اعلام جزئیات قرارداد امنیتی بین پاکستان و افغانستان

به گزارش افکارنیوز، «عاصم سلیم باجوه» سخنگوی ارتش پاکستان امروز در «تویتر» خود به بیان جزئیات قرارداد امضا شده میان افغانستان و پاکستان پرداخت.

وی افزود: سازمان آی اس آی با اداره امنیت ملی افغانستان برای تبادل اطلاعات با هم به توافق رسیده و قراردادی را در این زمینه امضا کردند.

به گزارش رسانه‌ها توافقات انجام شده بین سازمان آی اس آی و امنیت ملی افغانستان به شرح زیر می‌باشد.

سازمان «آی‌اس‌آی» تعهد کرده است که به ریاست عمومی ‌امنیت ملی افغانستان کمک فنی کند.

سازمان امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعات پاکستان توافق کرده‌اند تا اطلاعات‌ خود را در مورد گروه‌های تروریستی مبادله کنند.(سخنگوی ریاست امنیت ملی کشور نیز به این بند یادداشت تفاهم دیروز در نشست خبری‌اش اشاره کرد و گفت که دو طرف اطلاعات‌ خود را درباره گروه‌های تروریستی داعش و القاعده مبادله می‌کنند.)

دو سازمان اطلاعاتی توافق کرده‌اند که با جدایی‌طلبی و گروه‌های جدایی‌طلب مبارزه می‌کنند.

هر دو سازمان اطلاعاتی، با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن مبارزه می‌کنند.

افغانستان متعهد شده که به بازجویان پاکستانی زمینه بازجویی از زندانی‌های پاکستانی را در زندان‌های افغانستان فراهم کند.

سازمان آی اس آی متعهد شده علاوه بر فراهم کردن تجهیزات لازم برای سازمان امنیت ملی افغانستان نیروهای این سازمان را آموزش بدهد.

بازجویی مشترک از شبه‌نطامیان دستگیر شده نیز یکی از مواردی است که سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور در این زمینه به توافق رسیده‌اند

به گفته باجوه پروژه ساخت بزرگراه تورخم - جلال‌آباد نیز آغاز شده است که روابط ۲ کشور را بیش از پیش گسترش می‌دهد.

یک مقام بلند پایه پاکستانی در این زمینه گفت: همکاری اطلاعاتی بین اسلام‌آباد و کابل موجب اعتماد سازی بیشتر بین ۲ کشور می‌شود که آینده‌ای روشن را در روابط پر فراز و نشیب پاکستان و افغانستان رقم خواهد زد.

«اجمل عابدی» سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در هدف از امضای پیمان امنیتی با پاکستان مبارزه با تروریسم است.

بعد از حمله تروریستی به مدرسه ارتش در پیشاور که ۱۴۵ کشته به دنبال داشت،پاکستان و افغانستان روابط خود را گسترش داده و مقامات ۲ کشور در صدد مبارزه مشترک با تروریسم بر آمدند.