برداشت ۸۵ هزار تن گندم در استان بوشهر

استان بوشهر در بخش کشاورزی دارای جایگاه ویژه‌ای است و غلات به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در این استان محسوب می‌شود و افراد زیادی در این زمینه فعال هستند.

هر چند در سال‌های گذشته میزان بارش‌ها کاهش یافته بود و این موضوع بر میزان محصولات کشاوری استان بوشهر نیز تاثیرگذار بود ولی امسال با افزایش بارندگی‌ها امیدواری برای افزایش میزان گندم تولیدی در استان ایجاد شده است.

بخش عمده کشت گندم در استان بوشهر به صورت دیم است و همین موضوع باعث می‌شود تا میزان برداشت گندم تابعی از میزان بارندگی‌ها باشد که امیدواریم امسال شاهد افزایش میزان تولید محصول کشاورزان باشیم.

برداشت گندم در استان بوشهر از ۱۰ فرودین‌ماه آغاز شده است و کشاورزان گندم مازاد خود را به مراکز خرید تحویل می‌دهند و به گفته مسئولان، پرداخت وجه خرید گندم نیز در سریع‌ترین زمان انجام می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: از دو هفته پیش برداشت گندم و جو و کلزا در استان بوشهر آغاز شده است و این برداشت ادامه دارد.

خسرو عمرانی با اشاره به برداشت غلات از حدود ۱۰۸ هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر، بیان کرد: امسال به دلیل میزان مناسب و پراکنش مطلوب نزولات جوی و همچنین مدیریت کارآمد کشاورزان پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن گندم از این اراضی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح قابل برداشت مزارع گندم دیم ۷۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و گندم آبی ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: سطح قابل برداشت مزارع جو آبی و دیم استان بوشهر نیز ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی از خرید گندم مازاد کشاورزان در چهار مرکز خرید استان بوشهر خبر داد و افزود: برداشت گندم در استان بوشهر توسط ۴۸۰ دستگاه کمباین انجام می‌شود.

خرید گندم کشاورزان استان بوشهر در چهار مرکز

محمد هاشمی مدیر شرکت غله استان بوشهر اظهار داشت: در استان بوشهر افراد زیادی در زمینه کشت و تولید گندم فعال هستند و پیش‌بینی می شود که امسال شاهد افزایش تولید گندم در استان باشیم.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن گندم در استان بوشهر طی سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: گندم کشاورزان استان بوشهر در چهار مرکز شامل مرکز چغادک، سیلوی برازجان، کارخانه‌های آرد خلیج فارس دشتی و الزهرای برازجان خریداری می‌شود.

مدیر شرکت غله استان بوشهر با اشاره به برداشت گندم از دهم فرودین‌ماه امسال، اضافه کرد: تاکنون بیش از شش هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده است.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم گندم معمولی را ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال عنوان کرد و افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم گندم دروم نیز ۱۳ هزار و ۶۸ ریال است.

پرداخت وجه گندم در سریع‌ترین زمان

مدیر شعب بانک کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: به منظور ارائه خدمات مناسب به کشاورزان، سامانه بانک کشاورزی در مراکز خرید گندم راه‌اندازی شده است و در هنگام خرید در سریع‌ترین زمان پول گندم به کشاورزان ارائه می‌شود.

محمدحسن رزاق‌منش با اشاره به کشت گندم در ۱۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۲۹ هکتاراراضی آبی استان بوشهر، افزود: خرید تضمینی گندم با عاملیت بانک کشاورزی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک کشاوری استان بوشهر یک‌هزار و ۶۲ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تضمینی محصول گندم‌کاران استان بوشهر تامین کرده است.