اسرائیل و عربستان خواستار فتنه‌انگیزی در لبنان هستند/هبه تسلیحاتی عربستان به لبنان پس از مرگ ملک عبدالله متوقف شد

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی سه‎شنبه شب خود به مسایل مهم مربوط به لبنان و منطقه و مواضع اخیر عربستان در قبال لبنان پرداخت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی امشب خود به اتخاذ مواضع اخیر عربستان علیه لبنان اشاره کرد و گفت: پس از موضوع توقف کمک مالی‌ عربستان به ارتش لبنان، در کشور و منطقه شاهد حملات سیاسی و تبلیغاتی گسترده از سوی عربستان و برخی کشورهای خلیج [فارس] و همچنین از سوی برخی جریان‌ها سیاسی لبنانی، هستیم.

وی تأکید کرد که حزب‌الله لبنان واکنش خاصی به این جریان‌سازی‌ها نشان نداده است، اما این موضوع باعث شده تا لبنان در یک بحران سیاسی و تبلیغاتی قرار گیرد و موجب نگرانی‌هایی شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حملات سیاسی و تبلیغات رسانه‌ای علیه حزب الله، لبنان را وارد فضای جدید از تنش و درگیری کرده است.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه شایعات زیادی علیه وی و حزب الله در افکار عمومی از سوی برخی جریان‎ها در حال مطرح شدن است، ابراز داشت که مرحله جدیدی از جنگ روانی عربستانی‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه اخیرا تنش در فضای سیاسی لبنان توسط سعودی‌ها تشدید شده است، تصریح کرد که سخنانی از جانب جریان‌های ناشناس مطرح می شود و در آن مدعی شدند که نیروهای حزب الله وارد برخی مناطق شده‌اند و هدف این سخنان دامن زدن به فتنه شیعه و سنی است.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به بیانیه‌های اخیر کشورهای حاشیه خلیح فارس در زمینه ممانعت از سفر اتباعشان به لبنان هم گفت: این کشورها درحالی از اتباعشان خواسته‌اند به لبنان سفر نکنند و این کشور را ترک کنند که دلیل برای این امر ذکر نمی‌کنند.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه در لبنان مشکلات امنیتی و خطر جنگ داخلی وجود ندارد، گفت: این ادعاها صحت ندارد و بی پایه و اساس است.

دبیرکل حزب الله با اشاره به پخش برنامه‌ای توهین‌آمیز از سوی شبکه عربستانی «mbc» علیه حزب الله، افزود: بدون شک اعتراضات جوانان و عکس‌العمل جامعه به برنامه mbc باعث شده تا جامعه لبنان نگران شود، اما در رابطه با حزب‌الله باید گفت که ما قوی هستیم و به نسبت پنج سال گذشته، در شرایط بهتری قرار داریم؛ ما تحت فشار نیستیم و در عین حال بر امنیت و ثبات لبنان نیز تاکید داریم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: عربستان و اسرائیل و طرف‌های دیگر به دنبال فتنه شیعه و سنی در لبنان هستند بنابراین آیا این درست است که ما نیز در خدمت این طرح باشیم؟

سید نصرالله با تأکید بر اینکه نیازی به آمدن به خیابان‌ها نیست، افزود:از شما می‌خواهم هنگامی که یک برنامه‌ای علیه من یا حزب‌الله ساخته می‌شود، به خیابان‌ها نیایید و ما باید عکس‌العملی را انجام دهیم که در راستای منافع دشمن نباشد و منافع خود ما را پیش ببرد

وی در این مورد باز هم تأکید کرد: هنگامی که یک جاده را می‌بندیم، آیا مثلا راه رفت و آمد کارمندان آن شبکه را بسته‌ایم یا راه سرمایه‌گذار سعودی آن را؟  یا اینکه واقعا مزاحم مردم شده‌ایم؟ عکس‌العمل باید حساب شده و مفید باشد.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه دامن زدن به تنش‌ها در لبنان کمکی به اوضاع نمی کند، تصریح کرد که برخی طرف‌ها از برگزاری انتخابات شهرداری ها نگران هستند و می گویند شرایط امنیتی به گونه ای است که نمی تواند برگزار شود.

وی افزود: منافع ملی در این است که گفت وگوهای دو جانبه با جریان «المستقبل» ادامه یابد، ولی طرف مقابل با ما در این زمینه هم عقیده نیست.

دبیرکل حزب الله ابراز داشت که حزب الله قصد کناره گیری از دولت را ندارد چراکه تمایل به ادامه همکاری با دولت داریم و این دولت شریک ما به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه حزب الله نظراتش را به کسی تحمیل نمی کند و اجازه نمی دهد طرفی چیزی به آن تحمیل نماید، طرفداران مقاومت در لبنان را به آرامش دعوت کرد.