به گزارش افکارنیوز،

صنعت خودرو کشور طی یکی دو سال گذشته به‌واسطه توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، در مسیر اتصال دوباره به شرکت‌های خارجی قرار گرفت و در همین زمینه، چند قرارداد و تفاهم نامه نیز با خارجی‌ها به امضار رسید.

قرارداد ایران‌خودرو و پژو، تفاهم نامه رنو و ایدرو، توافقنامه سایپا و سیتروئن در کنار حضور فولکس واگن در بخش خصوصی، از جمله مواردی هستند که طی سال‌های 94 و 95 به امضای طرف‌های داخلی و خارجی رسیدند. در این بین، تنها قرارداد پژو تا به امروز رسما کلید خورده و وارد فاز اجرایی شده است و باقی موارد به سال 96 موکول شده‌اند.

در این بین، اگر رنو و ایدرو بتوانند با عبور از موانع موجود، تفاهم نامه خود را به قرارداد تبدیل کنند، حضور مستقل خودروساز فرانسوی در کشور کلید خواهد خورد و رنویی‌ها از زمستان 96 وارد فاز اجرایی و تولید محصولات جدید در ایران خواهند شد. از آن سو سیتروئن نیز به احتمال زیاد در بهار امسال حضور خود در ایران را عملیاتی کرده و محصولات جدیدی را روانه بازار کشور خواهد کرد. از آن سو فولکس واگن هم به احتمال فراوان در اواخر سال آینده مونتاژ محصولات خود را در ایران آغاز می‌کند تا در کنار پژو و رنو و سیتروئن، سبد محصولات بازار خودرو کشور را در بخش‌های مختلف قیمتی (به‌خصوص بالای 50 میلیون تومان) تنوع ببخشند.

با این حساب خطوط تولید خودروسازان کشور در سال 96 به‌نوعی نونوار شده و از محصولاتی جدید و با سطح کیفی بالا پذیرایی خواهد کرد؛ بنابراین می‌توان گفت سال 96 سال شکوفایی قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو کشور بوده و این موضوع می‌تواند سرآغازی برای تحولات کمی و کیفی در این صنعت بزرگ داخلی باشد.