۵۰ درصد تخفیف استفاده از سایت‌های داخلی

علی اصغر عمیدیان با تشریح جزئیات تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت از فردا 15 اسفند اظهار داشت: با اختیاری که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به وزیر ارتباطات داد، دستورالعمل تفکیک پهنای باند داخلی از خارجی اوایل هفته گذشته امضاء و ابلاغ شد تا روش تفکیک مشخص شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این دستورالعمل مفهوم و تعریف محتوای بومی مشخص شده، گفت: در مرحله اول تمامی اپراتورهای ثابت و سیار ارائه دهنده اینترنت موظف شدند سایت‌های دارای ترافیک داخلی را به کاربران اعلام کنند تا هر کاربر که از این سایت‌ها استفاده کرد 50 درصد تخفیف نسبت به قیمت اینترنت بین‌الملل دریافت کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد که یک مرحله تکاملی 3 ماهه است تکلیف ترافیکی که از IXP (مرکز تبادل ترافیک) عبور می‌کند و ترافیکی که از IXP عبور نمی‌کند روشن می‌شود که حتی ممکن است ترافیکی که از IXP گذر نمی‌کند هم داخلی باشد که در این مرحله ظرف 3 ماه و تا اردیبهشت 96 دقیقاً تفکییک ترافیک داخلی از خارجی مشخص می‌شود.

عمیدیان تاکید کرد: البته اکنون نیز ترافیک داخلی از خارجی تفکیک شده اما به دلیل اینکه اپراتورها آمادگی فنی در برای تفکیک در سطح دسترسی نداشتند ناچار این کار را مرحله به مرحله برای اجرا آماده می‌کنیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: اپراتورها برای اجرای این تفکیک مشتاق هستند زیرا می‌خواهند از شرکت ارتباطات زیرساخت تخفیف بگیرند و سپس به مشتریان خود تخفیف بدهند که این دستورالعمل به طور روشن فرایند را مشخص کرده است.

عمیدیان در پاسخ به این سئوال که در روز 15 اسفند دقیقاً کاربران چه تغییری را در اینترنت خود می‌بینند، گفت: در روز 15 اسفند اپراتورها سایت‌هایی را به عنوان سایت‌های پر ترافیک و دارای محتوای داخلی اعلام می‌کنند. از سمت وزارت ارتباطات نیز تمام ترافیکی که از IXP به سمت اپراتورها می‌رود ترافیک داخلی محسوب می‌شود. کاربران با ابزارهای تست سرعت و تست پهنای باند که روی سایت رگولاتوری قرار دارد می‌توانند سرعت و کیفیت سایت‌های داخلی را بسنجند و اگر در نهایت 50 درصد تخفیف در استفاده از سایت‌های داخلی برای آنها اعمال نشده بود موضوع را به رگولاتوری اعلام کنند و رگولاتوری با اپراتورهای خاطی برخورد می‌کند.