به گزارش افکارنیوز،

به نقل از «آتلانتیک،» ائتلاف آمریکایی ضد داعش در جنگ اطلاعاتی، تا پیروزی فاصله زیادی دارد. با وجود آنکه حملات هوایی ائتلاف، این گروه تروریستی را در مناطقی از عراق و سوریه محدود کرده و بسیاری از عناصر آن را به هلاکت رسانده؛ اما نتوانسته است حرکت ایدئولوژیک خلافت خود خوانده داعش را متوقف کند.‌

واقعیت آن است که در پایان سال 2015 تخمین زده ‌شد تعداد تبعه‌های خارجی که برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به عراق و یا سوریه سفر کرده اند تنها در مدت 18 ماه دو برابر شده است.

گروه ابوبکر البغدادی، سرکرده این گروه تروریستی از جاذبه زیادی برخوردار نیست؛ اما تأثیرگذاری زیادی دارد. تنها پس از 18 ماه خلافت، این گروه برنامه‌هایی برای انجام حملات در مناطقی خارج از بخش‌های تحت کنترل خود در سر دارد. به این ترتیب، جنگ ارتباطات راهبردی، که در آن تفکر و ذهن نقش اصلی را بازی می‌کند، به اندازه جنگ نظامی و یا بیش از آن در طولانی مدت اهمیت دارد.

عملیات اطلاعاتی که اکنون علیه داعش در جریان است نسبت به گذشته کارآمدتر شده است. تعداد برنامه‌های تبلیغاتی علیه داعش به سرعت در حال افزایش است و شبکه‌های اجتماعی بزرگ نظیر توییتر تلاش‌ خود را برای ممانعت از مبلغان داعش افزایش داده اند.

اما در این میان پرسش مهم آن است که عناصر راهبردی این گروه تروریستی در تبلیغات چیست که تأثیری این گونه دارد؟ نخست آنکه، درحالیکه رسانه‌های غربی بر روحیه بسیار خشونت‌آمیز داعش تأکید می‌کنند، تبلیغات این گروه بسیار متنوع است. برخلاف آنکه تنها سلاح گروه‌های ضد داعش در جنگ اطلاعاتی پیام‌های منفی است، این گروه تروریستی از پیام‌های منفی و مثبت در کنار همدیگر استفاده می‌کند. هر روز ما شاهد انتشار تصاویری از زندگی غیرنظامی عناصر این گروه هستیم. نکته مهم آن است که این گروه تروریستی از تبلیغات نه تنها در اینترنت بلکه در میان اعضای خود در مناطق تحت خلافت داعش نیز استفاده می‌کند.