تلاش دولت جدید آمریکا برای کاهش ارزش دلار

 به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، سخنان و فرمان های اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث شد دلار آمریکا در ماه ژانویه گذشته، بدترین شرایط را در مقایسه با شرایط دلار در ماه های ژانویه از سال 1987 تاکنون تجربه کند.

 
دلار آمریکا در ماه ژانویه گذشته بیشترین میزان کاهش ارزش را از ماه مارس سال 2016 داشت. دونالد ترامپ بعضی از کشورها را به کاهش عمدی ارزش پول های ملی خود در برابر دلار آمریکا متهم کرده بود تا شرکت های داروسازی تولید خود را به خارج این کشور منتقل کنند. ترامپ این سخنان را در دیدار با مدیران اجرایی شماری از شرکت های داروسازی بیان کرد و از آنها خواست میزان تولید خود را در داخل آمریکا افزایش دهند. 

 

این سخنان ترامپ، گمانه زنی ها درباره این مسئله را تقویت کرد که دولت جدید آمریکا برای کاهش ارزش دلار تلاش می کند. در حالی که دولت های قبلی آمریکا بر حفظ قدرت دلار تاکید داشتند. 

 

ترامپ پیش از این هم آلمان و ژاپن را به پایین نگه داشتن عمدی ارزش پول های ملی شان متهم کرده بود. این اتهام ترامپ می تواند مقدمه جنگ جدید ارزی باشد. سیاست مالیاتی ترامپ هم جنجال برانگیز است. 

 

مرکز سیاست مالیاتی آمریکا «تی پی سی» پیش بینی کرد بخشودگی های مالیاتی پیشنهادی ترامپ باعث افزایش شش هزار و دویست میلیارد دلاری بدهی های این کشور در یک دهه آینده می شود. 

 

بر اساس پیشنهاد ترامپ افرادی که تا هفتاد و پنج هزار دلار در سال درآمد دارند باید دوازده درصد مالیات بدهند. مالیات بر درآمد افراد تا دویست و بیست و پنج هزار دلار در سال، بیست و پنج درصد تعیین خواهد شد. ترامپ حداکثر مالیات بر درآمد را سی و سه درصد تعیین کرده است. 

 

این در حالی است که حداکثر مالیات بر درآمد در آمریکا هم اکنون سی و نه و شش صدم درصد است. 

 

مرکز سیاست مالیاتی آمریکا تاکید کرد چهل و هفت درصد از بخشودگی های مالیاتی پیشنهادی ترامپ به سود فقط یک درصد از ثروتمندان در این کشور خواهد بود. حداکثر میزان مالیات بر درآمد در انگلیس، آلمان و فرانسه بیش از چهل و پنج درصد است. 

 

ترامپ پیشنهاد کرده است مالیات بر درآمد شرکت ها هم از سی و پنج درصد فعلی به پانزده تا بیست درصد کاهش یابد.