دلیل بی علاقگی دولت به خودروهای هیبریدی چیست؟

گروه اقتصادی_ سال های متمادی است که به دلیل آلودگی فراوان هوا، نفس کلانشهرهای بزرگ مانند تهران به شماره افتاده و در نهایت شهروندان به عنوان متضرران اصلی ماجرا، جان و سلامت خود را از دست می دهند.

به گزارش افکارنیوز، حدود 3 میلیون دستگاه خودرو سواری در تهران در حال تردد هستند که از این تعداد حدود یک میلیون و 800 هزار دستگاه باید سالانه معاینه فنی دریافت کنند هرچند در برخی موارد این کار انجام نمی شود و در کنار آن سالانه حداقل 220 هزار خودروی صفر کیلومتر در تهران پلاک می ‌شود در حالی که به جرات می توان گفت این تعداد خودور چند برابر ظرفیت خیابان ها، ‌معابر و حتی بزرگراه های شهر است. 

البته این فقط یک روی سکه است و در روی دیگر سکه و بر اساس آمارهای رسمی بیش از  3.5 میلیون دستگاه موتور سیکلت بنزینی پلاک شده در تهران وجود دارد که از این تعداد تقریبا 780هزار دستگاه به ‌صورت دائم در حال تردد هستند که با توجه به اظهارات کارشناسان سهم هر یک از این موتورسیکلت ها در ایجاد آلودگی هوا بین 4 تا 8 برابر سهم خودروهاست. 

بررسی وضعیت آلودگی در پایتخت نشان می دهد که با افزایش آلودگی برای چند روز متوالی معمولا دستگاه های مسوول تنها به راه حل ایجاد محدودیت های تردد و تعطیلی مدارس و ...  به عنوان راهکار فوری اقدام می کنند و در این سال ها از ارائه راهکار اساسی و همیشگی عاجز بوده اند و معمولا هر کدام با فرافکنی، تقصیر را به گردن دیگر انداخته و از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی می کنند.

هرچند نباید فرامو شکرد که با راهکارهای موقت، فقط برای چند روز و در کوتاه مدت می توان میزان آلاینده ها را کنترل کرد و کاهش داد که باید توجه داشت تعطیل کردن شهر و ایجاد محدودیت های تردد، دارای معایب فراوان اقتصادی و اجتماعی است.

همان طور که گفته شد این اقدامات موقت و مسکن وار تاکنون نتیجه خوبی نداشته و مشکل را حل نکرده در حالی که با جایگزینی خودروها و موتورسیکلت ها بنزینی با وسایل نقلیه برقی می توان تا حد زیادی به حل این مشکل کمک کرد. 

جایگزینی خودروهای برقی یا هیبریدی و سبز و سازگار با محیط زیست با خودروهای بنزینی آلاینده فعلی را باید یکی از راهکارها و اقدامات اساسی برای رفع معضل آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهرها دانست،‌اقدامی که تاکنون از سوی دولت و دستگاه های مسوول مغفول مانده است. 

سال 1390 یک تیم از پژوهشگران دانشگاه آزاد قزوین در سال 90 در یک دوره 15 ماهه مطالعات و تحقیقات وسیع، موفق به تولید ساخت خودروی الکتریکی و هیبریدی شدند.

به گزارش افکارنیوز،‌ خودرویی که به گفته معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مصرف بنزین را تا 45 درصد کاهش می داد و با یکبارشارژ توان حرکت در مسافت 80 کیلومتر با سرعت 90 کیلومتر را داشت. 

خودروی «پاراکس» یک خودروی هیبریدی بود که با دو منبع انرژی برق و بنزین حرکت می کرد و این توانایی را داشت که به صورت همزمان از دو منبع انرژی استفاده کند.

