بی اطلاعی وزارت جهاد از واردات پرتقال مصری

 یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر واردات پرتقال مصری به کشور اظهارداشت: بنده از این مساله خبر ندارم و چیزی درباره آن نمی‌دانم.

وی با اشاره به سرمازدگی رخ داده در پاییز و آسیب دیدن بخشی از تولید پرتقال شمال، افزود: متاسفانه در این زمینه عده‌ای سودجو تقلباتی انجام داده و باعث پس زدگی پرتقال شمال در بازار شدند.

این مقام مسئول اضافه کرد: ما نمی‌گوییم پرتقال‌ها یخ زده نبوده و آسیب ندیده اما نکته این است که پرتقال سالم و باکیفیت نیز در این میان این محصولات وجود دارد، چه محصولاتی که قبل از سرمازدگی برداشت شدند و چه پرتقال‌هایی که مربوط به مناطق غرب استان مازندران هستند و در این سرمازدگی آسیب ندیدند.

وی همچنین تولید پرتقال در جنوب کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: قیمت پرتقال جنوب نیز به دلیل جو ایجاد در زمینه سرمازدگی افزایش یافته است ضمن اینکه پرتقال جنوب شامل چند نوع از جمله والنسیا، ناول و پرتقال‌های محلی و توسرخ است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پرتقال‌های ناول برداشت شده و والنسیاها نیز درحال برداشت هستند، گفت: در استان فارس، میزان پرتقال والنسیای محلی موجود در انبارها و سردخانه‌ها، ۸ هزار و ۲۵۰ تن، والنسیای برداشت نشده ۱۲۹ هزار و ۵۱۷ تن و دیگر ارقام پرتقال ۱۲۷ هزار و ۹۹۰ تن است.

وی افزود: پرتقال‌های موجود در جنوب کرمان عمدتا والنسیا هستند که حدود ۳ هزار و ۱۵۰ تن آن برداشت شده و در انبارها و سردخانه‌هاست حدود ۶۰ هزارتن برداشت نشده و ۱۰ هزارتن نیز شامل ارقام دیگر پرتقال است بنابراین ۷۳ هزار و ۱۵۰ تن پرتقال در جنوب کرمان موجود است.

اظهارات این مقام مسئول در حالی است که  برخی منابع خبری با انتشار اسنادی،  از واردات پرتقال مصری به کشور خبر داده‌اند. براین اساس گفته می‌شود ۲۰ هزار تن پرتقال معادل ۱۰۰ تا ۱۶۰ کانتینر بار کشتی شده که تا هفته آینده به ایران می‌رسد. ‌

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه و سبزی در همین ارتباط گفته است: از منابع مصری مطلع شدیم که ۱۲ روز پیش شرکت نهاده‌های دامی جاهد به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی مسئول خرید پرتقال از مصر شده است.