به گزارش افکارنیوز،

محمد خاقانی، کارشناس انرژی در رابطه با یارانه های وضع شده بر روی قیمت بنزین اظهار داشت:«‌توزیع بنزین ارزان در ایران به معنای زیان به مردم، محیط زیست و هم اقتصاد کشور است. از سوی دیگر به قاچاقچی ها و اقتصاد کشورهای همسایه لطف می کنیم که بنزین ارزان ما به صورت قاچاق به این کشور می رود،حال آنکه درآمدسرانه ترکیه از کشور ما بیشتر است اما در این کشور بنزین را با لیتری ۶ هزار تومان می‌فروشد.»به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، او با طرح این سئوال که چرا باید قیمت بنزین در داخل کشور پایین تر از قیمت فوب خلیج فارس باشد،عنوان کرد:« در دولت نهم و دهم خطایی در خصوصی‌سازی ها اتفاق افتاد.،درحالی که در دولت هفتم و هشتم برنامه این بود که پالایشگاه ها و نیروگاه ها به مردم واگذار شود. به عبارتی مردم سهام دار پالایشگاه می شدند در نتیجه از این که بنزین ارزان بود گله نمی کردند چون سود سهامشان را از صنعت پالایش می گرفتند.»

خاقانی افزود:« این در حالی است که به بهانه هدفمند کردن یارانه ها این مسیر در یک جهتی که منجر به فساد و اختلاس شد تغییر کرد؛ به مردم یارانه نقدی داده شد که در منجر به تورم در اقتصاد شد.»

این کارشناس انرژی با بیان اینکه دولت دوازدهم باید به دو تصمیم مهم جهانی که یکی در پاریس و دیگری در لندن  از سوی کشورهای جهان گرفته شده،توجه کند،گفت:« مقامات دولتی این کشورها اعلام کرده اند که از ۱۵ الی ۲۰ سال آینده اجازه نمی‌دهند خودروهایی با سوخت فسیلی مثل بنزین و گازوئیل در خیابان ها تردد کنند.»

او افزود:«این تصمیم برای حفظ محیط زیست و نجات مردم از بیماری های ناشی از آلودگی این تصمیم گرفته شده، و به خودروسازان  هم فرصت داده اند که به سوی تولید خودروهای برقی حرکت کنند.»

خاقانی تاکیدکرد:« این در حالی است که در ایران همچنان این موضوع درجه اهمیت چندانی ندارد،درحالی که دولت باید بیشتر بر این موضوع تمرکز کند. حتما لازم است که بنزین به قیمت های جهانی نزدیک شود تا هم از قاچاق این فرآورده جلوگیری شده و هم از محل درآمد آن در صنعت حمل و نقل عمومی و بهداشت عمومی سرمایه گذاری شود.»