میوه افغانی هم رسید!

به گزارش سرویس اقتصادی افکار نیوز ، میوه یکی از اقلام بسیار مهم صادراتی افغانستان به شمار میرود . میزان صادرات میوه افغانستان به ۶۰۰ میلیون در سال می رسد که بیشترین بخش صادرات این کشور را شامل می شود.

با جاری شدن سیل در پاکستان و نا امنی در این کشور طی سال جاری صادرات میوه افغانستان کاهش یافته و این کشور درصدد است با افزایش صادرات میوه به ایران جایگزینی برای پاکستان دست و پا کند.

به همین دلیل رایزن بازرگانی افغانستان که طی چند روز گذشته در ایران حضور دارد در صدد برداشتن موانع صادرات میوه به ایران است.

جالب آنکه وی در گفت و گویی اظهار داشته است: معطلی بازرگانان افغان در گمرک برای دریافت مجوز بهداشت برای وارد کردن میوه به ایران و فاسد شدن حجم قابل توجهی از کالا، سبب شده تجار افغان تمایل چندانی برای صدور قانونی میوه به بازار ایران نداشته باشند.

معنی این اظهارات آن است که حجم زیادی از میوه های وارداتی از افغانستان به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شود.

عبدالهادی فرهنگ، رایزن بازرگانی سفارت افغانستان از مسئولان جمهوری اسلامی ایران تقاضا کرد که تسهیلاتی در اختیارتجار افغان بگذارند تا اجناس صادراتی افغانستان که عمدتا هم میوه تازه است، در گمرکات معطل و خراب نشود.

وی با اعتراض نسبت به وضع تعرفه های بالای گمرکی در ایران اظهار داشت: ایران گاهی بخاطر حمایت از اجناس و محصولات داخلی تعرفه گمرکی اجناس وارداتی را بالا می برد، برای مثال قرار است تا چند روز دیگر تعرفه گمرکی واردات کنجد افغانستان ۴۰ درصد بالا برود. اگر ما هم به همین شکل از محصولات داخلی خود حمایت بکنیم و تعرفه های گمرکی را برای اقلام صادراتی ایران بالا ببریم ایران هم متضرر خواهد شد.

مشخص است اشکالی بر بیان این جملات توسط رایزن بازرگانی کشور دوست و برادر افغانستان وجود ندارد و وی از موضع تجار و کشاورزان کشورش دفاع می کند اما این جملات ضعف مدیران کشور ما را به خوبی روشن می کند.

جالب است که کنجد تولید ایران تنها در صورتی با محصول مشابه افغانستان می تواند رقابت کند که تعرفه ای ۴۰ درصدی برای واردات آن وضع شود؟!!