأسیسات و شرکت های نفتی بسیاری در این منطقه وجود دارد.

سه مصدوم حادثه آتش سوزی ایستگاه تقویت فشار روستای شول گناوه در بیمارستان سوانح و سوختگی این شهر در حال درمان هستند.

فرماندار گناوه گفت: یکی از مصدومان دچار 90 درصد سوختگی شده، یکی از آنها 45 درصد سوختگی دارد، اما نفر سوم فقط دچار موج انفجار شده که هر سه نفر در بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه بستری هستند.

سید علی پاکنژاد  افزود: این سه مصدوم کارگران ایستگاه تقویت فشار هستند و همه امکانات برای درمانشان اختصاص یافته است.

وی با قدر دانی از حضور به موقع نیروهای امدادی برای مهار کردن حادثه آتش سوزی ایستگاه تقویت فشار، ادامه داد: این حادثه  با حضور نیروهای امدادی شهرهای گناوه، بندر ریگ و بندر امام حسن، شرکت نفت و گاز گچساران، شرکت تهران جنوب مجری طرح مخازن ذخیره نفت گناوه شعله‌های آتش ساعت 5 و 10 دقیقه کامل مهار شد.