ضرورت تغییر نحوه گرفتن مالیات بر ارزش افزوده/ ورود مجلس و اصلاح قانون

گروه سیاسی- قانون مالیات بر ارزش افزوده، از سال 1388 در کشور اجرا شد.

به گزارش افکارنیوز، این قانون آزمایشی بود و مدت زمان اجرای آن هم پنچ سال بود.

طبق این قانون دولت موظف بود شش ماه قبل از پایان پنچ سال، لایحه ای به مجلس دهد تا ضمن شناسایی آسیب ها، نقایص و خلاء های آن، قانون جامعی در مجلس مصوب و اجرایی شود.

اما دولت به این وظیفه قانونی خود عمل نکرد و در سه سال گذشته این قانون در مجلس تمدید شد.

خبرنگار افکارنیوز در همین راستا به سراغ نمایندگان مجلس رفت و نظر آنها را در این زمینه جویا شد.

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادیخواه عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه قانون مالیات بر  ارزش افزوده دائمی نیست، افزود: این یک قانون موقت بود که اجرا می شد و مدت زمان اجرای آزمایشی آن هم به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب لایحه بودجه در مجلس، باید قانون مالیات بر ارزش افزوده بازنگری شود، گفت: در زمینه مالیات بر ارزش افزوده خلاء قانونی وجود دارد البته در سیستم مالیات ارزش افزوده همه کشورها خلاءهایی وجود دارد و مختص ایران نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه در سیستم مالیات بر ارزش افزوده اشکالات اساسی وجود دارد، تصریح کرد: اینکه مالیات بر ارزش افزوده چقدر باشد و در چند مرحله و چگونه اخذ شود، موضوعاتی است که باید در مجلس تکلیف آن روشن شود.

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از نحوه گرفتن مالیات بر ارزش افزوده در کشور گفت: سیستم مالیاتی کشور به روز نیست و نحوه اخذ مالیات مربوط به چندین سال قبل و حتی قبل از انقلاب است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید تکلیف مالیات بر ارزش افزوده را شفاف و روشن سازد، افزود: برخی که اصلا مالیاتی پرداخت نمی کنند اما برخی هم به دلیل گرفتن مالیات های زیاد، کارگاهها، کارخانه ها و صنایع تولیدی را تعطیل کردند و حتی آنهایی که ادامه کار می دهند، نیروهای خود را تعدیل می کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه مالیات باید منصفانه و عادلانه گرفته شود، افزود: سیستم مالیاتی کشور باید به روز بوده و با شرایط اقتصادی کشور هماهنگ و همخوانی داشته باشد که در خصوص مالیات بر ارزش افزوده اینگونه نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، بورخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از سیستم مالیاتی کشور گفت: فرار مالیاتی در کشور زیاد است بطوریکه برخی افراد از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف بعنوان ابزاری برای قاچاق و راه فرار از مالیات، استفاده می کنند.

وی افزود: همین سیستم معیوب باعث شد تا هشت هزار و 100 میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه، بوجه و محاسبات مجلس افزود: ما نمایندگان مراجعات زیادی از تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه ها داریم که از مالیاتهای سنگین شاکی و خواستار اصلاح این قانون هستند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بجای مصرف کننده نهایی از تولید کننده و توزیع کننده هم مالیات بر ارزش افزوده می گیرد، افزود: همین نشان می دهد که سیستم مالیاتی درست نیست و نقض دارد.

وی میزان مالیات بر ارزش افزوده را 9 درصد ذکر کرد و گفت: متاسفانه گاهی اوقات چندین برابر این مالیات گرفته می شود که این خلاف قانون است و دولت باید قانون را درست اجرا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده، هشت سال در حال اجراست که سه سال از مدت پنچ سال آزمایشی آن گذشته است، اظهار امیدواری کرد مجلس دهم تکلیف این قانون را روشن سازد.

 لاهوتی افزود: نباید با گرفتن مالیاتهای سنگین و غیر قانونی، بر تولید کنندگان فشار وارد کرد.