علت گرانی میوه های نوبرانه چیست؟

گروه اقتصادی – کافی است هوس این نوبرانه های خوشمزه بهاری را کنید و سری به مغازه های سطح شهر به ویژه در شمال پایتخت بزنید به حتم هوش ازسرتان می پرد وقتی قیمت ها را مشاهده کنید؛ گوجه سبز کیلویی 60-70 هزار تومان و چغاله بادام کیلویی 50-60 هزار تومان.

 

به گزارش افکارنیوز، قیمت هایی که برای میوه های بهاری نجومی هستند و بیشتر اقشار جامعه نمی توانند آن را به راحتی خریداری کنند.

 

24 فروردین ماه رییس اتحادیه میوه وتره‌بار اعلام کرده بود که گوجه‌سبز نوبرانه قصر شیرین به بازار آمده است و هر کیلوگرم از این محصول در میادین مرکزی میوه و تره‌بار تهران 50 تا 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسین مهاجران افزوده بود؛ با ورود گوجه ‌سبزهای ساوه، گرمسار و قم هم در روزهای آینده شاهد پایین آمدن قیمت‌ها به 25 هزار تومان و پس از آن نیز به کمتر از10 هزار تومان خواهیم بود.

وی تاکید کرده بود؛ قیمت نوبرانه چغاله بادام هم در ابتدا 150 هزار تومان بود، اما هم‌اکنون چغاله در بازار از 25 تا 35هزار تومان قیمت دارد.

در حالی قیمت های بالایی برای نوبرانه های بهار 96 ذکر می شود، اکنون قیمت این نوبرانه های در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران حداکثر کیلویی 10 تا 15 هزار تومان است.

رییس شرکت تعاونی میوه و تره بار گفت: گوجه سبز اکنون کیلویی 10 تا  15 تومان و چغاله بادام نیز کیلویی 6 تا 10 هزار تومان در میدان به فروش می رسد.

علی امامی افزود: هندوانه درجه یک نیز کیلویی 1100 تا 1200 تومان، توت فرنگی 4 تا 12 هزار تومان، خیار گلخانه ای 1500 تا 1700 تومان، ملون 1500 تومان، گرمک 2هزار تومان، طالبی 2200 تومان قیمت گذاری شده و عرضه می شود.

وی درباره گرانی قیمت نوبرانه ها در سطح شهر تصریح کرد: متاسفانه نظارت و کنترل جدی بر روی قیمت میوه و تره بار در سطح شهر وجود ندارد در حالی که وزارتخانه ها و سازمان های مختلف مسوول رسیدگی بر قیمت ها در سطح بازار و شهر هستند.

وی تاکید کرد:‌هفته گذشته حداکثر دو بار 5 تا 10 کیلویی گوجه سبز در میدان به قیمت بالا فروخته شد و اکنون این محصول حداکثر کیلویی 15 هزار تومان قیمت دارد اما متاسفانه چند برابر این مبلغ در سطح شهر به مردم عرضه می شود.

وی ادامه داد:‌ عرضه گوجه سبز و چغاله بادام بر روی چرخ دستفروشان نیز با قیمت های بالایی صورت می گیرد و کسی نمی تواند با این مساله مقابله کند و در نهایت مردم ضرر می بینند.

وی درباره این مساله که پرتقال و یا توت فرنگی با قیمت هایی بین هزار تا 2500 تومان در حاشیه بزرگراه ها و یا خیابان ها توسط وانتی ها عرضه می شود، گفت:‌عمده این محصولات خراب بوده و کیفیت ندارند برای نمونه اکنون توت فرنگی جیرفت در میدان میوه و تره بار 4هزار تومان قیمت دارد و توت فرنگی کرج کیلویی 12 هزار تومان است بنابراین اگر توت فرنگی پایین تر از این قیمت ها عرضه شود حتم بدانید حداقل 2-3 روز مانده و بی کیفیت است.

امامی در مورد قیمت پرتقال در میدان میوه و تره بار توضیح داد: پرتقال شمال کیلویی 2500 تومان در میدان قیمت دارد در حالی که در سطح شهر کیلویی 7500 تومان به فروش می رسد و پرتقال جنوب نیز کیلویی 4500 تومان است در حالی که در شهر به قیمت کیلویی 10 هزار تومان به مشتری عرضه می شود، همچنین قیمت نارنگی نیز کیلویی 10 تا 12 هزار تومان است.

وی ادامه داد:‌ سیب درختی زرد در میدان میوه و تره بار 5500 تومان و سیب درختی قرمز 4 تا 5 هزار قیمت دارد.

وی خاطر نشان کرد: از این پس با بیشتر شدن میوه هایی مانند گوجه سبز، ملون، طالبی شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود اما در مقابل به دلیل کم شدن عرضه پرتقال،‌نارنگی و سیب درختی احتمال کاهش قیمت این میوه ها وجود ندارد.

وی گفت:‌به دلیل سیل و طوفان و بارندگی های شدید هفته گذشته متاسفانه بوته گوجه فرنگی در شهرستان ها از بین رفته و با کمبود این محصول مواجه خواهیم شد به طوری که اکنون قیمت گوجه فرنگی در میدان میوه و تره بار کیلویی 2500 تا 3 هزار تومان است.

با توجه به قیمت های تقریبا مناسب نوبرانه های بهاری در میدان میوه و تره بار به نظر می رسد دولت باید هرچه سریعتر نظارت بیشتری بر قیمت ها در سطح شهر داشته و مانع گرانفروشی این میوه های دوست داشتنی شود زیرا اقشار ضعیف و فقیر جامعه هم حق دارند این نوبرانه ها را بچشند.

مهرنوش حیدری