بارش شدید برف و وزش بادهای شدید از چند روز پیش از ایالات شرقی آمریکا آغاز شده و موجب شکل‌گیری کولاکی عظیم شد که در 100 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اداره هواشناسی آمریکا از نزدیک به 85 میلیون نفری که در مسیر طوفان زمستانی شرق آمریکا قرار دارند خواست تا در منازل خود بمانند. با این حال، تاکنون دست کم 19 نفر (طبق آخرین اعلام رویترز) در حوادث ناشی از طوفان بارندگی، از جمله حوادث رانندگی، جان خود را از دست داده‌اند. این فاجعه، ده‌ها هزار مسافر را سرگردان کرده و به مسدود شدن راه‌های ارتباطی درون و بیرون شهری منجر شده است. کارشناسان آمریکایی انتظار دارند که شرایط بد جوی حداقل تا ظهر روز یکشنبه (24 ژانویه / 4 بهمن) ادامه یابد که با بارش بیشتر برف همراه خواهد بود.

 

 

 170 سال پیش در سال 1846، گروه کاوشگر «دانر» در ارتفاعات کوهستانی سی‌یرا در شمال کالیفرنیا گرفتار کولاک شدید می‌شود. افراد این گروه 87 نفری که برای نقشه‌برداری و کشف مناطق مختلف کالیفرنیا به ارتفاعات مورد نظر عازم شده بودند، تمام زمستان آن سال را در پشت برفی که بادهای پر سرعت آن را روی هم تلنبار کرده بود و در نقاطی ارتفاعش به 10 متر رسیده بود، گیر افتادند و وقتی بهار شد، تنها 47 نفر از آنها به شهر بازگشتند. بازماندگان اعتراف کردند که برای زنده ماندن مجبور شده بودند که گوشت همسفرانشان را بخورند.

 

 

در سال 1888 در نواحی مرکزی آمریکا و در ایالت‌هایی چون مونتانا، داکوتا، وایومینگ، نبراسکا، کانزاس، تگزاس و نیو مکزیکو، بوران و کولاک باعث شد دمای هوا در مدت زمانی کمتر از 18 ساعت 60 درجه فارنهایت سردتر شود. حدود 200 دانش آموز که در راه بازگشت به خانه گیر کرده بودند بر اثر یخ‌زدگی مردند. در همان سال، برف با ارتفاع 2 متر نیویورک را پوشاند. در آن سال، کولاک که با تندبادی به سرعت 100  کیلومتر در ساعت همراه شده بود «بوران 88» لقب گرفت. برف به قدری بالا آمده بود که طبقه اول ساختمان‌ها را پوشاند و مردم نتوانستند حتی در خانه‌هایشان را باز کنند. بوران 88 جان 400 نفر را گرفت. اکنون هم تکنولوژی که مدعی حل مشکلات است، در مقابل قدرت طبیعت و عظمت پروردگار غافلگیر شده و به زانو افتاده است. در سال 1922 هم، واشنگتن دی سی، برف 72 سانتی‌متری را تجربه کرد و در نتیجه سقوط سقف

یک سالن تئاتر در این شهر، 100 نفر کشته شدند.

 

اکنون نیویورک -پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا- در سکون کامل فرو رفته است. ماموران بحران (شهرداری و پلیس)، پل‌ها، تونل‌ها و بسیاری از بزرگراه‌ها را بسته‌اند و رفت و آمد خودروها به غیر از شرایط اضطرار ممنوع اعلام شده است. نیوجرسی -ایالت همسایه نیویورک- هم درگیر موج‌های خشمگین اقیانوس اطلس بوده و مناطق ساحلی به زیر سیل فرو رفته است. ده‌ها هزار نفر در ویرجینای غربی از برق محروم شده‌اند. در برخی از نقاط، ارتفاع برف از 71 سانتیمتر هم گذشته است. در ایالت‌های کنتاکی و پنسیلوانیا، بزرگراه‌ها مسدود شده‌اند به طوری که روز جمعه بعضی از خودروها 12 ساعت در راه‌بندان ماندند. در این مناطق، آذوقه و پتو از سوی ماموران پلیس در اختیار مسافران در راه مانده قرار گرفت.

 پیش‌بینی شده که در واشنگتن دی‌سی، تا لحظه پایان بارش ارتفاع برف به 76 سانتی‌متر برسد که رکوردی جدید در تاریخ هواشناسی پایتخت محسوب می‌شود. رکورد قبلی به سال 1922 باز می‌گردد که ارتفاع برف در واشنگتن به 72 سانتیمتر رسیده بود.

