ماجرای «خاوری» در بانک ملی تکرار می‌شود؟

گروه اقتصادی- هنوز یک ماه از افشای اختلاس 8هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان نگذشته که از پرونده دیگری از اختلاس در دو بانک ملی و ملت رونمایی شده است. رقم این اختلاس، 1200 میلیارد تومان است. این در شرایطی است که چندی پیش ماجرای حقوق‌ها و فیش‌های نجومی، تکانی به دل دولت داد.

 

به گزارش «افکارنیوز»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در خصوص این اختلاس گفته است: «پول‌ها از بین رفته و پرونده فعلی مطرح است.»

بنا به اعلام وی، «یکی از بدهکاران فراری است و از طریق دادستان تحت تعقیب است و پنج نفر از عوامل اصلی نیز بازداشت شده‌اند.»

گفته می‌شود از مجموع 1200 میلیارد تومان اختلاس صورت گرفته، 800 میلیارد تومان در بانک ملی بوده که 300 میلیارد آن برگشته است. در بانک ملت هم 300 میلیارد بوده است.

برخی از گزارش‌ها خبر از آن می‌دهد که قسمت عمده این اختلاس در بانک ملی مدیریت «عبدالناصر همتی» رخ داده است.

همتی در اوایل دوران روحانی به ریاست بانک ملی منصوب شد. بعد از آنکه محمدابراهیم امین، رییس کل بیمه مرکزی ایران در پی انتشار فیش حقوق‌های نجومی مدیران این بانک از سمت خود استعفا کرد، وزیر اقتصاد عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی ایران را برای رییس‌کلی بیمه مرکزی ایران به هیات وزیران معرفی کرد که مورد موافقت هیات وزیران قرار گرفت.

ناکارآمدی همتی در اداره بانک ملی موجب شد تا در مرداد 1393، ۸۰ تن از نمایندگان در نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی خواستار رسیدگی به موضوع عدم کفایت وی به عنوان مدیرعامل بانک ملی شدند.

اما در حالی پرونده‌ای از اختلاس در بانک ملی افشا شده که در سال 1390 نیز خبر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، نه‌تنها مسوولان، بلکه همه شهروندان ایرانی را در یک شوک بزرگ فرو برد.

 البته پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در جریان است. در سال 1390 با روشن شدن دخالت و دست داشتن برخی مسئولان بلندپایه بانک ملی، ابتدا محمودرضا خاوری مدیرعامل بانکی ملی استعفا کردو سپس فرار کرد.


مریم فکری