این خودرو به عنوان یک خودروی شهری شناخته شده است و با توجه به این که مصرف سوخت را کاهش می دهد و آلایندگی آن نیز کم است، انواع مختلف آن با استقبال خوبی در دنیا روبه رو شده است به گونه ای که روند تولید این نوع خودرو در سراسر دنیا سرعت گرفته است اما متاسفانه با وجود گذشت 6 سال از موفقیت این تیم داخلی در تولید این خودرو، هیچ گونه خبری از فراگیر شدن آن در شهرهای بزرگ به گوش نمی رسد.

دولت اگر واقعا خواهان حل معضل آلودگی هواست باید ابتدا حمل و نقل عمومی را گسترش دهد و در مرحله بعد و با استفاده از تجربه سایر کشورها، گسترش استفاده از خودروهای هیبریدی و موتور سیکلت های برقی را در جامعه نهادینه کند. 

این شیوه به حتم می تواند در کاهش چشمگیر آلودگی هوا موثر باشد و منجر به کاهش فراوان استفاده از بنزین و بی نیازی از واردات این محصول شود.

با توجه به این مساله دولت و مسوولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و ... باید ابتدا بررسی های لازم به منظور نیاز سنجی بازار ایران و زیر ساخت های مناسب را انجام دهند و اولویت کار را بر روی تولید و در نهایت واردات خودروهای هیبریدی بگذارند زیرا این خودروها برخلاف نمونه های تمام برقی، نیازی به شارژ باتری ندارند و با یک سیکل ترکیبی می توانند از هر دو سوخت فسیلی و برقی استفاده کنند. 

با توجه به علاقه پژوهشگران و کارشناسان فعال در حوزه خودرو باید زمینه آشنایی این عده را با این تکنولوژی فراهم ساخت و در این صورت می توان به بومی سازی آن امیدوار بود.

اگر خودروسازان ما به دانش تولید هیبرید دست یابند و همچنین در کنار آنها شرکت های صاحب تکنولوژی برای تولید محصولات خود،‌ وارد بازار ایران شوند و خدمات پس از فروش کامل در کنار قیمت مناسب و کیفیت خوب ارائه دهند حتم بدانید مصرف کننده ایرانی برای داشتن خودرویی بهتر با ایجاد حداقل آلایندگی و... اقدام خواهد کرد. 

خودروسازان و وزارت صعنت،‌معدن و تجارت باید بر روی تربیت تکنسین ها و متخصصان خودروهای هیبریدی در ایران سرمایه گذاری کنند تا بتوانند علاوه بر تولید و عرضه خودروهای با کیفیت،‌ خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان ارائه دهند.

با بومی سازی تولید خودروهای هیبریدی و بها دادن به متخصصان داخلی کشور نظیر پژوهشگران دانشگاه آزاد قزوین می توان به آینده تولید این خودروها و حتی صادرات به کشورهای همسایه امیدوار بود و به این صورت تبدیل شدن به قدرت منطقه در زمینه تولید خودروهای با کیفیت و سازگار با محیط زیست دور از دسترس نیست هرچند برای رسیدن به این مهم دولت باید بستر لازم برای گسترش این دانش را فراهم کرده و در کنار آن خودروسازان دست از انحصار برداشته و تولید خودروهای بی کیفیت را متوقف کنند. 

با حمایت های دولتی می توان از میزان مصرف بالای بنزین در کشور کاست و همچنین خودروهای هیبریدی را به عنوان خودروی لوکس تبدیل به خودرویی در دسترس همگان کرد که نیاز تمام اقشار جامعه را برآورده سازد و در این صورت می توان نسبت به حل معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا نیز امیدوار بود.

اگر استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی به عنوان خودروهای پاک و سازگار با محیط زیست در اولویت دولت دوازدهم قرار گیرد و خودروسازان و دولتمردان در برابر استفاده از اینگونه خودروها مقاومت را کنار بگذارند به حتم از میزان ضررهای اقتصادی آلودگی هوا و مرگ حداقل چند هزار نفر از پایتخت نشینان در سال جلوگیری می شود.