فقط ایراد گرفتیم و به سیاست‌های قبلی ادامه دادیم/ رشد اقتصادی نشانه بهبود اقتصادی نیست

گروه اقتصادی- حیدر مستخدمین حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در خروج از رکود موفق بوده است؟ اظهار داشت: من فکر می‌کنم خیر؛ درست است که در ادبیات اقتصادی در مورد خروج از رکود گفته می‌شود، در صورتی که در دو تا سه دوره متوالی رشد منفی نداشته باشیم، به معنای خروج از رکود و ایجاد رونق است.

 

به گزارش افکارنیوز،وی افزود: این تعریفی کمی است که با شرایط اقتصادی ما همخوانی ندارد. اقتصاد ما یک اقتصاد تک‌محصولی نفتی است که عامل اصلی رشد آن همین نفت است.

 

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: زمانی که بحث رشد اقتصادی را در نظر می‌گیریم، فقط بحث کمی نمی‌کنیم، بلکه بحث افزایش رفاه و ایجاد اشتغال را مدنظر داریم. اما رشد اخیر این پیامدهای مثبت را به همراه نداشته است.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: متاسفانه ارزیابی من از کارکرد اقتصادی دولت منفی است. این دولت در شرایطی بر سر کار آمد که اقتصاد ما گرفتار مشکلات عدیده‌ای بود و انتظار می‌رفت به‌گونه بسیار بهتری در این رابطه عمل شود.

وی ادامه داد: اشکالاتی که از دولت قبل و سیاست‌های آن گرفته می‌شد، نه‌تنها اصلاح نشد که در مواردی شاهد تداوم آن بودیم.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: در بحث مربوط به یاران ه‌ها که دولت قول داده بود، تنها به سه دهک پایین و قشر مستضعف بپردازد، شاهد آن بودیم که تحت فشار مجلس تنها اقدامات مقطعی انجام شد اما همچنان شاهد پرداخت یارانه به اقشار مختلف مردم هستیم.

مستخدمین حسینی گفت: از سوی دیگر دولت تمام تمرکز خود را روی بحث برجام گذاشت و امیدوار بود با حضور سرمایه‌گذاران خارجی تکانی به اقتصاد بدهد و به لحاظ همین نگرش برنامه‌ریزی مشخصی برای اقتصاد داخلی صورت نگرفت و می‌بینیم که جوان‌ها همچنان جویای کار هستند و روز به روز بر شمار آنها افزوده می‌شود.

وی افزود: در بحث صادرات غیر نفتی هم می‌بینیم که اتفاق خاصی رخ نداد و اهداف مورد نظر محقق نشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در هر حال پیش‌بینی من برای سال بعد این است که رشد اقتصادی حدودا 5 درصدی را داشته باشیم