آقای سیف! شما و دولت به مردم بدهکارید

گروه اقتصادی- نامۀ دردمندانه یکی از سپرده‌گذاران متضرر از سکوت بانک مرکزی، به افکارنیوز 

سلام

با احترام و آرزوی قبولی طاعات

اجازه می‌خواهم مطلبی را در خصوص بحران موسسه کاسپین به عرض برسانم. 

همان‌گونه که مستحضرید بانک مرکزی برای رفع بحران درصدد تخصیص خط اعتباری به‌اندازه دارایی‌هاست. 

درواقع درحالی‌که میزان سپرده‌ها 8500 میلیارد تومان می‌باشد، بانک مرکزی نهایتاً فقط 3100 میلیارد تومان آن را آن‌هم به‌طور مرحله‌ای خط اعتباری تخصیص خواهد داد که حدود 36 درصد سپرده‌ها را پوشش می‌دهد. 

یعنی 64 درصد بقیه سپرده‌ها، پرداخت نخواهد شد. 

این امر، از منظر سپرده‌گذاران طرحی غیرعادلانه و ظلمی بزرگ بر سپرده‌گذاران و تضییع حق‌الناس محسوب می‌شود و به فروکاستن از التهاب بحران کمکی نخواهد کرد. 

سپرده‌گذاران میز خطابه ندارند و صدای تظلم آنها را کسی جز خدا نمی‌شنود و امیدشان بعد از خدا به دلسوزانی همچون شماست که مشکلاتشان را منعکس نمایید.

از شما که یک خبرگزاری مردمی، ارزشی، محبوب و منصف هستید استدعا داریم با عنایت به حقایق ذیل، این موضوع را منعکس و پیگیری فرمایید:

١. تنها مرجع مردم، بانک مرکزی بوده و با استعلام از بانک مرکزی و اطلاعیه رسمی آن، از مجاز بودن موسسه، کسب اطمینان و با اتکا به تابلوهای سردر مؤسسات در آن سپرده‌گذاری یا تمدید سپرده نموده، گواهی یا دفترچه حساب کاسپین را دریافت نموده‌اند. 

٢. علی‌رغم این واقعیت، بانک مرکزی مدعی این است منظورش از مجاز بودن، کاسپینی که فعال است نبوده است و کاسپین نباید فعالیتش را شروع می‌کرده! مردم از کجا باید این را می‌دانستند؟ چرا همان زمان بانک مرکزی هم در سایت و هم توسط روابط عمومی تائید می‌کرده؟ حتی اگر به‌زعم رئیس‌کل محترم بانک مرکزی، علت خسارت وارده به مردم آن است که سپرده‌ها توسط موسسه فرشتگانی جذب‌شده که با تابلو و دفترچه کاسپین فعالیت می‌کرده، این اشکال خود ناشی از سوء مدیریت بانک مرکزی و احتمالاً اشتباه چند قاضی و حکم قضایی بوده است. 

٣. اصل 171 قانون اساسی صراحت دارد که در چنین مواردی دولت موظف به جبران خسارت مردم از محل بودجه‌های خود است و اصل 113 قانون اساسی، رئیس‌جمهور محترم را مسئول اجرای آن معرفی می‌کند. 

همان‌گونه که مستحضرید، در بحران مالی بین‌المللی 2008 و 1930 هم، دولت‌ها با تخصیص بودجه، مشکل عموم مردم را حل کردند. حال‌آنکه حرمت حق‌الناس علاوه بر قوانین کشور، در دین مبین اسلام، بسیار بیش از دیگر ملل مورد تأکید قرارگرفته است. 

با تجدید احترام و التماس دعا