تبلیغات شرکت های ایرانی در شبکه های ماهواره ای معاند/ چه کسی پاسخگو است؟

"همکاری با رسانه‌های معاند، معاونت در جرم است" این جمله ای است که سال گذشته رئیس قوه قضائیه با صراحت درباره همکاری برخی افراد با شبکه های ماهواره ای اعلام کرد اما هنوز هم در شبکه های ماهواره ای دیده می شود که برخی کالاهای ایرانی تبلیغ می شود.

تبلیغ کالای ایرانی آن هم در شبکه های فارسی معاند نظام نکته ای است که نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت، رزی تبلیغ فیلمها سر و صدای زیادی به پا کرده بود اما شورای نمایش در تصمیمی جدی با فیلمهایی که تبلیغات ماهواره ای دارند برخورد کرد و جلوی پخش این فیلمها را گرفت، هر چند در همان زمان نیز تهیه کنندگان آن فیلمهای سینمایی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای را کار خودسرانه مدیران ان شبکه ها برای جذب مخاطب عنوان کردند.

اما این روزها از لبنیات تا برنامه های موبایل و کالاهای مختلف از شبکه های ماهواره ای به خصوص جم تبلیغ می شود، سوال اینجاست چه کسی مسئول رسیدگی به این تخلف آشکار است؟ آیا شرکت ها و موسسات به این شبکه ها سفارش تبلیغ می دهند؟

این در حالی است که یکی از تولید کنندگان لبنیات سال گذشته در مصاحبه ای اعلام کرده بود که "این تبلیغات هیچ ربطی به ما ندارد. اعلامیه داده‌ایم و از شبکه جم هم شکایت کردیم و متن شکایتمان را هم برای مدیر کل بازرگانی سازمان صداوسیما هم ارسال کردیم و ذکر کردیم که این‌ تبلیغات هیچ ربطی به ما ندارند. برای شبکه جم هم اخطاریه مکتوب فرستادیم و عنوان کردیم اگر این تبلیغات قطع نشوند، به امور بین‌الملل شکایت می‌کنیم"

متاسفانه هنوز قانونی مشخص درباره ممنوعیت سفارش آگهی تبلیغاتی به کانال‌های ماهواره‌ای وجود ندارد اما با مراجعه به  قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای برای دریافت کانال‌های خارجی کاملا واضح است که این کار غیرقانونی و خلاف است.

به نظر می رسد مسئولان باید زودتر برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده شبکه های ماهواره ای و یا رسیدگی به جرایم شرکت های بازگانی که به این شبکه ها تبلیغات می دهند یک مرجع مشخص در این زمینه معرفی کنند.