ترامپ و کلینتون پیروز انتخابات نیویورک

 رای گیری درنیویورک ساعت 9 شب به وقت محلی (5 و 30 دقیقه بامداد چهارشنبه) به پایان رسید.

براساس نتایج اولیه شمارش آراء، درحزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ 68.6 درصد، جان کیسیک 17.8 درصد وتد کروز 13.6 درصد آراء را به دست آوردند.

 

 

"هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز سه شنبه در انتخابات درون حزبی در ایالت نیویورک به پیروزی رسید.

 

شبکه های تلویزیونی آمریکا گزارش دادند کلینتون فاصله خود را با "برنی ساندرز" رقیب هم حزبی‌اش برای انتخاب شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب بیشتر کرد.

انتخابات درون حزبی درنیویورک برای کلینتون وترامپ نامزدهای پیشتاز دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با توجه به شکست های اخیر آنان بسیار مهم است. کلینتون در گذشته سناتور نیویورک بوده و پیروزی خود را در این ایالت قطعی می‌دانست.

پیروزی درایالت نیویورک، به کلینتون وترامپ درجهت دستیابی به نامزدی نهایی حزب های دموکرات وجمهوری‌خواه کمک شایانی می کند.

رقابت های انتخاباتی درایالت نیویورک بسیار داغ بوده ونامزدها تلاش کردند تا از پیوندهای محلی خود برای جلب آراء استفاده کنند.

هیلاری کلینتون درگذشته دو بار به عنوان سناتور ایالت نیویورک انتخاب شده و شکست در انتخابات درون حزبی دراین ایالت یک ضربه سیاسی سنگین برای او به حساب می‌آمد. در حالی که سندرز در هشت انتخابات ایالتی قبلی در هفت ایالت پیروز شده، نظرسنجی ها نشان می‌داد در ایالت حساس و مهم نیویورک که 247 رای حزبی (دلیگت) دارد، کلینتون از سندرز پیش است.

برای دونالد ترامپ نیز پیروزی درنیویورک، احتمال کسب نامزدی نهایی حزب جمهوری‌خواه در گردهمایی این حزب درماه ژوییه را افزایش می دهد. نامزدهای جمهوری‌خواه در ایالت نیویورک برای به دست آوردن 95 رای حزبی رقابت می کنند. نظرسنجی ها حاکی است که ترامپ به طرز محسوسی ازکروز و«جان کیسیک» فرماندار اوهایو پیش است.

ترامپ تا کنون 758 و کروز 553 رای حزبی به دست آورده اند و برای کسب نمایندگی نهایی حزب باید 1237 رای حزبی به دست آورند.

پنجاه وهشتمین انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا قرار است سه شنبه ‎18 آبان 1395 برابر با هشتم نوامبر 2016 میلادی برگزار شود.