نیروهای سپاه قدس در چهارکشور جنگ را اداره می کنند
گروه بین الملل

- عربستان سعودی و متحدان خلیج فارس او در کنار مصر، تاکید کرده اند که معاهده خود را با واشنگتن به دلیل سیاست او در قبال ایران با دو عملیات هوایی جداگانه در ۲۶مارس در عراق و یمن نقض خواهند کرد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از دبکافایل؛ آمریکا اولین عملیات هوایی خود را بر فراز تکریت برای کمک به عملیات نیروهای عراقی به فرماندهی ایران، که دو هفته کند شده بود، انجام دادند. این درحالیست که نیروهای سعودی به همراهی مصر، شهرهای یمن را برای متوقف ساختن روند پیشرفت حوثی ها بمباران کردند.

آنها اولین کشورهای خاورمیانه هستند که به پا خواسته و برای خنثی سازی استراتژی ایران - آمریکا که توسط باراک اوباما و برای رسیده به توافق هسته ای با قدرت دادن به ایران، اقدام نظامی انجام داده اند.

نیروی سپاه قدس ایران اکنون در چهار کشور خاورمیانه جنگ را هدایت می کند: عراق، سوریه، یمن و لبنان.

عربستان سعودی روز چهارشنبه نشان داد که تجمع نظامی او در یمن، کاملا دفاعیست. پس از آن بود که واشنگتن حمایت خود را از حملات هوایی عربستان، کشورهای خلیج فارس و مصر را اعلام کرد.

طبق گفته منابع اطلاعاتی دبکافایل در واشنگتن، باراک اوباما، روز چهارشنبه تصمیم گرفته به خواسته حیدر العبادی برای حمایت هوایی از نبرد تکریت، تن دهد. قاسم سلیمانی که از آغاز این عملیات را رهبری و فرماندهی می کرد، اکنون صحنه را ترک کرده است.

طی دو هفته گذشته در عملیات تکریت، ارتباط بین آمریکا و ایران از طریق دفتر حیدر العبادی در بغداد، شکست خورده بود.

روز پنج شنبه بود که ریاض گزارش داد که نیروی هوایی آل سعود، تعدای از جنگنده های حوثی ها را تخریب و وارد منطقه گسترده ای از پرواز ممنوع یمن شده است.

در انجام این عملیات نظامی، مصر نیز حمایت سیاسی و نظامی خود را از اقدام نظامی شورای همکاری خلیج فارس در یمن اعلام کرده است.

طبق گفته منابع نظامی دبکافایل، سعودی ها فضای هوایی یمن را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده اند تا به دو هدف دست یابند: ۱ - جلوگیری از پیشرفت نیروهای یمنی در شهر کلیدی عدن با محدود سازی دسترسی به پوشش هوایی ۲ - جلوگیری از فرود هواپیماهای نظامی ایران در فرودگاه یمن که حامل تجهیزات نظامی برای حوثی ها هستند.

به گفته منابع خلیج فارس، عربستان سعودی ۱۰۰هواپیمای نظامی و ۱۵۰هزار نیرو با تجهیزات سنگین را برای انجام عملیات نظامی علیه یمنی های ایرانی، اختصاص داده است.