سند هزار متری برای تایید ۱۰هزار بلدرچین

سال ۹۵ که از سوی مقام معظم رهبری به نام ” اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ” نامگذاری شده ، نقشه راه روشن و آینده ساز برای عبور از مراحل رشد و توسعه و رسیدن به پیشرفت همراه با عدالت است.

چند سال اخیر در عرصه گفتمان سازی، پیشرفت های خوبی حاصل شده و حالا نوبت اقدام و عمل است در همین راستایکی از وظایف رسانه ها پرداختن به مشکلات موجود در عرصه ی تولید و رساندن صدای فعالان این عرصه  به گوش مسئولین در جهت رفع مشکلات و موانع برای عملی شدن شعار سال و رونق بخشیدن به اقتصاد داخل کشور است.

خبرنگار فردیسان با یکی از پرورش دهندگان موفق طیور در شهرستان فردیس گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

فریبا اصغری،۳۰ ساله، کارشناس معماری مدت ۸ سال است که درزمینه  پرورش طیور(بلدر چین، کبک، بوقلمون) مشغول به فعالیت است .

او درباره انگیزه ی  شروع فعالیتش در عرصه پرورش بلدرچین می گوید:زمانی که به پزشک مراجعه کردم و متوجه شدم برای درمان باید گوشت بلدرچین را در جیره ی غذایی خود قرار دهم تصمیم گرفتم من هم به عنوان یک تولید کننده وارد این عرصه شوم تا بتوانم علاوه بر کمک به اقتصاد کشور به سلامت و تغذیه مردم  هم کمک کنم .

او می گوید: ابتدا چند ماهی را در کنار همکارانی که در این زمینه فعالیت می کردند کارآموزی کردم و در یک دوره ی آموزشی پرورش طیور شرکت کردم  تا با کار پرورش طیور آشنا شوم.

فریبا اصغری می گوید:در آغازراه با سرمایه ای حدود ۲ میلیون تومان و با هزار جوجه یک روزه و در محیطی با مساحت ۳۰ متر مربع کار خود را شروع کردم و در حال حاضر۸۰۰۰ بلدرچین گوشتی  و ۲۲۰۰ بلدرچین تخم گذار در کار دارم.

وی ادامه می دهد:دوره ی زمانی پرورش یک جوجه ی گوشتی حدود ۴۰ تا ۴۵ روز زمان می برد و یک جوجه ی تخم گذار روزانه تا حدود ۷ ماه قابلیت تخم گذاری را دارد و شما می توانید در دوره ی زمانی کوتاهی حاصل دسترنج خود را ببینید.

این تولید کننده در مورد مشکلات این عرصه می گوید:زمانی که آغاز به کار کردم این ماده ی غذایی در سبد غذایی خانواده ها نقش کم رنگی داشت و بازاریابی با سختی زیادی همراه بود اما در حال حاضر با توجه به افزایش سطح آگاهی های مردم این ماده غذایی در سبد خرید مردم جای خود را باز کرده است و بازار رونق بیشتری یافته است.

فریبا می گوید: یکی از مشکلات بزرگ در این زمینه دریافت مجوز برای ارائه بهتر محصولات و فروش آن در بازار است،یکی از مشکلاتی در این زمینه دامن گیر تولید کنندگان است که مانع از ادامه کار می شود  دریافت کد بهداشتی برای عرضه محصولات به بازار مصرف است ،وقتی من تخم بلدرچین را به بازار عرضه می کنم اداره دامپزشکی آن را جمع آوری کرده و کد بهداشتی می خواهد ،وقتی برای دریافت کد بهداشتی به اداره جهاد کشاورزی مراجعه می کنم داشتن هزار متر زمین سند دار را لازمه ارائه مجوز می شمارندکه بسیاری از تولید کنندگان چنین شرطی را ندارند و این موضوع باعث جمع آوری کارگاههای کوچک خواهد شد و کار را برای ما مشکل می کند.

عدم ثبات در قیمت جیره ی مصرفی بلدرچین ها مشکل دیگری است که در این عرصه وجود دارد،دان مصرفی بلدرچین ها هر روز به یک قیمتی عرضه می شود و چون هر بلدرچین روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم دان مصرف می کند برای پرورش دهندگان طیور مشکل ساز است.

وجود یک اتحادیه برای ایجاد هماهنگی واحد در تولید،پرورش و فروش طیور می تواند کمک شایانی در عرصه پرورش طیور باشد چرا که به دلیل عدم حضور یک اتحادیه قیمت های متفاوتی به بازار ارائه می شود و بر سختی کار می افزاید، وجود تعاونی هایی برای ارائه محصولات به طور مستقیم به دست مصرف کننده ها می تواند برای تولید کننده و مصرف کننده سود آوری بیشتری را به همراه داشته باشد.

این تولید کننده ی جوان کشور می گوید:خوشحالم که در عرصه ی تولید به مردم خدمت می کنم  و امیدوارم تا در سال اقدام و عمل  مسئولین به صورتی عملی به حمایت تولید کننده ها روی بیاورند و من به عنوان یک پرورش دهنده جوان  کشور می خواهم تا با حمایت مسئولین بتوانیم به توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم تا باعث اشتغال ورونق تولید در ایران عزیزمان باشیم.