 

 کولاک، مناطق بسیار وسیعی از جنوب و شرق آمریکا - از ایالت جنوبی آلاباما تا ماساچوست در شمال‌ شرق- را زیر پوشش برف فرو برده است. در نیویورک که از اهمیت بسیار بالایی برای آمریکایی‌ها و توریست‌ها برخوردار است، برف تا 68 سانتی‌متر ارتفاع دارد و بسیاری از نمایش‌ها و کنسرت‌های پایان هفته به تعویق افتاده است. «بیل دو بلازیو» -شهردار نیوریورک- دیروز با شرکت در کنفرانس های خبری متعدد تلاش کرد میلیون‌ها نیویورکی را لحظه به لحظه در جریان اقدامات اضطراری قرار دهد.

 

در این چند روز، تقریبا نیمی از کشور آمریکا زیر پوشش سنگین برف قرار گرفته و این امر وحشتناک است.

بسیاری از مردم آمریکا در مناطق «دور افتاده» زندگی می‌کنند؛ مناطقی که نزدیک‌ترین آبادی یا فروشگاه حدود 40 دقیقه با آنها  فاصله دارد و اگر بادهای شدید که سرعت آنها ممکن است تا 80 کیلومتر در ساعت هم باشد موجب تخریب محیط همچون قطع درختان و سقوط آنها بر محیط پیرامونی شود، موجب وحشت اهالی خواهد شد. همچنین بروز چنین اتفاقی می‌تواند موجب برخورد یک درخت با کابل برق و قطعی برق شود که دیگر تحمل کولاک شدید به مراتب بدتر خواهد بود. تنها در نیوجرسی، حدود 90 هزار واحد مسکونی با قطع برق مواجه شده است.

 

 شهرداری نیویورک سفر جاده‌ای به این شهر را جز برای خودروهای امدادی ممنوع اعلام کرده و همچنین 8 هزار و 400 پرواز در واشنگتن تاکنون لغو شده است. جمعا لغو بیش از 20 هزار و 200 پرواز از روز جمعه تا دوشنبه اعلام شده است.

 

 هم‌اکنون، کولاک بزرگ 2016 برای آمریکا 20 کشته در بر داشته است. 14 کشته مربوط به آرکانزاس، کارولینای شمالی، اوهایو، کنتاکی، تنسی، و ویرجینیا می‌شوند ، 3 نفر در نیویورک، و 3 نفر هم در مریلند کشته شده‌اند.

کمینه و بیشینه ارتفاع موقت برف از نیویورک تا نیوجرسی و تا لانگ آیلند از 61 تا 76 سانتی‌متر بوده است. فرماندارهای 11 ایالت کولاک‌دیده، وضعیت بحران اعلام کرده‌اند. مترو در تقریبا تمامی این ایالت‌ها در اکثر ساعات شبانه‌روز تعطیل شد چرا اضافه شدن 8 سانتی‌متر برف در هر ساعت ریل‌ها را عملا به محل خطر برای ترن‌ها تبدیل کرد. «موریل بوئزر» -شهردار واشنگتن- بر اساس نظر مشاورانش اعلام کرده که باید طی روزهای دیگر شاهد بادهای شدیدی که دید را کور می‌کند باشیم.

 

سرمای بی‌سابقه از نیویورک

اکنون تنسی به شدت دچار مشکل قطعی برق و گاز شده و بسیاری از مناطق نیوجرسی بر اثر طوفان‌ها و سیل‌های شدید ساحلی تخریب گشته است. پایگاه خبری-تحلیلی آتلانتیک نام این پدیده وحشتناک را «اسنوزیلا» (ابر برف) گذاشته است. اما اریک هولداس -هواشناس مشهور آمریکایی- طی برگزاری ریک نظرسنجی عمومی به اسامی چون «اسنوبال وارنینگ» (اخطار برفی)، «اسنونامی» (بر وزن و تعریف سونامی)، «کولاک قرن»، و «دیوید اسنووی» رسید. بعد از آن، القابی چون «اسنوپوکالیپس» (آخرالزمان برفی) و «اسنوماگدون» (بر وزن آرماگدون) از سوی مردم در توئیتر پیشنهاد شد که ظاهرا تا بدین لحظه اسنوپوکالیپس بیش از همه مورد استقبال قرار گرفت است.

 

طبق جدیدترین آمار، به نظر می‌رسد که دمای هوا بتدریج در حال افزایش است و در روزهای آتی می‌توان شاهد گرم‌تر شدن ایالات مذکور و آب شدن برف‌ها و در نهایت پایان اسنوپوکالیپس باشیم؛ تجربه‌ای که در تاریخ آمریکا ماندگار شد و نسل‌های بعد، سینه به سینه آن را نقل خواهند کرد.

 

 «آخرالزمان برفی» در امریکا 20کشته داشت +تصاویر

 

 

«آخرالزمان برفی» در امریکا 20کشته داشت +تصاویر

 

 

«آخرالزمان برفی» در امریکا 20کشته داشت +تصاویر

 

 

«آخرالزمان برفی» در امریکا 20کشته داشت +تصاویر