شرط کره شمالی برای توقف آزمایش هسته ای

 دولت کره شمالی می‌گوید حاضر است در صورت لغو رزمایش‌های سالانه آمریکا با کره جنوبی، آزمایش هسته‌ای خود را متوقف کند. 

«ری سو یونگ» وزیر خارجه کره شمالی در اولین مصاحبه‌اش با یک رسانه غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که سیاست‌های آمریکا بوده که پیونگ یانگ را به سمت ساخت تسلیحات اتمی سوق داده است.

وی با بیان اینکه تسلیحات هسته‌ای برای کره شمالی توان بازدارندگی ایجاد می‌کند، گفت کشورش حق دارد که در برابر آمریکا و کره جنوبی از چنین جنگ افزارهایی برخوردار باشد. او گفت که با وجود فشارهای بین‌المللی، کره شمالی از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.

آقای یانگ با این حال گفت که توقف رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی می‌تواند به کاهش تنش کمک کند.

وی گفت: «تمرینات جنگ اتمی را در شبه جزیره کره متوقف کنید، آن وقت ما هم باید آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف کنیم.»

آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل از ابتدای سال جدید میلادی و همزمان با آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی، فشارها بر این کشور شرق آسیا را بیش از پیش افزایش داده‌‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل سه ماه قبل با صدور قطعنامه‌ای تحریم‌های تازه‌ای علیه نهادها و مقامات دولتی کره شمالی وضع کرد.

کره شمالی و آمریکا در اکتبر سال 1994 به توافقی موسوم به «چارچوب مورد توافق» دست یافتند که قرار بود بر اساس آن تأسیسات اتمی پیونگ یانگ به نحوی اصلاح شود که این کشور در مسیر ساخت بمب قرار نگیرد. در مقابل آمریکا تأمین سوخت مورد نیاز برای تولید برق کره شمالی را تضمین کرد و ضمنا قرار شد تحریم‌های وضع شده علیه کره شمالی رفع شده و روابط دو کشور به مرور عادی‌سازی شود.

مخالفت کنگره تحت تسلط جمهوری‌خواهان در آمریکا با توافق به دست آمده توسط دولت دموکرات «بیل کلینتون» و عدم اجرای تعهدات واشنگتن، موجب شد تا پیونگ یانگ نهایتا از این توافق خارج شده و فعالیت هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

کره شمالی در سال 2003 از معاهده منع گسترش هسته‌ای (NPT) خارج شد و در سال 2005 رسما اعلام کرد برای ایجاد بازدارندگی در برابر آمریکا، بمب اتم ساخته است.